Testowe metody oceny neuropsychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP301-14 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Testowe metody oceny neuropsychologicznej |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Neuropsychologia kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Neuropsychologia kliniczna: charakterystyka dyscypliny 2500-SP301-01 |
Założenia (opisowo): | Pierwszeństwo na zajęcia mają studenci zapisani na specjalizację: Neuropsychologia kliniczna. Wykład otwarty wyłącznie dla studentek i studentów 5 roku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą miały charakter warsztatowy. Studenci poznają najpopularniejsze narzędzia oceny neuropsychologicznej. Kolejno omówimy metody oceny funkcji poznawczych: percepcji, uwagi, zdolności wzrokowo-konstrukcyjnych, pamięci, funkcji wykonawczych, funkcji językowych, rozumowania oraz inteligencji. Studenci będą mieli okazję samodzielnie przeprowadzić wybrane pomiary, ocenić ich wykonanie i zinterpretować wyniki. Każdy student zaprezentuje kilka testów, co będzie podstawą do zaliczenia zajęć. Zaliczenie końcowe będzie miało charakter testowy. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - student zna najważniejsze testy i próby do diagnozy percepcji, uwagi, zdolności wzrokowo-konstrukcyjnych, pamięci, funkcji wykonawczych, funkcji językowych, rozumowania oraz inteligencji Nabyte umiejętności: Student potrafi: - wybrać właściwy test do oceny konkretnej funkcji poznawczej - prawidłowo przeprowadzić wybrane testy - prawidłowo obliczyć wyniki przeprowadzonych testów - prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki Nabyte kompetencje: - student potrafi uważnie słuchać innych oraz śledzić ich tok myślenia - w sytuacji ekspozycji społecznej student umie jasno, przekonująco i w zrozumiały dla innych sposób prezentować wiedzę i umiejętności - student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pluta, Marta Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci będą prezentować wybrane testy i próby stosowane w praktyce neuropsychologicznej. Prezentacja polegać będzie na: (1) przeprowadzeniu testu podczas zajęć, (2) dyskusji na temat trudności, problemów związanych z przeprowadzeniem testu (zarówno ze strony eksperymentatora jak i osoby badanej), (3) dyskusji na temat zdolności angażowanych podczas wykonywania testu, (4) przedstawieniu autorów, wydawcy (wersji oryginalnej i adaptowanej) oraz podstawowej funkcji testu, (5) przedstawieniu psychometrycznych właściwości testu (trafność, rzetelność, normy), (6) omówieniu koncepcji teoretycznej, na podstawie której test został skonstruowany, (7) przedstawieniu zastosowania klinicznego testu, (8) zaprezentowaniu sposobu zapisywania wyników i obliczania wskaźników, (9) dyskusji na temat interpretacji wyników. Omówione zostaną m.in. Krótka Skala do Oceny Stanu Psychicznego (MMSE), Zeszyty Łuckiego, Test Pamięci Wzrokowej Bentona, Test Pamięci Chojnowskiego, Test Figury Złożonej Reya, Kalifornijski Test Uczenia się Językowego (CVLT), Wechsler Memory Scale, Bostoński Test do Diagnozy Afazji, Bateria testów do badania funkcji językowych i komunikacyjnych prawej półkuli mózgu RHLB-PL, Skala Inteligencji Wechslera WAIS-R(PL) – wybrane podtesty, Test Rozumienia Pojęć Słownych (VCAT), próby eksperymentalno-kliniczne do diagnozy zespołu pomijania stronnego, próby eksperymentalno-kliniczne do badania praksji, Test Sortowania Kart z Wisconsin, Test Płynności Figuralnej Ruffa, Kolorowy Test Połączeń, Test Rysowania Zegara, Test Fluencji Słownej, zadania Stroopa, Test Wieży Londyńskiej/Hanoi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Lezak M. D., Howieson D. B., Bigler E. D., Tranel D. (1995, 2012). Neuropsychological Assessment. Oxford: Oxford University Press. + podręczniki do omawianych testów dostępne w Laboratorium Testów Psychologicznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pluta, Marta Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci będą prezentować wybrane testy i próby stosowane w praktyce neuropsychologicznej. Prezentacja polegać będzie na: (1) przeprowadzeniu testu podczas zajęć, (2) dyskusji na temat trudności, problemów związanych z przeprowadzeniem testu (zarówno ze strony eksperymentatora jak i osoby badanej), (3) dyskusji na temat zdolności angażowanych podczas wykonywania testu, (4) przedstawieniu autorów, wydawcy (wersji oryginalnej i adaptowanej) oraz podstawowej funkcji testu, (5) przedstawieniu psychometrycznych właściwości testu (trafność, rzetelność, normy), (6) omówieniu koncepcji teoretycznej, na podstawie której test został skonstruowany, (7) przedstawieniu zastosowania klinicznego testu, (8) zaprezentowaniu sposobu zapisywania wyników i obliczania wskaźników, (9) dyskusji na temat interpretacji wyników. Omówione zostaną m.in. Krótka Skala do Oceny Stanu Psychicznego (MMSE), Zeszyty Łuckiego, Test Pamięci Wzrokowej Bentona, Test Pamięci Chojnowskiego, Test Figury Złożonej Reya, Kalifornijski Test Uczenia się Językowego (CVLT), Wechsler Memory Scale, Bostoński Test do Diagnozy Afazji, Bateria testów do badania funkcji językowych i komunikacyjnych prawej półkuli mózgu RHLB-PL, Skala Inteligencji Wechslera WAIS-R(PL) – wybrane podtesty, Test Rozumienia Pojęć Słownych (VCAT), próby eksperymentalno-kliniczne do diagnozy zespołu pomijania stronnego, próby eksperymentalno-kliniczne do badania praksji, Test Sortowania Kart z Wisconsin, Test Płynności Figuralnej Ruffa, Kolorowy Test Połączeń, Test Rysowania Zegara, Test Fluencji Słownej, zadania Stroopa, Test Wieży Londyńskiej/Hanoi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Lezak M. D., Howieson D. B., Bigler E. D., Tranel D. (1995, 2012). Neuropsychological Assessment. Oxford: Oxford University Press. + podręczniki do omawianych testów dostępne w Laboratorium Testów Psychologicznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.