Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki kompozytorskie XVIII-XIX w. (moduł I)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-TECHKO-KON
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki kompozytorskie XVIII-XIX w. (moduł I)
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: II rok I st. Muzykologia
Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł I)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Pierwsza część zajęć wprowadza studentów w zagadnienia związane znajważniejszą formą i związaną z nią ściśle techniką kompozytorską, jakie ewoluowały w II połowie XVIII w., czyli z tzw. formą sonatową i techniką pracy przetworzeniowej (pracy tematycznej/ pracy motywicznej), których obecność zdominowała kompozytorskie myślenie o wielkiej formie muzycznej na niemal

dwa wieki.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone formie sonatowej i technice przetworzeniowej na podstawie wybranych dzieł J. Haydna, W. A. Mozarta, L. van Beethovena, F. Schuberta, F. Chopina, F. Liszta, R. Schumanna. W trakcie zajęć zostaną także poruszone takie zagadnienia jak:

1-2. Forma sonatowa w ujęciach teoretyków z końca XVIII w. i początków XIX stulecia (H.Ch. Koch, F. Galeazzi, A. Reicha), a tzw. szkolna teoria formy sonatowej 3-7. Różne oblicza formy sonatowej:

- forma sonatowa w pierwszej części cyklu sonatowego

- forma sonatowa w arii operowej i uwerturze (sinfonii włoskiej)

- elementy formy sonatowej w koncercie

- rondo sonatowe

Literatura:

Chodkowski A., Teoria formy sonatowej Francesco Galeazziego i jej

zastosowanie do analizy dzieł Haydna i Mozarta, “Muzyka” XXXVI nr 4,

s. 69-76

2. Forma sonatowa. Teoria, pojęcia, analiza, CEA, ZPSM im. F. Chopina,

Warszawa 1999 (w tym A.Chodkowski, Historia teorii formy allegra

sonatowego, J. Mianowski, Istota formy sonatowej)

3. Forma sonatowa. Metody analizy, CEA, ZPSM im. F. Chopina,

Warszawa 1999 (m.in. A. Chodkowski, O pojęciach tematu, tematu

muzycznego, materiału tematycznego; W. Nowik, Koncepcja formy

sonatowej A. Reichy)

4. Komarnicki K., Ryszka-Komarnicka A., Włoski typ formy sonatowej na

przykładzie sonat fortepianowych Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Res

Facta Nova” 10(19) 2008, s. 165-174

5. Ratner L. G., Classic Music: Expression, Form and Style, Schirmer

Books 1980

6. Rosen Ch., Sonata Forms, New York-London, 1980, 1988

IM UW, Wwa 2004, s. 327-342

7. Ryszka-Komarnicka A., Elementy formy sonatowej w ariach

trzyczęściowych w opisie Francesco Galeazziego (1796), w: Mozart i

współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku, red. R. D. Golianek,

B. Stróżyńska, Łódź: AM w Łodzi, 2007, s. 115-127

8. Schmidt-Beste Th., The Sonata, Cambridge University Press, 2011

Efekty uczenia się:

1. studenci zapoznają się z podstawowymi problemami analizy formy sonatowej epoki klasycyzmu jako specyficznego rodzaju wielkiej formy dwuczęściowej;

2. umieją też rozpoznawać właściwe dla niej elementy w innych formach

i gatunkach muzycznych (takich jak trzyczęściowa aria, forma ritornelowa w koncercie, rondo, uwertura operowa), wiedząc iż formasonatowa kształtowała się równolegle również na ich gruncie;

3. potrafią zastosować otrzymany aparat analityczny w praktyce, tj. podejmują próby samodzielnego analizowania formy wskazanych utworów muzycznych (lub części utworów cyklicznych), przestawiane następnie w formie pisemnej

Metody i kryteria oceniania:

1. aktywne uczestniczenie w zajęciach

2. samodzielna analiza wybranej kompozycji

3. lektura wybranych tekstów

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Górny
Prowadzący grup: Tomasz Górny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)