Vademecum medyczne dla psychologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO-18 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Vademecum medyczne dla psychologa |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kurs dla lat: II-V zajęcia adresowane do studentów od 2. roku studiów, z uwagi na ich charakter - omówienie wielu zagadnień z pogranicza medycyny, socjologii, ekonomii i psychologii - konieczne jest wykazanie się (do uzyskania dopuszczenia do zaliczenia) udziałem w co najmniej 10 wykładach. Wymóg jest podyktowany brakiem podręcznika (do przedmiotu), którego lektura pozwalałaby na przyswojenie wiedzy bez uczestnictwa w wykładach. |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów przedstawiających „w pigułce” wybrane zagadnienia z zakresu zdrowia i ochrony zdrowia, szczególnie te, z którymi psycholog nieuchronnie zetknie się w pracy zawodowej, m.in. choroby genetycznie uwarunkowane, przewlekłe choroby niezakaźne (po-pularnie nazywane cywilizacyjnymi), choroby nowotworowe, zaburzenia emocjonalne. Celem jest przygotowanie do pracy z pacjentem, którego problemy mogą być następstwem choroby somatycznej lub być powiązane ze stanem zdrowia. |
Efekty uczenia się: |
wiedza:K_W01, K_W04, K_W07, K_W08, K_W09, K_W10 umiejętności: K_U01, K-U02, K-U0, 5K-U07 kompetencje społeczne: K_K01, K_K02, K_K05. Opis: Student opanował podstawy wiedzy o sytuacji społecznej i funkcjonowaniu osób po-ważnie i/lub przewlekle chorych oraz organizacji systemu opieki zdrowotnej ze szczególnym uwzględnieniem miejsca psychologa w systemie opieki zdrowotnej; rozumie potrzebę psy-chologicznego wspierania osób obarczonych chorobą przewlekłą lub grożącą śmiercią; rozumie potrzebę badań profilaktycznych i podejmowania działań dla przeciwdziałania występowaniu niezakaźnych chorób przewlekłych (wiedza:K_W01, K_W04, K_W07, K_W08, K_W09, K_W10). Student potrafi dobrać właściwe źródła wiedzy do promowania opartych na faktach naukowych zasad organizowania opieki psychologicznej w procesie leczenia chorób soma-tycznych szczególnie często występujących u ludzi; rozumie znaczenia oceniania i wspierania jakości życia osób przewlekle chorych i ich opiekunów (umiejętności: K_U01, K-U02, K-U0, 5K-U07). Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę o najczęściej występujących choro-bach przewlekłych dla podejmowania działań na rzecz poprawiania jakości życia chorych; potrafi planować działania mające na celu określanie jakości życia na etapie rozpoznawania, a następnie leczenia; rozumie potrzebę wsparcia psychologicznego dla opiekunów osób prze-wlekle chorych i/lub niedołężnych; rozumie potrzebę współpracy z przedstawicielami zawo-dów medycznych w sprawowaniu opieki nad poważnie i/lub przewlekle chorymi (kompeten-cje społeczne: K_K01, K_K02, K_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Cykl 14 wykładów przeznaczonych dla studentów studiów dziennych oraz wieczorowych, przedstawiający podstawowe zagadnienia związane ze stanem zdrowia jednostki i spo-łeczeństwa, organizacji ochrony zdrowia oraz funkcjonowania osób w różnych faz choroby. Inspiracją do opracowania serii wykładów o zdrowiu jest pogląd autora, że współcześnie pacjent psychologa jest zazwyczaj równocześnie pacjentem lekarza medycyny lub ma wśród bliskich osobę wymagającą przewlekłego leczenia. W obu przypadkach życie pacjenta i jego najbliższych ulega zmianie, często radykalnej i na długi czas. Po rozpoznaniu choroby „nic nie będzie tak jak dawniej”. Życie pacjenta zmienia