Psychologia w prawie rodzinnym i opiekuńczym (dla studiów dziennych i wieczorowych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP304-05 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w prawie rodzinnym i opiekuńczym (dla studiów dziennych i wieczorowych) |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia sądowa |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach dyskutowane są w oparciu o literaturę kwestie związane z problematyką psychologiczną pojawiającą się w związku ze stosowaniem Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego oraz Konwencji o Prawach Dziecka (zawarcie małżeństwa, rozwód, ingerencja sądu we władzę rodzicielską, przysposobienie, rodziny zastępcze, krzywdzenie dzieci). Uczestnicy zapoznają się z metodami badań psychologicznych stosowanych w ekspertyzach psychologicznych w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. Studenci przygotowują prace, w których przedstawiają wyniki prowadzonych przez siebie badań diagnostycznych jakiejś rodziny pod kątem więzi uczuciowych łączących dziecko z rodzicami, kompetencji wychowawczych rodziców, przejawów krzywdzenia dziecka itp. |
Efekty uczenia się: |
a) wiedza: - na temat prawnych regulacji funkcjonowania rodziny, psychologicznych aspektów opiniowania w postępowaniu w sprawach rozwodowych i opiekuńczych - znajomość metod diagnostycznych wykorzystywanych podczas opracowania opinii w sprawach rozwodowych i opiekuńczych b) umiejętności: - umiejętność zaplanowania badania poszczególnych członków rodziny - umiejętność przeprowadzenia badania, zinterpretowania wyników i przygotowania raportu z badania rodziny - umiejętność przygotowania informacji zwrotnych dla członków rodziny. c) Postawy. Student: - stosuje zasady etyczne opiniowania psychologicznego na potrzeby sądu |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Toeplitz-Winiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
"Na zajęciach dyskutowane są w oparciu o literaturę kwestie związane z problematyką psychologiczną pojawiającą się w związku ze stosowaniem Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego oraz Konwencji o Prawach Dziecka (rozwód, ingerencja sądu we władzę rodzicielską, przysposobienie, rodziny zastępcze, krzywdzenie dzieci). Uczestnicy zapoznają się z metodami badań psychologicznych stosowanych w opiniach psychologicznych w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. Studenci przygotowują prace, w których przedstawiają wyniki prowadzonych przez siebie badań diagnostycznych jakiejś rodziny pod kątem struktury rodziny, więzi uczuciowych łączących dziecko z rodzicami, kompetencji wychowawczych rodziców, przejawów krzywdzenia dziecka. " |
|
Literatura: |
"Błażek, M., Lewandowska-Walter, A., (2016). Diagnoza więzi uczuciowych w opiniowaniu sądowym w sprawach rodzinnych. W: A. Czerederecka (red.), Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych (s. 213-239). Kraków: Wydawnictwo IES. Czerederecka, A. (2016). Kompetencje biegłego psychologa w odniesieniu do spraw rodzinnych i opiekuńczych. W: A. Czerederecka (red.), Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych (s. 33-49). Kraków: Wydawnictwo IES. Czerederecka, A. (2018). Izolowanie dziecka od drugiego opiekuna po ich rozstaniu. W: A. Czerederecka (red.), Rodzina w sytuacji okołorozwodowej. Współczesne dylematy psychologiczne i prawne (s. 29-84). Kraków: Wydawnictwo IES. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (Dz.U. 1964 Nr 9 poz. 59) Konwencja praw dziecka ( Dz. U. Z 1991 nr 120) Kujawa, M., Jezierski, K. (2016). Wspólne rodzicielstwo po rozwodzie – psychologiczne aspekty opieki naprzemiennej. W: A. Czerederecka (red.), Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych (s. 263-276). Kraków: Wydawnictwo IES. Skiepko, M., & Brągoszewska, J. (2009). Zaburzenia psychiczne u dzieci adoptowanych. