Teoria mediów z elementami historii i metodologii badań medialnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-P1A3BL-C1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria mediów z elementami historii i metodologii badań medialnych |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej Przedmioty obowiązkowe dla III roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 1-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień związanych z historią oraz teorią mediów. Rozwój mediów omówiony zostanie chronologicznie, począwszy od pisma i druku, poprzez fotografię, radio, kino, telewizję, aż do mediów cyfrowych. Wykład skupiał będzie się na kontekście kulturowo-antropologicznym oraz na semiotyce mediów. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie najważniejszych zagadnień związanych z historią oraz teorią mediów. Rozwój mediów omówiony zostanie chronologicznie, począwszy od pisma i druku, poprzez fotografię, radio, kino, telewizję, aż do mediów cyfrowych. Wykład skupiał będzie się na kontekście kulturowo-antropologicznym oraz na semiotyce mediów. Wśród zagadnień omawianych na wykładach znajdują się m.in. wprowadzenie do teorii mediów; pismo i druk jako media; zagadnienie antropologii obrazu; znaczenie technik reprodukcji dźwięku; kino nieme jako medium; kino dźwiękowe; telewizja tradycyjna i neotelewizja; media cyfrowe. |
Literatura: |
Niniejszy wykaz stanowi podstawowy zestaw lektur pozwalających zorientować się w omawianych zagadnieniach. - Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, Warszawa 2008. - L. Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. - K. Maciejak, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018. - P. Kubiński, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016. - E. Szczęsna, Poetyka mediów (polisemiotyczność, digitalizacja, reklama), Warszawa 2007. K. Williams, Media w Europie, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student: Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do medioznawstwa. Zna podstawową terminologię, teorie i metodologie z zakresu badania mediów. Ma podstawowe umiejętności z zakresu: przekładu intersemiotycznego, intermedialnego. Jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze), test. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Birkholc, Piotr Kubiński, Marcin Leszczyński, Anna Tenczyńska | |
Prowadzący grup: | Robert Birkholc, Piotr Kubiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Szczegóły zob. w sekcji Podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
Szczegóły zob. w sekcji Podstawowe informacje o przedmiocie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.