Przedsiębiorczość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSMdz1PRZED |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.002
|
Nazwa przedmiotu: | Przedsiębiorczość |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku MSM dzienne sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie aktualnych problemów i nowoczesnych koncepcji przedsiębiorczości. W szczególności poruszane są takie zagadnienia jak: uwarunkowania działań przedsiębiorczych, proces przedsiębiorczy, kompetencje przedsiębiorcze. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu i ćwiczeń zostaną przedstawione, krytycznie przeanalizowane na przykładach i przećwiczone podczas prac grupowych następujące zagadnienia: - Przedsiębiorczość: aktualne nurty, teorie i trendy w teorii i praktyce. - Ekosystem przedsiębiorczości: podstawowe elementy i ich wzajemne relacje. Ekonomiczne, rynkowe i społeczne zakorzenienie działań przedsiębiorczych. Możliwości kształtowania ekosystemu przedsiębiorczości. - Uwarunkowania i stan przedsiębiorczości w Polsce. Uwarunkowania działalności start-up’ów,. - Etyczne aspekty i dylematy działań przedsiębiorczych. - Rola przedsiębiorców w gospodarce: poziom krajowy, regionalny i lokalny. - Proces przedsiębiorczy: szansa, zespół, zasoby i wzajemne relacje między nimi. - Proces przedsiębiorczy: od szansy do przedsiębiorstwa: Szansa – istota, sposoby identyfikacji; skąd się biorą pomysły na biznes i jak można je oceniać, Innowacje – rodzaje, źródła; elementy zarządzania innowacjami, Definiowanie koncepcji biznesu: model biznesowy i jego główne składniki, Organizacyjne aspekty rozpoczynania działalności gospodarczej; zarządzanie nowym przedsięwzięciem: wyzwania i dylematy. - Kompetencje przedsiębiorcze: pojęcie, diagnozowanie, doskonalenie: Predyspozycje i cechy przedsiębiorcze, Wiedza i umiejętności przedsiębiorców; źródła wiedzy formalne i nieformalne; Sposoby uczenia się przedsiębiorców, Budowanie relacji: networking. - Przedsiębiorca w sieci relacji: współpraca i konkurencja z innymi podmiotami. Koopetycja jako droga rozwoju? - Strategie rozwoju i umiędzynarodowienia w teorii i praktyce. Od start-upu do dużej firmy. - Przedsiębiorczość korporacyjna: zachowania przedsiębiorcze w ustabilizowanych organizacjach, ich uwarunkowania. Dobre praktyki przedsiębiorczości korporacyjnej. |
Literatura: |
Podstawowa: Glinka, B. i Pasieczny J. (2015) Tworzenie przedsiębiorstwa. Szanse, realizacja, rozwój, Warszawa: Wydawnictwa UW. Glinka B., Gudkova, S. 2011. Przedsiębiorczość, Warszawa: Wolter Kluwers. Uzupełniająca: Osterwalder, A. i Pigneur, Y. 2012 Tworzenie modeli biznesowych. Warszawa: One Press. Drucker, P. 2004 Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość, Warszawa: Studio Emka. (lub wcześniejsze wydanie –„Przedsiebiorczość i innowacje”) Blank, S. i B. Dorf, 2013, Podręcznik Startupu, Warszawa: One Press |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu Przedmiotu osiągnięte zostaną efekty w następujących obszarach: • Wiedza; student: o Zna podstawowe pojęcia z zakresu przedsiębiorczości, o Wie, jakie są uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, o Wie, jaka jest istota procesu przedsiębiorczego, o Wie, co to są szansy rynkowe i jakie są sposoby ich identyfikacji, o Zna pojęcie innowacji i identyfikuje różne rodzaje i źródła innowacji, o Wie, co to jest model biznesowy i jakie są jego składowe, o Wie, co to jest biznesplan i jakie są jego podstawowe składowe, o Zna organizacyjne aspekty rozpoczynania działalności gospodarczej, o Zna pojęcie kompetencji przedsiębiorczych i określa jakie są składowe kompetencji. • Umiejętności o Potrafi analizować zależności pomiędzy elementami procesu przedsiębiorczego, o Potrafi identyfikować i oceniać szanse rynkowe, o Potrafi zaprojektować ogólny proces zarządzania innowacjami, o Potrafi stworzyć model biznesowy dla nowego przedsięwzięcia oraz przygotować biznesplan, o Potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji dotyczące rozpoczynania działalności gospodarczej, o Umie zdiagnozować własne kompetencje przedsiębiorcze i potrafi zaprojektować i zrealizować działania służące ich podnoszeniu. • Kompetencje społeczne o Potrafi w bardziej świadomy sposób budować społeczne relacje (networking). o Wie, jakie jest znaczenie zespołu w procesie przedsiębiorczym. o Doskonali swoje umiejętności pracy w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (testowy - I termin, II termin: test lub pytania otwarte) – egzamin stacjonarny lub w formie zdalnej na platformie Kampus; ocena końcowa składa się z oceny testu i oceny z ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Glinka, Paweł Kłobukowski | |
Prowadzący grup: | Joanna Chlebiej-Kulma, Beata Glinka, Paweł Kłobukowski, Karina Sachpazidu, Grzegorz Simborowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Glinka, Paweł Kłobukowski | |
Prowadzący grup: | Olena Brintseva, Joanna Chlebiej-Kulma, Paweł Kłobukowski, Karina Sachpazidu | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.