Historia kultury skandynawskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-HKOS2CE1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury skandynawskiej |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają charakter preleminarny. Nie jest wymagana kompetencja skandynawistyczna, tj. zastana wiedza profesjonalna o państwach, społeczeństwach i kulturach obszaru nordyckiego, ani znajomość języków skandynawskich czy języka fińskiego. Od osób uczestniczących w zajęciach nie oczekuje się również doświadczenia terenowego - podróży po krajach Europy Północnej i Arktyce. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu syntetyczne przybliżenie najważniejszych zagadnień z historii krajów i kultur nordyckich, zarówno z uwzględnieniem tropów wspólnej tożsamości północnoeuropejskiej, jak i lokalnych oraz etnicznych zróżnicowań. Kryterium porządkowania materiału (historycznego, socjologicznego, politycznego i artystycznego) będzie z jednej strony proces cywilizacji, tj. analiza kulturowych uwarunkowań skandynawskiego modelu demokracji, państwa opiekuńczego, społeczeństwa dobrobytu, a z drugiej - kształtowanie się politycznej, etnicznej i kulturowej mapy współczesnej Skandynawii (rozpatrywane w szerokim kontekście kulturowym i społecznym dążenia do niezależności poszczególnych krajów). Wiedza ta zostanie skonfrontowana ze współczesnymi dyskursami nordyckimi i wyzwaniami społecznymi. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć wraz z kluczowymi zagadnieniami: 1. Północne krajobrazy kulturowe. Definicje Północy. Kultura typu skandynawskiego i zagadnienie nordyckiej wspólnoty kulturowej. 2. Północ w lustrze międzykulturowym. Skandynawowie w badaniach międzykulturowych i wybranych relacjach Polaków. Autostereotypy skandynawskie a historie kulturowe. Różnice kulturowe wewnątrz regionu nordyckiego. 3. Starożytności nordyckie. Wikingowie: organizacja społeczna, obyczaje, podboje. Staroskandynawska religijność. Mitologia nordycka. Runy i sagi. 4. "Polska" wyspa Islandia. Specyfika Islandii (przyrodnicza, językowa, kulturalna, historyczno-ustrojowa. Koncepcja uchronii: od archaiczności do późnej nowoczesności. Polska migracja w XXI wieku. 5. Terytoria osobne Norden. Rekonesans. Grenlandia, Svalbard, Wyspy Owcze, Wyspy Alandzkie, Sapmi. 6. Wokół integracji skandynawskiej. Dziedzictwo Unii Kalmarskiej w perspektywie "długiego trwania". Skandynawizm Rada Nordycka i inne struktury nordyckie. Norden a świat bałtycki. 7. "Trzecia droga" - model skandynawski jako model społeczno-kulturowy. Geneza i podstawy "Domu Ludu" w Szwecji. Indywidualizm państwowy. Krytyka i obrona skandynawskiego "velfærd". Kwestia równości płci. 8. Samoorganizacja duńskiego społeczeństwa a "mentalność państewka". Rok 1864 w kulturze. Mikołaj Grundtvig i ruch wyższych szkół ludowych. 9. Ugrofińska Finlandia jako część nordyckiej Północy. Fińska tradycja i mitologia. Fińska droga do odrodzenia kulturowego i niezależności państwowej. Kulturowa historia sauny. Finlandzkie społeczeństwo informacyjne. 10. Norweski "Syndrom Peera Gynta". Dzieje niezależności i odrodzenia kulturalnego Norwegii. Najlepszy kraj na świecie. Praktyki friluftsliv. Szczegółowy plan i rytm realizacji wymienionych tu tematów przedstawiony zostanie na zajęciach. |
Literatura: |
Wszystkie lektury obowiązkowe będą udostępniane osobom uczestniczącym w zajęciach w postaci plików PDF za pośrednictwem Google Classroom w zakładce "Materiały" z podziałem na tematy (lub/i daty poszczególnych spotkań). Szczegółowa lista lektur zostanie udostępniona grupie na początku semestru. 1. Matti Klinge, Północ, natura, ubóstwo – tło nordyckiej tożsamości, w: tegoż, Fińska tradycja. Eseje o strukturach i tożsamościach, Północy, przeł. Jarosław Suchoples, Wrocław 2006. 2.. Peter Heather, Wikińska diaspora, w: tegoż, Imperia i barbarzyńcy, przeł. J. Szczepański, Poznań 2012. 3. Zenon Ciesielski, Dzieje kultury skandynawskiej, Marpress, Gdańsk 2016 (minimum = s. 300-402 z I tomu). 4. Kristian Gerner, Region bałtycki. Spojrzenie geokulturowe, "Herito" 2015, nr 20. 5. Włodzimierz Karol Pessel, Czerwono-biali i Biało-Czerwoni. Dania, Polska, Północ - problemy sąsiedztwa kulturowego, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa 2019, s. 26-110. |
