Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuki wizualne i literatura w wieku XIX

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-LB1021
Kod Erasmus / ISCED: 09.202 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuki wizualne i literatura w wieku XIX
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Znajomość języka angielskiego na poziomie (co najmniej) B2+

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie się z rozmaitymi możliwościami interpretacji ang. poezji XIX wieku, które otwierają się dzięki interakcji tekstu i obrazu. Lista lektur podstawowych zawiera wiersze W. Blake'a, J. Keatsa, A. Tennysona, D. Gabriela i Ch.Rossettich, oraz R. Browninga. Te utwory będą omawiane w odniesieniu do ilustracji wykonanych przez malarzy Pre-Rafaelitów i artystów luźno związanych z tą grupą. Pozwoli to na przyjrzenie się zagadnieniom związanym z ut pictura poesis, w jaki sposób ilustracja dookreśla, zmienia lub interpretuje słowo pisane, i jak te dwa środki artystycznego wyrazu wchodzą ze sobą w relacje. Studenci będą również czytać wybrane fragmenty dłuższych tekstów teoretycznych Johna Ruskina, Waltera Patera, Roberta Buchanana zaznajamiając się z estetyką sztuki ang. XIX w. Kurs kończy się pisemnym zaliczeniem w formie pytań otwartych..

Pełny opis:

Kurs przeznaczony jest dla studentów I stopnia (BA programme)

Celem kursu jest zapoznanie się z rozmaitymi możliwościami interpretacji angielskiej poezji XIX wieku, które otwierają się dzięki interakcji tekstu i obrazu. Lista lektur podstawowych zawiera wiersze Williama Blake'a, Johna Keatsa, Alfreda Tennysona, Dantego Gabriela i Christiny Rossettich, oraz Roberta Browninga. Utwory te będą omawiane w odniesieniu do ilustracji wykonanych przez malarzy Pre-Rafaelitów i artystów luźno związanych z tą grupą - Dantego Gabriela Rossettiego, Johna Williama Waterhouse'a, Franka Cadogana Cowpera, Williama Holmana Hunta, Johna Everetta Millais, Laurence'a Housmana, Arthura Rackhama. Pozwoli to na przyjrzenie się zagadnieniom związanym z ut pictura poesis ("o wzajemnym oświetlaniu się sztuk") - w jaki sposób ilustracja dookreśla, zmienia lub interpretuje słowo pisane, i jak te dwa środki artystycznego wyrazu wchodzą ze sobą w relacje. Studenci będą również czytać wybrane fragmenty dłuższych tekstów teoretycznych Johna Ruskina, Waltera Patera, Roberta Buchanana, zaznajamiając się z estetyką sztuki angielskiej XIX wieku. Na początku kursu zajmiemy się omówieniem debaty o pozycji "sztuk siostrzanych" - poezji i malarstwa w XVIII i XIX wieku. Ponadto przyjrzymy się ważnym standardom i konwencjom w sztuce epoki wiktoriańskiej. Przypomnimy też okoliczności powstania i historię rozwoju Bractwa Prerafaelitów oraz recepcję ich twórczości w tym okresie. Omawiając poezję Williama Blake'a zobaczymy jak artysta sam interpretuje - poprzez ilustracje - własne utwory. Przedyskutujemy charakterystyczne pojęcia wprowadzane przez Blake'a - Niewinność i Doświadczenie, oraz jego wizję kobiecości. Czytając Johna Keatsa będziemy analizować topos kobiety fatalnej, wyobraźni, snu i iluzji. Obrazy ilustrujące wiersze Keatsa pozwolą na zastanowienie się nad pytaniem w jaki sposób artyści wiktoriańscy czytali i interpretowali tego poetę romantycznego. Dyskusja nad wierszami Tennysona będzie kontynuacją tematu płci kulturowej oraz tradycyjnych wyobrażeń dotyczacych ról męskich i żeńskich w społeczeństwie XIX wieku. Różne wizualne interpretacje wiersza The Lady of Shalott pokażą, jaką popularnością cieszył się ten utwór u Prerafaelitów. Czytając wiersze i omawiając obrazy Dante Gabriela Rossettiego przyjrzymy się koncepcji kobiety idealnej, kobiety upadłej i fatalnej oraz pojęciu wiktoriańskiego ideału "anioła w domu". Utwory Roberta Browninga posłużą natomiast jako przykład ekfrazy - przedstawienia obrazu poprzez przekaz werbalny.Podsumowaniem kursu będzie dyskusja nad wierszem Goblin Market Christiny Rossetti. Ilustracje tego poematu wykonane przez różnych artystów podkreślą możliwości odmiennych interpretacji, w ten sposób uwidoczniając niejednoznaczność tekstu poetki.

