Statystyka II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB2Z-5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka II |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne Zajęcia obligatoryjne Psychologia 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | W grupach zdalnych konieczne jest posiadanie dostępu do internetu. W trakcie zajęć obowiązkowo należy włączać kamerę. |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą prowadzone w laboratorium komputerowym z wykorzystaniem pakietu statystycznego SPSS. Studenci nauczą się operowania na zbiorach danych oraz samodzielnego analizowania zależności za pomocą podstawowych testów statystycznych. Omówiony zostanie interfejs programu SPSS oraz sposoby wprowadzania i importowania danych. Ćwiczenia będą dotyczyły: statystycznego opisu zmiennej, standaryzacji wyników, przekształcania danych w programie, analiz na wybranych grupach oraz analiz w podziale na podzbiory. W dalszej części omówione będą: testy t Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji, wybrane testy nieparametryczne, test chi-kwadrat oraz miary współzmienności. Studenci nauczą się także interpretacji wyników analiz statystycznych oraz ich opisu wg standardów APA. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą prowadzone w laboratorium komputerowym z wykorzystaniem pakietu statystycznego SPSS. Studenci nauczą się operowania na zbiorach danych oraz samodzielnego analizowania zależności za pomocą podstawowych testów statystycznych. Zakres tematyczny zajęć: • Zajęcia 1: Omówienie programu SPSS. Przygotowanie zbioru danych do analiz w SPSS – wpisywanie i opisywanie danych, wczytywanie danych z pliku tekstowego, import danych, opisywanie zmiennych. • Zajęcia 2: Skale pomiarowe i odpowiednie dla nich statystyki opisowe; miary tendencji centralnej (średnia, mediana, modalna) i miary rozproszenia (minimum, maksimum, rozstęp, wariancja i odchylenie standardowe). Rozkłady procentowe – częstości, tabele krzyżowe. Graficzna prezentacja danych. • Zajęcia 3: Tworzenie nowych zmiennych – rekodowanie, rangowanie, zliczanie odpowiedzi i obliczanie nowych wartości. • Zajęcia 4: Analizy danych w podziale na podzbiory, wybieranie określonej grupy przypadków do analizy. • Zajęcia 5: Standaryzacja wyników i jej zastosowanie. • Zajęcia 6: Porównywanie średnich – testy t Studenta (dla jednej próby, dla prób zależnych, dla prób niezależnych) – założenia, odczytywanie średnich, wartości statystyki t, poziomów istotności. Interpretacja wydruków; prawidłowy zapis wyników, opis, ilustracja graficzna. • Zajęcia 7: Testy t studenta (c.d.) Pojęcie istotności statystycznej. Miara wielkości efektu d-Cohena • Zajęcia 8: Testy chi-kwadrat – założenia, interpretacja wydruków; opis, prawidłowy zapis wyników, ilustracja graficzna. • Zajęcia 9: Miary współzmienności – korelacja. Założenia, interpretacja wydruków; opis, prawidłowy zapis wyników, ilustracja graficzna • Zajęcia 10: Jednoczynnikowa analiza wariancji – założenia, zastosowanie. Interpretacja wydruku; prawidłowy zapis wyników, opis, ilustracja graficzna. Miara wielkości efektu eta-kwadrat • Zajęcia 11: Jednoczynnikowa analiza wariancji – porównania planowane i porównania a posteriori (testy post-hoc i kontrasty). • Zajęcia 12: Wybrane testy nieparametryczne (test U Manna-Whitneya, test Wilcoxona, test Kruskala-Wallisa, test Mediany, test znaków, test Friedmana) – założenia, interpretacja wydruków; prawidłowy zapis wyników, opis, ilustracja graficzna. • Zajęcia 13: Dobieranie odpowiednich testów do problemów badawczych – rozwiązywanie zadań, opis wyników. • Zajęcia 14: Zadania powtórkowe – praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy • Zajęcia 15: Kolokwium zaliczeniowe |
Literatura: |
Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o.Ferguson G.A. i Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Student umie sprawdzić założenia,+ policzyć za pomocą pakietu IBM SPSS, zinterpretować i opisać wyniki podstawowych testów statystycznych: testy t, jednoczynnikowa analiza wariancji, analiza korelacji, testy nieparametryczne, korelacje nieparametryczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny końcowej będzie kolokwium z zadaniami praktycznymi (75%), praktyczne prace domowe, polegające na zrobieniu analizy statystycznej i opisaniu wyników (15%) i krótkie sprawdziany (10%). Zaliczenie od 60%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Zinserling | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Fronczyk, Maciej Górski, Oliwia Maciantowicz, Julian Mituniewicz, Paulina Olszak, Dominik Puchała, Andrzej Rynkiewicz, Adrianna Wielgopolan, Irena Zinserling | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.