Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna - warsztat

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP309-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja interpersonalna - warsztat
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Wspieranie rozwoju osobowości
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Założenia (opisowo):

Kurs dla studentów 3, 4 i 5 roku psychologii. Zalecany dla studentów specjalizacji Wspierania rozwoju osobowości.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Warsztat będzie prowadzony w oparciu o teorię Friedemanna Schulza von Thuna. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi narzędziami komunikacyjnymi proponowanymi przez F.S. von Thuna tj. kwadrat komunikacyjny, diabelskie koła, model sytuacyjny i wewnętrzna rodzina.

Akcent położony jest na praktyczne zastosowanie w/w narzędzi w rozwiązywaniu nieporozumień i trudności komunikacyjnych między ludźmi oraz na poszerzenie świadomości w obszarze własnych trudności komunikacyjnych.

Efekty uczenia się:

Po udziale w zajęciach studenci powinni:

- wiedzieć, jakie narzędzia komunikacyjne zaproponował F.S. von Thun

- umieć diagnozować nieporozumienia komunikacyjne

- potrafić zastosować wybrane techniki (narzędzia komunikacyjne) w rozwiązywaniu nieporozumień komunikacyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kobylińska, Małgorzata Styśko-Kunkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Styśko-Kunkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Warsztat będzie prowadzony w oparciu o teorię Friedemanna Schulza von Thuna. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi narzędziami komunikacyjnymi proponowanymi przez F.S. von Thuna tj. kwadrat komunikacyjny, diabelskie koła, model sytuacyjny i wewnętrzna rodzina.

Akcent położony jest na praktyczne zastosowanie w/w narzędzi w rozwiązywaniu nieporozumień i trudności komunikacyjnych między ludźmi oraz na poszerzenie świadomości w obszarze własnych trudności komunikacyjnych.

Literatura:

Literatura:

Friedemann Schulz von Thun (2002), Sztuka rozmawiania.

Część 1.Kraków, Wydawnictwo WAM

Friedemann Schulz von Thun (2002), Sztuka rozmawiania.

Część 2.Kraków, Wydawnictwo WAM

Friedemann Schulz von Thun (2002), Sztuka rozmawiania.

Część 3.Kraków, Wydawnictwo WAM

Friedemann Schulz von Thun (2004), Sztuka zarządzania.Psychologia komunikacji dla szefów i liderów.Kraków, Wydawnictwo WAM

Friedemann Schulz Thun (2012), Jak skutecznie prowadzić warsztaty z zakresu komunikacji. Praca metodą aktywizującą przeżywanie.Kielce, Wydawnictwo Jedność

Literatura uzupełniająca:

Johnson D. (1992), Podaj dłoń, Warszawa Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości

Agryle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN

Cialdini, R.B. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Rozdz.6 Autorytet. Gdańsk: GWP.

Fromm, E. (2002). O sztuce słuchania. Terapeutyczne aspekty psychoanalizy. Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Głodowski, W. (2001). Komunikowanie interpersonalne. Warszawa: Wydawnictwo Hansa Communication.

Grzesiuk, L. i Trzebińska E. (1978). Jak ludzie porozumiewają się. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Hartley, P. (2000). Komunikacja w grupie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Król-Fijewska M. (1992), Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa: INTRA.

Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

Król-Fijewska, M., Fijewski, P. (2000). Asertywność menedżera. Warszawa: PWE.

Leary M. (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP.

McKay, M., Davis, M. Fanning, P. (2003). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk GWP.

Oatley, K.. Jenkins, J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Parkinson, B. (1999). Emocje. W: B. Parkinson i A.M. Colman (red.) Emocje i motywacja.(s. 15-40). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.

Peas, A. (1993). Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów. Kraków: Wydawnictwo Gemini.

Rees, S., Graham, R.S. (1996), Bądź sobą. Trening asertywności, Warszawa: KiW.

Silos, Ch., Fish, S. i Lapworth, Ph. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Rozdz. Praca w dialogu (s. 110-119). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Steward, J. (2002). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szczepańska, H. (1996). Trening asertywności dla współuzależnionych. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

Thomson, P. (1998). Sposoby komunikacji interpersonalnej. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Wills-Brandon, C. (2001). Jak mówić nie i budować trwałe związki. Gdańsk: GWP.

Uwagi:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)