Komunikacja interpersonalna - warsztat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP309-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna - warsztat |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Wspieranie rozwoju osobowości |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (opisowo): | Kurs dla studentów 3, 4 i 5 roku psychologii. Zalecany dla studentów specjalizacji Wspierania rozwoju osobowości. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Warsztat będzie prowadzony w oparciu o teorię Friedemanna Schulza von Thuna. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi narzędziami komunikacyjnymi proponowanymi przez F.S. von Thuna tj. kwadrat komunikacyjny, diabelskie koła, model sytuacyjny i wewnętrzna rodzina. Akcent położony jest na praktyczne zastosowanie w/w narzędzi w rozwiązywaniu nieporozumień i trudności komunikacyjnych między ludźmi oraz na poszerzenie świadomości w obszarze własnych trudności komunikacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
Po udziale w zajęciach studenci powinni: - wiedzieć, jakie narzędzia komunikacyjne zaproponował F.S. von Thun - umieć diagnozować nieporozumienia komunikacyjne - potrafić zastosować wybrane techniki (narzędzia komunikacyjne) w rozwiązywaniu nieporozumień komunikacyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kobylińska, Małgorzata Styśko-Kunkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Styśko-Kunkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Warsztat będzie prowadzony w oparciu o teorię Friedemanna Schulza von Thuna. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi narzędziami komunikacyjnymi proponowanymi przez F.S. von Thuna tj. kwadrat komunikacyjny, diabelskie koła, model sytuacyjny i wewnętrzna rodzina. Akcent położony jest na praktyczne zastosowanie w/w narzędzi w rozwiązywaniu nieporozumień i trudności komunikacyjnych między ludźmi oraz na poszerzenie świadomości w obszarze własnych trudności komunikacyjnych. |
|
Literatura: |
Literatura: Friedemann Schulz von Thun (2002), Sztuka rozmawiania. Część 1.Kraków, Wydawnictwo WAM Friedemann Schulz von Thun (2002), Sztuka rozmawiania. Część 2.Kraków, Wydawnictwo WAM Friedemann Schulz von Thun (2002), Sztuka rozmawiania. Część 3.Kraków, Wydawnictwo WAM Friedemann Schulz von Thun (2004), Sztuka zarządzania.Psychologia komunikacji dla szefów i liderów.Kraków, Wydawnictwo WAM Friedemann Schulz Thun (2012), Jak skutecznie prowadzić warsztaty z zakresu komunikacji. Praca metodą aktywizującą przeżywanie.Kielce, Wydawnictwo Jedność Literatura uzupełniająca: Johnson D. (1992), Podaj dłoń, Warszawa Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości Agryle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN Cialdini, R.B. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Rozdz.6 Autorytet. Gdańsk: GWP. Fromm, E. (2002). O sztuce słuchania. Terapeutyczne aspekty psychoanalizy. Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN. Głodowski, W. (2001). Komunikowanie interpersonalne. Warszawa: Wydawnictwo Hansa Communication. Grzesiuk, L. i Trzebińska E. (1978). Jak ludzie porozumiewają się. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia. Hartley, P. (2000). Komunikacja w grupie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Król-Fijewska M. (1992), Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa: INTRA. Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. Król-Fijewska, M., Fijewski, P. (2000). Asertywność menedżera. Warszawa: PWE. Leary M. (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP. McKay, M., Davis, M. Fanning, P. (2003). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk GWP. Oatley, K.. Jenkins, J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Parkinson, B. (1999). Emocje. W: B. Parkinson i A.M. Colman (red.) Emocje i motywacja.(s. 15-40). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c. Peas, A. (1993). Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów. Kraków: Wydawnictwo Gemini. Rees, S., Graham, R.S. (1996), Bądź sobą. Trening asertywności, Warszawa: KiW. Silos, Ch., Fish, S. i Lapworth, Ph. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Rozdz. Praca w dialogu (s. 110-119). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Steward, J. (2002). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Szczepańska, H. (1996). Trening asertywności dla współuzależnionych. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. Thomson, P. (1998). Sposoby komunikacji interpersonalnej. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Wills-Brandon, C. (2001). Jak mówić nie i budować trwałe związki. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.