Kanon literatury powszechnej XX wieku - dzieje konwencji artystycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A1KX |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kanon literatury powszechnej XX wieku - dzieje konwencji artystycznych |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z tekstami kanonicznymi dla XX-wiecznej kultury Zachodu. |
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studenta z najwybitniejszymi tekstami literackimi z pięciu kręgów językowych i kulturowych: niemieckojęzycznego, angielskojęzycznego, rosyjskojęzycznego, hiszpańskojęzycznego i francuskojęzycznego. Wybrane zagadnienia z historii literatury wspomnianych kręgów językowych zostaną przedstawione przez pryzmat dziejów konwencji kilku gatunków: powieści, opowiadania, dramatu, liryki wyznania osobistego. |
Literatura: |
A. Assmann, Kanon i archiwum, w: tejże, Między historią a pamięcią: antologia. J. Assmann, Kanon – objaśnienie pojęcia, w: tegoż, Pamięć kulturowa: pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. A. Benoit-Dusausoy i Guy Fontaine (red.), Literatura Europy: historia literatury europejskiej. H. Bloom, Podzwonne dla kanonu, „Literatura na Świecie” 2003, nr 9-10. H. Bloom, Zachodni kanon. Książki i szkoła epok. P. Casanova, Światowa republika literatury. J. M. Coetzee, T.S. Eliot, Bach, Herbert i problem klasyczności. D. Damrosch, Literatura światowa w dobie postkanonicznej i hiperkanonicznej, w: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia, red. T. Bilczewski, Kraków 2010. I. Iwasiów, T. Czerska (red.), Kanon i obrzeża. A. Jarmuszkiewicz, Kanon i tradycja w perspektywie literatury światowej, w: Tradycja współcześnie - repetycja czy innowacja?, pod red. A. Jarmuszkiewicz i J. Tabaszewskiej. F. Moretti, Przypuszczenia na temat literatury światowej, „Teksty Drugie” 2014, nr 4. F. Moretti, Wykresy, mapy, drzewa. Abstrakcyjne modele na potrzeby historii literatury. V. Nabokov, Wykłady o literaturze. J. Tomkowski, Dzieje literatury powszechnej. E. Wichrowska (red.), Europejski kanon literacki. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: główne nurty, idee i konteksty XX-wiecznej literatury polskiej i europejskiej; zna i rozumie: głównych twórców oraz ewolucję poszczególnych gatunków literackich. Absolwent potrafi: posługiwać się wiedzą historycznoliteracką, wyszukiwać informacje z zakresu XX-wiecznej historii literatury polskiej i europejskiej. Absolwent jest gotów do: uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy; interesuje się nowymi zjawiskami w kulturze i sztuce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia - test w formie pytań otwartych weryfikujący znajomość treści lektur oraz ewolucji gatunków omawianych na zajęciach. Wykład - egzamin ustny. Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Buryła, Piotr Sadzik, Andrzej Zieniewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Sadzik, Andrzej Zieniewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Buryła, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Piotr Sadzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.