Psychologia rozwoju człowieka I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB2Z-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka I |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie kursu Psychologia rozwoju człowieka I |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład Psychologia Rozwoju Człowieka I przedstawia mechanizmy, obszary oraz konteksty rozwoju od okresu prenatalnego do wieku 6 lat. Omawiane są główne teorie rozwoju oraz najnowsze dane empiryczne odnoszące się do rozwoju człowieka w pierwszych latach życia. Koordynacja: dr hab. Katarzyna Lubiewska, dr Alicja Niedźwiecka Prowadzący: dr hab. Anna Cierpka, dr Katarzyna Lubiewska, dr Anna Anzulewicz, prof. Ewa Haman, dr Alicja Niedźwiecka |
Pełny opis: |
Blok: Zagadnienia ogólne 1. Wprowadzenie (dr hab. Anna Cierpka) 1) Psychologia rozwojowa w historii – wielcy twórcy 2) Waga psychologii rozwojowej w różnych dziedzinach współczesnej psychologii 3) Po co nam psychologia rozwojowa? Blok: Prawidłowości rozwoju 2. Mechanizmy rozwoju (cz. 1) (dr Anna Anzulewicz) 1) Biologiczny: Johnson (mózg), dojrzewanie i doświadczenie, specjalizacja interakcyjna 2) Motoryczny: kierunki proksymodystalny i cefalokaudalny 3) Poznawczy: asymilacja i akomodacja 4) Poznanie społeczne: conspec i conlearn 3. Mechanizmy rozwoju (cz. 2) (dr hab. Katarzyna Lubiewska) 1) Interakcja G*E: Hipoteza zróżnicowanej podatności na wpływy środowiskowe (Belsky); 2) Przywiązanie: wrażliwość rodzicielska 3) Społeczno-emocjonalny: Rola interakcji (intersubiektywności) oraz transakcyjny model rozwoju (Poznanie społeczne, rozwój społeczno-emocjonalny, samoregulacja: transakcyjny model rozwoju (interakcja-transakcja-relacja) Blok: Sfery rozwoju 4. Rozwój motoryczny (dr Anna Anzulewicz) 1) Kamienie milowe w rozwoju ruchowym 2) Teorie rozwoju ruchowego 3) Motoryka mała i duża 4) Działania na przedmiotach i przestrzeni 5) Wykorzystanie wiedzy o rozwoju ruchowym do wspierania diagnozy zaburzeń neurorozwojowych 5. Przywiązanie (dr hab. Katarzyna Lubiewska) 1) Etapy rozwoju przywiązania wczesnodziecięcego 2) Ewolucyjne podstawy przywiązania 3) Podstawy kształtowania się różnic indywidualnych w przywiązaniu 6. Rozwój poznawczy (dr Anna Anzulewicz) 1) Percepcja i działanie w świecie przedmiotów 2) Stadia rozwoju poznawczego 3) Funkcje wykonawcze 7. Rozwój poznania społecznego (dr Anna Anzulewicz) 1) Percepcja i działanie w świecie społecznym. 2) Rozwój przyjmowania perspektywy innych osób oraz teorii umysłu. 8. Rozwój językowy (cz. 1) (prof. Ewa Haman) 1) Teorie rozwoju językowego 2) Kamienie milowe w rozwoju językowym (cz. I) 9. Rozwój językowy (cz. 2) (prof. Ewa Haman) 1) Kamienie milowe w rozwoju językowym (cz. II) 2) Zagadnienia dwujęzyczności 3) Środowiskowe uwarunkowania rozwoju językowego 10. Rozwój pojęcia Ja. Rozwój społeczno-emocjonalny (dr Alicja Niedźwiecka) 1) Mechanizmy rozwoju poczucia siebie pojęcia Ja: doświadczenia zmysłowe, doświadczenia społeczne 2) Kamienie milowe w rozwoju: poczucie siebie i pojęcie Ja 3) Ekspresja, percepcja i doświadczanie emocji 11. Samoregulacja (dr Alicja Niedźwiecka) 1) Koncepcje i definicje samoregulacji 2) Regulacja interakcyjna i koregulacja 3) Transakcyjny model rozwoju w odniesieniu do samoregulacji 4) Zachowania agresywne jako wyraz trudności w samoregulacji Blok: Konteksty rozwoju 12. Rodzina (dr hab. Anna Cierpka) 1) Podstawy systemowego rozumienia rodziny 2) Cykl życia rodziny z uwzględnieniem kryzysów rozwojowych 3) Nienormatywne modele