Techniki kompozytorskie XVIII-XIX w. (moduł I)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-TECHKO-KON |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki kompozytorskie XVIII-XIX w. (moduł I) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
II rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł I) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Pierwsza część zajęć wprowadza studentów w zagadnienia związane znajważniejszą formą i związaną z nią ściśle techniką kompozytorską, jakie ewoluowały w II połowie XVIII w., czyli z tzw. formą sonatową i techniką pracy przetworzeniowej (pracy tematycznej/ pracy motywicznej), których obecność zdominowała kompozytorskie myślenie o wielkiej formie muzycznej na niemal dwa wieki. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone formie sonatowej i technice przetworzeniowej na podstawie wybranych dzieł J. Haydna, W. A. Mozarta, L. van Beethovena, F. Schuberta, F. Chopina, F. Liszta, R. Schumanna. W trakcie zajęć zostaną także poruszone takie zagadnienia jak: 1-2. Forma sonatowa w ujęciach teoretyków z końca XVIII w. i początków XIX stulecia (H.Ch. Koch, F. Galeazzi, A. Reicha), a tzw. szkolna teoria formy sonatowej 3-7. Różne oblicza formy sonatowej: - forma sonatowa w pierwszej części cyklu sonatowego - forma sonatowa w arii operowej i uwerturze (sinfonii włoskiej) - elementy formy sonatowej w koncercie - rondo sonatowe |
Literatura: |
Chodkowski A., Teoria formy sonatowej Francesco Galeazziego i jej zastosowanie do analizy dzieł Haydna i Mozarta, “Muzyka” XXXVI nr 4, s. 69-76 2. Forma sonatowa. Teoria, pojęcia, analiza, CEA, ZPSM im. F. Chopina, Warszawa 1999 (w tym A.Chodkowski, Historia teorii formy allegra sonatowego, J. Mianowski, Istota formy sonatowej) 3. Forma sonatowa. Metody analizy, CEA, ZPSM im. F. Chopina, Warszawa 1999 (m.in. A. Chodkowski, O pojęciach tematu, tematu muzycznego, materiału tematycznego; W. Nowik, Koncepcja formy sonatowej A. Reichy) 4. Komarnicki K., Ryszka-Komarnicka A., Włoski typ formy sonatowej na przykładzie sonat fortepianowych Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Res Facta Nova” 10(19) 2008, s. 165-174 5. Ratner L. G., Classic Music: Expression, Form and Style, Schirmer Books 1980 6. Rosen Ch., Sonata Forms, New York-London, 1980, 1988 IM UW, Wwa 2004, s. 327-342 7. Ryszka-Komarnicka A., Elementy formy sonatowej w ariach trzyczęściowych w opisie Francesco Galeazziego (1796), w: Mozart i współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku, red. R. D. Golianek, B. Stróżyńska, Łódź: AM w Łodzi, 2007, s. 115-127 8. Schmidt-Beste Th., The Sonata, Cambridge University Press, 2011 |
Efekty uczenia się: |
1. studenci zapoznają się z podstawowymi problemami analizy formy sonatowej epoki klasycyzmu jako specyficznego rodzaju wielkiej formy dwuczęściowej; 2. umieją też rozpoznawać właściwe dla niej elementy w innych formach i gatunkach muzycznych (takich jak trzyczęściowa aria, forma ritornelowa w koncercie, rondo, uwertura operowa), wiedząc iż formasonatowa kształtowała się równolegle również na ich gruncie; 3. potrafią zastosować otrzymany aparat analityczny w praktyce, tj. podejmują próby samodzielnego analizowania formy wskazanych utworów muzycznych (lub części utworów cyklicznych), przestawiane następnie w formie pisemnej |
Metody i kryteria oceniania: |
1. aktywne uczestniczenie w zajęciach 2. samodzielna analiza wybranej kompozycji 3. lektura wybranych tekstów |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.