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 3(9), 207-213. Strózik, I. (2016). Podstawowe zasady sporządzania przez biegłych opinii w sprawach rodzinnych. W: A. Czerederecka (red.), Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych (s. 13-31). Kraków: Wydawnictwo IES. Toeplitz-Winiewska, M. (2016). Standardy doboru metod diagnostycznych do problemu i osób badanych. W: A. Czerederecka (red.), Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych (s. 193-211). Kraków: Wydawnictwo IES. Włodarczyk, J. (2017). Przemoc wobec dzieci. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 192-213." |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Toeplitz-Winiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Cel zajęć: 1. poznanie podstawowych zasad przeprowadzenia i sformułowania ekspertyzy psychologicznej w różnych obszarach działalności biegłego sądowego, 2. omówienie szczegółowe diagnostyki psychologicznej w sprawach rodzinnych rozwodowych i powierzenia opieki nad dzieckiem 3. ćwiczenie umiejętności przeprowadzenia psychologicznej diagnozy aspektów funkcjonowania wybranej rodziny i opracowania ekspertyzy sądowej W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe zasady przeprowadzenia badań i sformułowania ekspertyzy psychologicznej w sprawach rodzinnych – rozwodowych i powierzenia opieki nad dzieckiem. Uczestnicy zapoznają się z metodami badań psychologicznych stosowanych w opiniach psychologiczno-sądowych w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. Omawiana jest literatura z wskazaniem problemów psychologicznych związanych ze stosowaniem Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego oraz Konwencji o Prawach Dziecka (rozwód, ingerencja sądu we władzę rodzicielską, opiniowanie w sprawie opieki i kontaktów, przysposobienie, rodziny zastępcze, krzywdzenie dzieci). Studenci w ramach zajęć wykonują w grupach 3 osobowych dwie prace: 1. charakterystyka konkretnej metody diagnostycznej i wyniki przeprowadzonego badania tą metodą 2. badanie rodziny i opracowanie uzyskanych wyników w postaci opinii diagnostycznej uwzględniającej problemy więzi rodzinnej, kompetencji rodziców oraz opracowują wyniki przedstawionych metod badawczych wraz z hipotezami do dalszej weryfikacji |
|
Literatura: |
"Bakiera , L. Appelt ,K.( 2020) Kryzys w rodzinie – separacja i rozwód. W: I Grzegorzewska, L .Cierpiałkowska, A .R. Borkowska ( red) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 667-708 ) Wyd. PWN Błażek, M., Lewandowska-Walter, A., (2016). Diagnoza więzi uczuciowych w opiniowaniu sądowym w sprawach rodzinnych. W: A. Czerederecka (red.), Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych (s. 213-239). Kraków: Wydawnictwo IES. Czerederecka, A. (2008). Manipulowanie dzieckiem przez rodziców rywalizujących o udział w opiece. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 7(4), 15-34. Czerederecka, A.(2010) Rozwód a rywalizacja o opiekę nad dziećmi . Rozdz. IV pkt.3 i 4 ( str. 103-110 ) Warszawa, LexisNexis Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy ( tj. Dz.U. 2020. 0. 1359)Dz.U.2020.0.1359 t.j..1359 t. Konwencja praw dziecka (Dz. U z 2000 nr 107 poz. 1128) Kujawa, M., Jezierski, K. (2016). Wspólne rodzicielstwo po rozwodzie – psychologiczne aspekty opieki naprzemiennej. W: A. Czerederecka (red.), Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych (s. 263-276). Kraków: Wydawnictwo IES. Matczak, A., Jaworowska, A. Test Kompetencji Rodzicielskich. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa. Pisarska, A. (2020). Psychologiczne i prawne aspekty dobra dziecka. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 41(1), 224-240. Skiepko, M., & Brągoszewska, J. (2009). Zaburzenia psychiczne u dzieci adoptowanych. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 3(9), 207-213. Włodarczyk, J. (2017). Przemoc wobec dzieci. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 192-213. " |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.