Psychologia emocji i motywacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB2Z-4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia emocji i motywacji |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia zorganizowane zostaną wokół głównych problemów (5 bloków, szczegóły w sylabusie do wykładu) Blok 0: Wprowadzenie Blok I: Emocje Blok II: Motywy związane z równowagą Blok III: Uczucia Blok IV:Motywacje poza równowagą |
Pełny opis: |
Blok 0 – Wprowadzenie do Emocji i Motywacji (wykłady 1-3) Temat 1: Wprowadzenie w problematykę psychologii Emocji • miejsce psychologii emocji wśród innych dziedzin psychologii • wstępna charakterystyka podstawowych pojęć • zróżnicowanie stanów emocjonalnych • sposoby rozumienia emocji – podejście biologiczne, komponentowe, motywacyjne, ewolucyjne i społeczne; Temat 2: Wprowadzenie w problematykę psychologii Motywacji • ujęcie motywacji w najważniejszych systemach teoretycznych • mechanizmy motywacyjne oparte o przywracanie/ zaburzanie równowagi Blok I: Emocje (wykłady 4-8) Temat 3: Ewolucja i ekspresja emocji • powstawanie emocji i ich funkcja • emocje jako „ewolucyjny bagaż”; • ekspresja emocjonalna – badania Paula Ekmana; kulturowa uniwersalność i unikalność ekspresji emocjonalnej; Temat 4: Biologia emocji • Doświadczenia emocjonalne zwierząt, • Zróżnicowanie funkcji dwóch półkul mózgowych i jego związki ze zróżnicowaniem emocji; prawa i lewa półkula jako podstawa tzw. asymetrii negatywno-pozytywnej • „Droga dolna” i „droga górna” impulsów wzbudzających emocje (LeDoux, 1994/1998) • Natura emocji opartych o procesy podkorowe: afekty pierwotne jako emocje bez świadomości, wyprzedzające świadome rozpoznawanie • Natura emocji opartych o procesy korowe: świadome odczuwanie afektów i afekty wtórne, pochodne od świadomego przetwarzania informacji Temat 5: Emocje nieświadome • Kwestia nieświadomości emocji, • Zjawiska poza świadome: podprogowe, poza zakresem uwagi, poza zdolnością rozpoznawania • Badania nad zjawiskiem primingu • Nieświadomość źródeł emocji, ich przebiegu, ekspresji i wpływów Temat 6: Emocje i procesy poznawcze • Specyfika procesów poznawczych w sytuacji wzbudzania afektu - przegląd badań • Modele związków emocje - poznanie • Wpływ emocji na zachowania społeczne • Emocje i twórczość Blok II: Równowaga (wykłady 9-10) Temat 7: Homeostaza biologiczna i instynkty • Ograniczenie samowystarczalności organizmu – zapotrzebowanie na gratyfikację z zewnątrz jako podstawa regulacji • Homeostaza biologiczna jako źródło afektów i popędów pierwotnych • Mechanizmy hedonistyczne – zdolność reagowania na podniety Temat 8: Równowaga poznawcza • Pojęcie homeostazy psychologicznej, potrzeby emocjonalne jako wtórne popędy • Pojęcie i mechanizm motywacji deprywacyjnej • Znaczenie odkryć Freuda dla psychologii motywacji – zdolność wyparcia i mechanizmy obronne • Inne procesy samooszukiwania Temat 9: Potrzeba aprobaty i uznania • Wyższe potrzeby homeostatyczne • Samoocena • Homeostaza w świecie społecznym, relacje między ludźmi • Teoria Lewina i Murraya Temat 10: Regulacja i kontrola emocji • Pojęcie kontroli i regulacji emocji • Model regulacji emocji Grossa • Regulacja automatyczna i wolicjonalna Blok III: Uczucia (wykłady 11-13) Temat 11: Poznawcze teorie emocji • Procesy korowe jako podstawa wartościowań i motywacji („droga górna” LeDoux) • Dwuczynnikowa teoria emocji Schachtera • Rola werbalizacji i koncepcja Lazarusa Temat 12: Standardy wartościowania • Pojęcie oceniania, standardy ewaluacji • Afektywne i intelektualne podstawy oceniania zjawisk Blok IV: Poza równowagą (wykłady 14-15) Temat 13: Motywacja oparta o stawianie celów • Transgresja • Potrzeby a cele • Idee, wartości i ideały jako wyznaczniki celów • Standardy i specyfika mechanizmów samokontroli Temat 14: Potrzeba osiągnięć i władzy • Sposoby podejmowania ryzyka • Motywacja wewnętrzna, motywacja osiągnięć; • Motywacja w obszarze edukacji • Konflikty motywacyjne; Temat 15: Złożone struktury motywacyjne; Motywacja a wola • Źródła altruizmu • Rozwój intelektualny jako czynnik konieczny dla nabycia umiejętności przyjmowania perspektywy drugiej osoby • Empatia emocjonalna i poznawcza • Rozszerzony poznawczy model motywacji (Rheinberg) |
