Podstawy poznawczych i behawioralnych metod terapii, rehabilitacji i wspierania zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP306-17 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy poznawczych i behawioralnych metod terapii, rehabilitacji i wspierania zdrowia |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia zdrowia i rehabilitacji |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie studentów do tematyki związanej z podejściem poznawczym i behawioralnym w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z zaburzeniami rozwoju. Studenci będą mogli zapoznać się z wiedzą teoretyczną, leżącą u podstaw metod i technik pracy omawianych na kolejnych zajęciach specjalizacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • Student potrafi zdefiniować założenia podejścia poznawczego, behawioralnego i rozwojowego w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju. • Różnicuje procesy poznawcze związane z rozwojem funkcjonowania percepcyjnego, motorycznego, językowego i społecznego. • Student zna techniki pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju Postawa: • Student dostrzega konieczność stosowania metod, których efektywność udokumentowana jest w sposób naukowy, w opracowaniu zaleceń terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju. Umiejętności: • Student wskazuje rzetelne źródła informacji na temat poznawczych, behawioralnych i rozwojowych metod terapii i rehabilitacji. • Potrafi przedstawić efektywność interwencji opartych na dowodach naukowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Rafał Kawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do tematyki związanej z podejściem poznawczym i behawioralnym w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z zaburzeniami rozwoju. Omówione zostaną założenia teoretyczne takich podejść w pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju, jak m.in.: stosowana analiza zachowania (applied behavior analysis; ABA), Verbal Behavior Approach, Picture Exchange Communication System (PECS), Pivotal Response Training, Early Start Denver Model. Studenci będą mogli zapoznać się z wiedzą teoretyczną, leżącą u podstaw metod i technik pracy omawianych na kolejnych zajęciach specjalizacji. |
|
Literatura: |
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: WAiP. (r. 3) Catania, C. (1998). Learning. New Jersey: Prentice Hall. (s. 2-26; 41-57) Suchowierska, M., Kawa, R. (2008). Zachowania werbalne: koncepcja B.F. Skinnera i krytyka N. Chomsky’wgo. W: P. Bąbel, P. Ostaszewski, Współczesna psychologia behawioralna. Kraków: WUJ. Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Warszawa: Paradygmat. (s. 3-27) Kawa, R. (2011). Integracja podejść oraz technik terapeutycznych w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju. Psychologia Rozwojowa, 16(3), s. 51-62. Luiselli, J. K., Russo, D. C., Christian, W. P., Wilczynski, S. M. (2008). Effective practices for children with autism. New York: Oxford University Press. (s. 3-214) Dimeff, L., Koerner, K. (2007). Dialektyczna terapia behawioralna w praktyce klinicznej. Kraków:WUJ. (s. 1-23; 281-309) Leahy, R. (2008). Techniki terapii poznawczej. Kraków:WUJ. (s. 7-74) Hayes, S., Stroshal, D., Wilson, K. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Kraków:WUJ. (s. 15-50) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.