rodziny 4) Zadania rozwojowe rodziny do fazy z dzieckiem w wieku przedszkolnym 13. Socjalizacja (dr hab. Anna Cierpka) 1) Koncepcja socjalizacji Grusec i Davidow 2) Socjalizacja w okresie wczesnego dzieciństwa 14. Środowisko i kultura (dr hab. Katarzyna Lubiewska) 1) Różnice w opiece rodzicielskiej, np.: kontakty twarzą w twarz vs kontakt werbalny; koncentracja na obiektach vs koncentracja na relacjach; spanie z dzieckiem, alloparenting 2) Różnice w celach socjalizacji: dobre zachowanie vs eksploracja i autonomia 3) Socjalizacja zróżnicowana ze względu na płeć dziecka 4) Różnice w strategiach socjalizacyjnych: rozpieszczanie dziecka vs kontrola Blok: Zagadnienia ogólne 15. Etyka (dr Alicja Niedźwiecka) 1) Podstawowe wartości etyczne w zawodzie psychologa - specyfika w odniesieniu do dzieci 2) Dziecko i rodzina w gabinecie psychologa 3) Dziecko i rodzina jako uczestnicy badań psychologicznych |
Literatura: |
1. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. Rozdziały 1-5, 9-11. 2. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. W: D. Doliński, J. Strelau, Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP. 3. Johnson, M. H., de Haan, M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Gdańsk: Harmonia Universalis. Rozdziały: 1, 6, 7. 4. Lubiewska, K. (2019). Przywiązanie w kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych. Warszawa: PWN. Rozdziały 3.3.2; 3.4. 5. Wodniecka, Z., Mieszkowska, K., Durlik, J., & Haman, E. (2018). Kiedy 1+ 1≠ 2, czyli jak dwujęzyczni przyswajają i przetwarzają język(i): When 1+ 1≠ 2: how bilinguals acquire and process language(s). W: E. Czaplewska (red.), Logopedia międzykulturowa (str. 92-131. Gdańsk: Harmonia Universalis. |
Efekty uczenia się: |
Efekty nauczania - wiedza Student/Studentka 1. przywołuje najważniejsze badania, teorie i osiągnięcia w psychologii rozwoju człowieka, szczególnie w odniesieniu do okresu niemowlęctwa oraz wczesnego i średniego dzieciństwa. 2. wskazuje podstawowe mechanizmy i obszary rozwoju oraz wpływające na rozwój konteksty, szczególnie w odniesieniu do pierwszych lat życia człowieka i przywołuje wyniki najnowszych badań w tym zakresie. 3. odnosi się do teorii rozwoju ruchowego oraz identyfikuje kamienie milowe w rozwoju motorycznym w pierwszych latach życia. 4. identyfikuje etapy rozwoju wczesnodziecięcego przywiązania, wskazuje jego ewolucyjne podstawy i określa różnice indywidualne w zakresie przywiązania. 5. wskazuje prawidłowości rozwoju percepcji i działania w świecie przedmiotów i w świecie społecznym oraz przywołuje wyniki najważniejszych badań w tym zakresie. 6. wskazuje główne teorie rozwoju językowego, identyfikuje kamienie milowe w rozwoju językowym, odnosi się do uwarunkowań tego rozwoju oraz przywołuje wyniki badań dotyczących dwujęzyczności. 7. definiuje terminy poczucia siebie i pojęcia Ja, wskazuje mechanizmy ich rozwoju oraz identyfikuje kamienie milowe w tym rozwoju. 8. identyfikuje kamienie milowe w rozwoju emocjonalnym w pierwszych latach życia. 9. rozróżnia najważniejsze koncepcje samoregulacji we wczesnym okresie rozwoju oraz określa źródła powstawania i utrzymywania się zachowań agresywnych terminach samoregulacji. 10. rozróżnia podstawowe terminy stosowane w podejściu systemowym, określa cykl życia rodziny i wskazuje zadania rozwojowe rodziny z dzieckiem w wieku przedszkolnym. 11. identyfikuje domeny socjalizacji i efekty rozwojowe w każdej z domen we wczesnym dzieciństwie. 