Standardowe techniki diagnostyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB2L-5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Standardowe techniki diagnostyczne |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne Zajęcia obligatoryjne Psychologia 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | tryb zajęć: hybrydowy |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi typami standardowych technik diagnostycznych oraz standardami stosowania tych technik w diagnozie psychologicznej. Zajęcia będą poświęcone: analizie zasad konstrukcji narzędzi diagnostycznych; omówieniu reguł posługiwania się podręcznikami do testów; treningowi elementarnych umiejętności w zakresie stosowania i interpretowania wybranych narzędzi psychometrycznych. Uczestnicy zapoznają się z najczęściej stosowanymi w praktyce psychologicznej narzędziami – wybrane testy będą sami wykonywać w trakcie zajęć. Zadaniem uczestników będzie także znalezienie osoby badanej, przygotowanie kontraktu diagnostycznego, przeprowadzenie trzech testów wraz z ich interpretacją oraz przygotowaniem krótkiej diagnozy ogólnej oraz informacji zwrotnych dla osoby badanej. Zasady prowadzenia i zaliczenia zajęć są takie same dla wszystkich grup ćwiczeniowych. Dobór omawianych technik ( i literatury z nimi związanej) zależy od prowadzącego grupę. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi typami standardowych technik diagnostycznych (testy, kwestionariusze, skale ocen). Zajęcia będą poświęcone: analizie zasad konstrukcji narzędzi diagnostycznych; omówieniu reguł posługiwania się podręcznikami do testów; treningowi elementarnych umiejętności w zakresie stosowania i interpretowania wybranych narzędzi psychometrycznych, najczęściej wykorzystywanych w praktyce psychologicznej. |
Efekty uczenia się: |
Student zna: 1. pojęcia inteligencji, temperamentu i osobowości w ujęciu teorii cech 2. główne sposoby pomiaru właściwości psychicznych 3. definicje rzetelności i trafności testu oraz zna sposoby wyznaczania odpowiednich współczynników 4. standardy etyczne niezbędne w procesie realizacji diagnozy psychologicznej Student umie: 5. wyznaczyć i zinterpretować przedział ufności dla wyniku otrzymanego w teście psychologicznym 6. wyznaczyć i nadać interpretację wynikowi znormalizowanemu na każdej skali 7. przygotować kompletną pracę pisemną przedstawiającą wyniki diagnozy testowej 8. sformułować i przedstawić informację zwrotną z badania testem psychologicznym 9. nawiązać kontakt diagnostyczny z osobą badaną |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Sprawdzian pisemny z wiedzy i umiejętności nabytych podczas ćwiczeń 2. Prace pisemne podlegające ocenie - raporty z trzech badań diagnostycznych - zintegrowana diagnoza ogólna wykonana na podstawie przeprowadzonych badań - informacja zwrotna dla osoby badanej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Toeplitz | |
Prowadzący grup: | Michał Chruszczewski, Krzysztof Fronczyk, Piotr Kałowski, Agnieszka Łyś, Paulina Olszak, Małgorzata Pięta-Lendzion, Marcin Rzeszutek, Małgorzata Sobol, Wojciech Waleriańczyk, Dominika Żarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Hornowska, E. (2001) Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 41-72, 8-111, 128-154, 205-217 Messick, S. (2005) Trafność testu a etyka oceny (diagnozy). W: J. Brzeziński (red.) Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, str. 460-482 Strelau, J. , Zawadzki, B. (2008) . Psychologia różnic indywidualnych. Inteligencja. W; J. Strelau, D. Doliński (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, str. 816-829 Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 13-49 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Chruszczewski, Krzysztof Fronczyk, Jeremiasz Górniak, Piotr Kałowski, Agnieszka Łyś, Paulina Olszak, Marcin Rzeszutek, Małgorzata Sobol, Zuzanna Toeplitz, Anna Turek-Wojnarowicz, Dominika Żarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Hornowska, E. (2001) Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 41-72, 8-111, 128-154, 205-217 Messick, S. (2005) Trafność testu a etyka oceny (diagnozy). W: J. Brzeziński (red.) Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, str. 460-482 Strelau, J. , Zawadzki, B. (2008) . Psychologia różnic indywidualnych. Inteligencja. W; J. Strelau, D. Doliński (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, str. 816-829 Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 13-49 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.