Mój rozwój psychiczny poprzez film
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO-25 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Mój rozwój psychiczny poprzez film |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Bierna znajomość języka angielskiego; zainteresowanie tematem zajęć. |
Skrócony opis: |
W ciągu ostatniego pół wieku film przestał być traktowany jedynie jako fenomen estetyczny, a zaczął być analizowany jako ważne zjawisko społeczno-kulturowe, którym zaczęli interesować się nie tylko filmoznawcy. W psychologii przeprowadzono wiele badań pokazujących rolę filmu w psychoterapii osób dorosłych. Od niedawna zaczęto interesować się wykorzystaniem filmu nie tylko w kontekście redukowania szeroko rozumianych „deficytów” u ludzi, ale również w ujęciu pozytywnym, tj. wspierania rozwoju osobowości i siły charakteru, zwiększania empatii czy wreszcie poszukiwania sensu życia. Celem tego kursu będzie analiza subiektywnie wyselekcjonowanych przez prowadzącego te zajęcia dzieł filmowych w tym ostatnim kontekście, tj. szeroko rozumianego wsparcia rozwoju psychicznego człowieka w jego wybranych aspektach. Dzięki temu studenci nie tylko poszerzą swoją wiedzę filmoznawczą, ale również będą mieli okazję lepiej zrozumieć swój rozwój psychiczny, w tym własną psychobiografię poprzez film. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po kursie student/ka: -zna zastosowania filmu w psychologii klinicznej i psychologii pozytywnej; -zna prezentowane na zajęciach dzieła filmowe, ich reżyserów oraz ich dorobek. - zna zagadnienia na pograniczu psychologii i filmoznawstwa. Umiejętności: Po kursie student/ka: -potrafi wymienić sposoby wykorzystania filmu zarówno w ujęciu terapeutycznym, jak i rozwojowym; -potrafi wymienić najważniejsze dzieła filmowe oraz ogólną problematykę filmów reżyserów wspomnianych na zajęciach; -potrafi włączyć się w dyskusje i analizy na pograniczu psychologii i filmoznawstwa. Postawy: Po kursie student/ka: -rozpoznaje, na czym polega rola filmu w szeroko rozumianym procesie rozwoju psychicznego człowieka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Rzeszutek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
W ciągu ostatniego pół wieku film przestał być traktowany jedynie jako fenomen estetyczny i oddzielna dziedzina sztuki, a zaczął być analizowany jako ważne zjawisko społeczno-kulturowe, którym zaczęli interesować się nie tylko filmoznawcy. W szczególności, w psychologii przeprowadzono wiele badań pokazujących rolę filmu w usprawnieniu zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży, jak również skuteczność tego medium w psychoterapii osób dorosłych. Od niedawna psychologowie zaczęli interesować się wykorzystaniem filmu nie tylko w kontekście redukowania szeroko rozumianych „deficytów” u ludzi, ale również w ujęciu pozytywnym, tj. wspierania rozwoju osobowości i siły charakteru, zwiększania empatii, promowania refleksyjności czy wreszcie poszukiwania sensu życia. Celem tego kursu będzie analiza subiektywnie wyselekcjonowanych przez prowadzącego te zajęcia dzieł filmowych w tym ostatnim kontekście, tj. szeroko rozumianego wsparcia rozwoju psychicznego człowieka w jego wybranych aspektach. Dzięki temu studenci nie tylko poszerzą swoją wiedzę filmoznawczą, ale również będą mieli okazję lepiej zrozumieć swój rozwój psychiczny, w tym własną psychobiografię poprzez film. |
|
Literatura: |
Literatura Mazierska, E. (1992). Jim Jarmusch. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Sztuki Filmowej. Mazierska, E. (2000). Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany. Twórczość Wonga Kar-Waia. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”. Mazierska, E. (2007). Słoneczne kino Pedra Almodovara. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria. Niemiec, R., & Wedding, D. (2008). Positive psychology at the movies: Using films to build character strengths and virtues (1st ed.). Boston, MA: Hogrefe. Niemiec, R. (2020). Character strengths cinematherapy: Using movies to inspire change, meaning, and cinematic elevation. Journal of Clinical Psychology, 76: 1447– 1462. https://doi.org/10.1002/jclp.22997. Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2006). Character strengths in fifty‐four nations and the fifty US states. Journal of Positive Psychology, 1, 118–129. https://doi.org/10.1080/17439760600619567. von Trier, L. (2000). Spowiedź Dogma-tyka. Kraków: Wydawnictwo Znak. Wedding, D., & Niemiec, R. (2003). The clinical use of films in psychotherapy. Journal of Clinical Psychology, 59, 207–215. https://doi.org/10.1002/jclp.10142. Zawadzki, R. (2000). Psychobiografie literackie. Warszawa: Wydawnictwo: von Borowiecky. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.