12. wskazuje najważniejsze kontekstualne uwarunkowania rozwoju we wczesnym okresie życia. 13. identyfikuje podstawowe zasady etyczne prowadzenia badań i pracy klinicznej z dzieckiem i rodziną. Efekty nauczania - umiejętności Student/Studentka 1. odwołuje się do mechanizmów, obszarów i kontekstów rozwoju, aby wyjaśnić przebieg i efekty rozwoju dziecka do ukończenia szóstego roku życia. 2. krytycznie analizuje wybrane teorie i badania nad rozwojem we wczesnym okresie życia człowieka. Efekty nauczania - kompetencje społeczne Student/studentka 1. jest uwrażliwiony/a na specyfikę potrzeb rozwojowych człowieka w pierwszych latach życia. 2. jest świadomy/a złożoności mechanizmów rozwoju człowieka. 3. dostrzega etyczne aspekty badań naukowych z udziałem dzieci ich rodzin oraz interwencji psychologicznych kierowanych do dzieci i ich rodzin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy. Próg zaliczenia: 60%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Lubiewska, Alicja Niedźwiecka | |
Prowadzący grup: | Anna Anzulewicz, Anna Cierpka, Ewa Haman, Katarzyna Lubiewska, Alicja Niedźwiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
Kurs Rozwoju Człowieka II składa się z wykładu oraz ćwiczeń. Celem wykładu jest poznanie właściwości przebiegu rozwoju człowieka na różnych etapach życia, poprzez odwołanie się do głównych teorii rozwoju oraz do najnowszych danych empirycznych. Ćwiczenia stanowią rozszerzenie i uzupełnienie treści wykładu oraz umożliwiają studentom zdobycie nowych umiejętności na bazie wiedzy prezentowanej podczas wykładów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: GWP. Rozdziały: 3, 6, 7. 2. Lubiewska K. (2019). Przywiązanie, w kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych. Warszawa: PWN. Rozdziały 4.5, 5.1, 5.2. 3. Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: A. Jurkowski (red.). Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Warszawa: Wyd. PAN. 4. Nowak, M., Gawęda, A., & Janas-Kozik, M. (2010). Fizjologiczny rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży. Seksuologia Polska, 8(2), 64-70. Literatura uzupełniająca 1. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. Rozdziały 6-7, 12-15. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cierpka, Katarzyna Lubiewska | |
Prowadzący grup: | Anna Anzulewicz, Anna Cierpka, Ewa Haman, Katarzyna Lubiewska, Alicja Niedźwiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
Kurs Rozwoju Człowieka II składa się z wykładu oraz ćwiczeń. Celem wykładu jest poznanie właściwości przebiegu rozwoju człowieka na różnych etapach życia, poprzez odwołanie się do głównych teorii rozwoju oraz do najnowszych danych empirycznych. Ćwiczenia stanowią rozszerzenie i uzupełnienie treści wykładu oraz umożliwiają studentom zdobycie nowych umiejętności na bazie wiedzy prezentowanej podczas wykładów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: GWP. Rozdziały: 3, 6, 7. 2. Lubiewska K. (2019). Przywiązanie, w kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych. Warszawa: PWN. Rozdziały 4.5, 5.1, 5.2. 3. Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: A. Jurkowski (red.). Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Warszawa: Wyd. PAN. 4. Nowak, M., Gawęda, A., & Janas-Kozik, M. (2010). Fizjologiczny rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży. Seksuologia Polska, 8(2), 64-70. Literatura uzupełniająca 1. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. Rozdziały 6-7, 12-15. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.