Diagnozowanie i usprawnianie dzieci z zaburzeniami mowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1S1MK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.304
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnozowanie i usprawnianie dzieci z zaburzeniami mowy |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Seminaria magisterskie dla LOiK - I rok II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
6.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | ukończenie studiów licencjackich w zakresie logopedii |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie pracy magisterskiej o charakterze badawczym. Wykształcenie umiejętności: właściwego doboru narzędzi badawczych, analizy i interpretacji zebranego materiału językowego, konstruowania skutecznego programu terapeutycznego. Zajęcia będą realizowane zgodnie z rozporządzeniem Rektora UW -- w sposób stacjonarny lub zdalny. |
Pełny opis: |
Studenci zapoznają się z literaturą przedmiotu. Porządkują wiedzę na temat diagnostycznego postępowania logopedycznego i procesu usprawniania. Uczestnicy przygotowują pracę o charakterze badawczym - prowadzą badania eksperymentalne sprawdzające stopień opanowania umiejętności językowego porozumiewania się osób z różnymi zaburzeniami mowy. Zadaniem studenta będzie również opisanie, zinterpretowanie zebranego materiału i jego syntetyczne podsumowanie. W czasie realizacji zajęć studenci będą prezentować fragmenty opracowywanego przez siebie materiału. Przedstawione zagadnienia będą wspólnie omawiane. Student przygotowuje pracę używając technik informacyjno-komunikacyjnych. |
Literatura: |
Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2011, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk. Emiluta – Rozya D., 2002, „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, Szkoła Specjalna nr 3. Emiluta – Rozya D. (1994) „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPP-P MEN 1994 Emiluta – Rozya D. (2008) „Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy” H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya [w:] Diagnoza i Terapia w Logopedii (red.) Porayski-Pomsta J., Elipsa, Warszawa Emiluta – Rozya D. (1998) „Diagnoza logopedyczna dzieci z wadami wymowy” [w:] Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju mowy (red.) Rola J., WSPS, Warszawa Emiluta-Rozya D. (2013) "Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym". Wydawnictwo Akademii Padagogiki Specjalnej, Warszawa. Fabiszewska-Jaruzelska F. (1991) „Etiologia zaburzeń w obrębie narządu żucia”. [w:] (red.) B. Rocławski „Opieka logopedyczna od poczęcia”. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999) „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Opole. Haman E. i wsp. Obrazkowy test słownikowy -Rozumienie, PTPiP, 2012 Kania J. (2001) „Szkice logopedyczne”, Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Lublin Krasowcz-Kupis G. (2004) „Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka.” UMCS, Lublin Paluch A., Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) „Afa-Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Rocławski B. (1995) „ Słuch fonemowy i fonetyczny”. Teoria i praktyka. Glottispol. Gdańsk Rocławski B. (red.) (1991) „Opieka logopedyczna od poczęcia”. Uniwersytet Gdański. Gdańsk Smoczyńska M. i wsp. Test rozwoju językowego TRJ, IBE, 2015 Sołtys-Chmielowicz A. (2008) „Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka.”, Impuls, Kraków Styczek I. (1982), „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego”. WSiP, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, student: - pogłębia wiedzę merytoryczną i metodologiczną na temat różnych zaburzeń rozwoju mowy UMIEJĘTNOŚCI, student: - potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować poprzez dobór właściwych narzędzi badawczych - potrafi samodzielnie opisywać, analizować objawy językowe i pozajęzykowe zaburzonego rozwoju mowy - potrafi w sposób logiczny i uporządkowany przedstawić przebieg działań badawczych - używa technik informacyjno-komunikacyjnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student: - rozumie konieczność rzetelnego prowadzenia badań - kształtuje umiejętność współpracy z innymi specjalistami w celu przeprowadzenia rzetelnego procesu diagnozowania i tworzenia skutecznego procesu usprawniania -poznaje prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i zawodowej w obrębie logopedii oraz reguły zarządzania zasadami własności intelektualnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach - dwie dopuszczalne nieobecności podlegające usprawiedliwieniu umożliwiającemu zaliczenie zajęć; uczestnictwo w zajęciach, realizacja zadań praktycznych, prezentacja wykonanych badań - analiza i interpretacja. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM-MGR
SEM-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kurowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Marlena Kurowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
W zależności od ogólnej sytuacji epidemicznej w kraju zajęcia będą realizowane zgodnie z przepisami wydanymi przez Rektora UW - stacjonarnie lub zdalnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.