Literatura: |
BLOK I LeDoux, J. (1999). Mózgowe reakcje poznawczo-emocjonalne. W: P. Ekman i R. J. Davidson (Red.) Natura emocji.(str. 190-197), Gdańsk: GWP. LeDoux, J. (2017). Lęk: Neuronauka na tropie źródeł lęku i strachu. Rozdział 2 i 3.(str. 63-160), Kraków: Copernicus Center Press. Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299. Zajonc, R.B.(1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman i R. J. Davidson (Red.) Natura emocji. (str. 250-253), Gdańsk: GWP Uzupełniająco: Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina (Dodatek C Mechanizm powstawania strachu, s. 454-458) Łosiak, W. (2007). Psychologia Emocji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Rozdział 1 – 3, 7- 9. BLOK II Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6 – 7.7. Kossowska, M. (2011). Motywacyjne i poznawcze źródła zachowań konsumenckich. W: A. Falkowski, T. Zaleśkiewicz (red.), Psychologia poznawcza w praktyce (s.333 – 352). Warszawa: PWN. Doliński, D. (2011). Regulacja Emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red). Dynamika emocji: teoria i praktyka. (s.31-42). Warszawa: PWN. Uzupełniająco: Franken, R. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 2 – 5. BLOK III Jarymowicz, M. (1997). Dociekania nad naturą emocji: o emocjach bez świadomości i emocjach bez spontaniczności. Czasopismo Psychologiczne, 3, 153-163. Jarymowicz, M., Imbir, K. (2010) Próba taksonomii ludzkich emocji. Przegląd Psychologiczny, 53, 4, 439-461. Tokarz, A. (2011). Procesy emocjonalne w aktywności twórczej. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red). Dynamika emocji: teoria i praktyka. (s.303-342). Warszawa: PWN. Uzupełniająco: Gołąb, A., Reykowski, J. (1985). Studia nad rozwojem standardów ewaluatywnych. Wrocław: Ossolineum. (geneza i rozwój standardów - str. 12-31). Łosiak, W. (2007). Psychologia Emocji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Rozdział 4 – 6, 10. Imbir, K. (2016). From heart to mind and back again. A duality of emotion overview on emotion-cognition interactions. New Ideas in Psychology, 43, 39-49 BLOK IV Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8. Wieczorkowska – Nejtard, G. (1998). Inteligencja motywacyjna. Warszawa: Wydawnictwa ISS UW. (Strategie wyboru celu, str. 13-23). Uzupełniająco: Franken, R. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12 – 14. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student - zna podstawowe pojęcia dotyczące genezy, przebiegu i konsekwencji procesów emocjonalnych i motywacyjnych - zna najważniejsze zagadnienia związane z procesami emocjonalnymi i motywacyjnymi - zna główne koncepcje emocji i uczuć oraz motywacji opartych o regulację homeostatyczną i heterostatyczną Umiejętności. Student - potrafi wyjaśnić mechanizmy powstawania reakcji emocjonalnych i uczuciowych - prawidłowo różnicuje emocje proste od złożonych, pierwotne od wtórnych - prawidłowo wyjaśnia konsekwencje działania homeostatycznego i heterostatycznego mechanizmu motywacyjnego w codziennym funkcjonowaniu człowieka Postawy. Student - zachowuje krytycyzm wobec teorii dotyczących procesów emocjonalnych i motywacyjnych - rozpoznaje wady i zalety różnych teorii opisujących emocje i uczucia oraz teorii motywacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy wielokrotnego wyboru (punktowany na podstawie pełnej zgodności z kluczem) lub egzamin pisemny w postaci pytań otwartych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Imbir | |
Prowadzący grup: | Kamil Imbir | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Imbir | |
Prowadzący grup: | Kamil Imbir | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.