Efekty uczenia się: |
I. Osoby studiujące po ukończeniu kursu posiadają podstawową wiedzę z zakresu kultur obszaru nordyckiego (kultury islandzkiej, duńskiej, szwedzkiej, norweskiej, fińskiej), a także rozumieją specyfikę terytoriów o szczególnym statusie, takich jak Grenlandia, Wyspy Owcze czy Sapmi (eksterytorialna kraina ludu Saami). Znają znaczenie dziedzictwa okresu przedpaństwowego (wikińskiego) ze szczególnym uwzględnieniem mitologii, religijności i literatury o rodowodzie oralnym. Przyswoiły kluczowe terminy skandynawistyczne (filologiczne), a także z zakresu nauk o kulturze i społecznych nauk sąsiednich (socjologia, politologia) niezbędne w badaniach regionu skandynawskiego. II. Osoby studiujące po ukończeniu kursu potrafią identyfikować podstawowe zjawiska i procesy z dziedziny historii kultury skandynawskiej, jednocześnie sytuując je na tle współczesności. Po zapoznaniu się z literaturą przedmiotu (lekturą obowiązkową) nabyły narzędzia umożliwiające zrozumienie, analizę oraz kulturoznawczą interpretację tekstów kultur europejskiej Północy, w takim stopniu, by w interpretacjach tych uwzględniać jak najszersze konteksty społeczne, polityczne, symboliczne i artystyczne. Nadto, zdają sobie sprawę z uwarunkowań recepcji treści kultur obszaru nordyckiego w kulturze polskiej, zarówno w przeszłości, jak i w czasach współczesnych. III. Osoby będące absolwentami kursu są przygotowane do łączenia kompetencji kulturoznawczych ze skandynawistycznymi, a także dalszego, indywidualnego poszerzania wiedzy o kulturach i krajach nordyckich; umiejętności te zaprezentują w przygotowywanych przez siebie pracach zaliczeniowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć (jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50 proc). Weryfikacja efektów uczenia się jest dwojaka. Na ocenę końcową składa się: - aktywność na zajęciach (egzekwowana będzie znajomość lektury obowiązkowej) - 30%, - krótka praca zaliczeniowa (ok. 4-5 stron znornalizowanego komputeropisu) w formie recenzji problemowej wybranego tekstu kultury skandynawskiej - 70%. Wyjaśnienie: przez "recenzję problemową" należy rozumieć taką prezentację dowolnie wybranego przez siebie materiału, które uwzględni dystynktywne cechy kultur skandynawskich lub powiązania ze skandynawskimi dyskursami (współczesnymi) lub / i procesami historyczno-kulturowymi. Prace mogą dotyczyć filmów, dzieł literackich, muzycznych, plastycznych itp. Indywidualne tematy prac zostaną omówione na zajęciach, co zarazem tworzyć będzie instruktywny dla całej grupy przegląd zainteresowań poszczególnych osób uczestniczących w kursie. Podczas przygotowywania pracy zaliczeniowej zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstu. Na Uniwersytecie Warszawskim sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Szacunkowy nakład pracy osób uczestniczących w zajęciach określa się następująco: udział w zajęciach trwających jeden semestr (30 godzin) - 1 ECTS, regularne przygotowanie do zajęć - 1 ECTS, przygotowanie i udział w zaliczeniu - 1 ECTS. Łącznie 3 ECTS, co stanowi ekwiwalent 90 godz. pracy w skali semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Pessel | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Pessel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Pessel | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Pessel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.