Poza wierszami znajdującymi się na liście lektur, studenci będą czytali dodatkowe eseje na każdy tydzień kursu. Kurs kończy się pisemnym zaliczeniem w formie pytań otwartych.

Literatura:

Berger, John. (1977) Ways of Seeing.

Bruder, Helen. (1997) ‘The Sins of the Fathers: Patriarchal Criticism and The Book of Thel’ from: William Blake and the Daughters of Albion

Harrison, Anthony (1989) Parody and Ideology’ Studies in English Literature 1500-1900 29.4..

Harrisson, Charles (ed) (1998) Art in Theory 1815-1900: An anthology of changing ideas.

Heffernan, James (1993) Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery.

Hill, Marylu. (2005) ‘Eat me, drink me, love me: Eucharist and the Erotic Body in Goblin Market. Victorian Poetry 43.4

Hilton, Timothy (1970) The Pre-Raphaelites.

Mash, J. (1995) The Pre-Raphaelite Women: Images of Femininity in Pre-Raphaelite art.

McGann, Jerome () “Rossetti’s Significant Details” in Riede, David. Critical Essays on D.G. Rossetti.

Pater, Walter Art for Art's Sake, Style (excerpts)

Pearce, Lynne (1991) Woman/Image/Text. Readings in Pre-Raphaelite Art and Literature.

Kathy Psomiades (1992) ‘Body’s Beauty: Gender Ideology and British Aestheticism’ Victorian Studies 36.1.

Riede, David (ed) (1992) Critical Essays on D.G. Rossetti.

Swan, Karen (1988) 'Harrassing the Muse' from: Mellor, Ann. Romanticism and Feminism.

Treuherz, Julian (1993) Victorian Painting.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

WIEDZA:

-zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu

- zna najważniejsze zagadnienia dotyczące relacji pomiędzy słowem i obrazem, zwłaszcza w wieku XIX

- zna najważniejsze przykłady sztuki Pre-Rafaelitów w kontekście kultury wiktoriańskiej

- zna różnorodne utwory poezji XIX wieku, które były przedmiotem ilustracji

- zna różnorodne kierunki interpretacji tych utworów

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię językoznawczą, kulturoznawczą i literaturoznawczą.

- potrafi omówić charakterystyczne cechy angielskiej poezji XIX wieku oraz sposób, w jaki obraz wzbogaca rozumienie tekstu

- potrafi zastosować w analizie utworów koncepcje z zakresu estetyki i filozofii, które wzbogacają rozumienie tekstu

-potrafi analizować wybrane wiersze ukazując różne kierunki interpretacji

Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.

POSTAWY:

-ocenia znaczenie poezji romantycznej i wiktoriańskiej dla późniejszej kultury i literatury angielskiej

- uczy się uważnego słuchania i tolerancji dla odmiennych interpretacji

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa zależy od:

- pracy studenta przez cały semestr: aktywności na zajęciach, prezentacji badań własnych (nadobowiązkowe), oddania 2-3 krótkich prac pisemnych ('response papers') podczas semestru

- pisemnego zaliczenia na koniec semestru, w formie pytań otwartych ; zaliczenie może odbyć się w sali lub w postaci testu na platformie Moodle.

- zaliczenie poprawkowe w formie ustnej odpowiedzi.

Dopuszczalne są 3 nieobecności na kursie podczas semestru.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Łuczyńska-Hołdys
Prowadzący grup: Małgorzata Łuczyńska-Hołdys
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Łuczyńska-Hołdys
Prowadzący grup: Małgorzata Łuczyńska-Hołdys
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)