się w wymiarach ekonomicznym, społecznym, rodzinnym, emocjonalnym, erotycznym, fizycznym (ograniczenie aktywności lub przeciwnie zalecenie podjęcia aktywności fizycznej). W czasie każdego wykładu zostanie omówione wyodrębnione zagadnienie („w pigułce” z uwagi na limit 90 minut), istotne z względu na modelowanie funkcjonowania jednostek i zbiorowości. Na podstawie wieloletniego i zróżnicowanego doświadczenia klinicznego wykładowcy dokonano wyboru zagadnień zdrowotnych niezbędnych psychologowi do pracy z pacjentem. |
|
Literatura: |
brak jednego skryptu lub podręcznika obejmującego całość wykładanych zagadnień, wszystkie wykłady udostępniane systematycznie w wersji elektronicznej, cytowane piśmiennictwo każdorazowo podane (autorzy, tytuł pracy, nazwa periodyku, rok, numer, strony) zamieszczone na odpowiednim przeźroczu. Lista rekomendowanych podręczników i czasopism: www.stat.gov.pl Zdrowie i ochrona zdrowia w 2019 roku (dokument do pobrania, pu-blikacja 31.03.2021); www.pzh.gov.pl zakładka „Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania” – raport Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny, stan na 2020 rok; www.um.warszawa.pl Stan zdrowia mieszkańców Warszawy w latach 2012-2014 (opu-blikowany w 2016) [w zasobach Internetu dostępne także podobne raporty dla innych rejonów kraju]; Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2020. A. Szczeklik, P. Gajewski (red.), Medycyna Praktyczna, Kraków, monumentalny podręczni wydawany od 2005 roku o wzorowo zorganizowanym układzie poszczególnych rozdziałów, co pozwala studentowi psychologii lub praktykującemu psychologowi zapoznać się z czynnikami wywołującymi dane zaburzenia, częstością występowania oraz objawami i sposobami leczenia, na tyle przejrzyście napisany, że jest dostępny także dla osób bez wykształcenia medycznego, stanowi bezcenne źródło informacji dla każdego psychologa; Trade, Food, Diet and Health. C Hawkes, Ch Blouin, S Henson, N Drager, L Dube (red.), Wiley-Blackwell, 2010. Choroby wewnętrzne Davidsona. Tom 1. i 2. NA Boon, NR College, BR Walker (red.), Elsevier, Urban&Partner, Wrocław, 2009. Geriatria Wybrane zagadnienia. K Galus (red.), 2007. Badania stanu zdrowia populacji i funkcjonowania opieki zdrowotnej. T Maksymiuk, L Bartkowiak (red.), Wyd. AW w Poznaniu, 2002. J Kurowski. Medycyna, bioetyka i polityka. 2002. Bioetyka. M Ben. Wyd. Naukowe PWN, 2007. Wokół śmierci i umierania. Antologia bioetyki (tom 1.). W Galewicz, Universitas, 2006. Łuków P. Moralność medycyny. O sztuce dobrego życia i o sztuce leczenia. Wydawnictwo Naukowe Semper, 2012. Janczukowicz J. Profesjonalizm lekarski. Medical Tribune Polska, Warszawa, 2014. Galewicz W. (red.). Moralność i profesjonalizm – spór o pozycję etyk zawodowych, Universistas Kraków 2010. Rachal F., Hobday G., Gabbard G., Crisp-Han H., Roberts L., Ball V. Profesjonalizm w psychiatrii, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2013. Łuków P. (red.). Zrozumieć śmierć człowieka. Polskie Stowarzyszenie Koordynatorów Transplantacyjnych, Warszawa, 2015. Łuków P, Pasierski T. Etyka medyczna z elementami filozofii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013. Łuków P. Granice zgody: autonomia zasad i dobro pacjenta. Wydawnictwo Naukowe Scholaris, Warszawa, 2005. Galewicz W. (red.). Badania naukowe z udziałem ludzi. Universitas Kraków 2011. Różyńska J., Waligóra M. (red.). Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie. Lex Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.