Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Anglistyki)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2025Z | |||||
3301-LB2026 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs przekrojowy, ktorego celem jest ukazanie rozwojuu posu angielskiego w kontekście zachodniej tradycji epickiej (Homer i Wergiliusz), a także eposu rycerskiego (Ariosto, Tasso). Omawiane eposy angielskie to The Fairy Queen Spensera (obszerne fragmenty), Paradise Lost, Paradise Regained Johna Miltona |
|
||
3301-LB2054-2ST | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs stanowi przegląd literackiej tradycji gatunku bajki zwierzęcej w jego diachronicznym, historycznym kontekście. W ogólnym zamyśle kurs ma wprowadzić w zmieniające się podłoże kulturowe, które warunkowało rozwój gatunku na przestrzeni wieków, jak również omówić ewolucję ideologicznych, estetycznych poglądów i uwarunkowań, jak również i metodologicznych podejść wobec tradycji gatunku bajki zwierzęcej. |
|
||
3301-LB2060-1ST |
Brytyjska poezja wojenna XX wieku (od 2025-10-01)
|
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej
Skrócony opis
Kurs dla studentów 1 stopnia studiów licencjackich. Kurs ten jest zaplanowany jako pełny historyczny przegląd brytyjskiej poezji wojennej w XX wieku, zwłaszcza poezji tworzonej przez poetów-żołnierzy, uczestników Wielkiej Wojny, Hiszpańskiej Wojny Domowej, Drugiej Wojny Światowej, Wojny o Falklandy, oraz operacji militarnych w Iraku i Afganistanie. |
|
|
3301-LB1030-1ST | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs ma na celu przybliżenie studentom związków między literaturą brytyjską i historią kolonializmu oraz wprowadzenie elementów krytyki i teorii postkolonialnej. Omawiając wybrane teksty literackie oraz wybrane eseje krytyczne, kurs skupia się na kluczowych tematach w dyskursie postkolonialnym, takich jak dominacja, podbój, rasa, etniczność, odmienność, przemoc, język, dyskurs kolonialny, imperium, niewolnictwo. |
|
||
3301-LB1018 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony jest twórczości literackiej brytyjskich kobiet w XX wieku. Ukazuje różnorodność pisarstwa kobiecego, jego związki z kolejnymi falami feminizmu oraz zakorzenienie w mitach i dyskursach przeszłości. |
|
||
3301-LB1028-1ST | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Charles Dickens pisał i publikował swoje powieści w cotygodniowych lub comiesięcznych odcinkach (zwykle trzy lub cztery rozdziały na miesiąc). Taka publikacja nie tylko sprawiła, że jego proza stała się bardziej przystępna cenowo, ale także mocno ukształtowała jego popularność i bliskie relacje z rosnącym gronem czytelników. Kurs koncentruje się na uważnej lekturze wybranej powieści, zapewniając głębsze zrozumienie procesu pisania powieściopisarza (kompozycja w odcinkach) oraz kontekstów historycznych i społecznych, w których ta powieść została napisana. Kurs ma na celu zmianę powszechnego postrzegania powieściopisarza jako autora bardzo długich powieści i umożliwienie studentom doświadczenia wybranego tekstu, tak jak doświadczali go sami Wiktorianie. I stopień studiów (BA) |
|
||
3301-LB2062-2ST | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej
Skrócony opis
Charles Dickens pisał i publikował swoje powieści w cotygodniowych lub comiesięcznych odcinkach (zwykle trzy lub cztery rozdziały na miesiąc). Taka publikacja nie tylko sprawiła, że jego proza stała się bardziej przystępna cenowo, ale także mocno ukształtowała jego popularność i bliskie relacje z rosnącym gronem czytelników. Poszczególne części ukazywały się w charakterystycznych niebiesko-zielonych okładkach, którym towarzyszyły ilustracje autorstwa tak wybitnych artystów jak George Cruikshank, Hablot Browne, Luke Fildes czy John Leech. Podczas kursu uczestnicy doświadczą takiego właśnie czytania w krótkich kawałkach wybranej powieści Dickensa. Kurs koncentruje się na uważnej lekturze wybranej powieści, zapewniając głębsze zrozumienie procesu pisania powieściopisarza (kompozycja w odcinkach) oraz kontekstów historycznych i społecznych, w których ta powieść została napisana. Studia II stopnia (magisterskie) |
|
||
3301-LB2024 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dla studentów 2 stopnia studiów magisterskich. Ostrzeżenie: wybrane powieści zawierają tematykę wojny, ludobójstwa, czy przemocy seksualnej. Celem kursu jest zapoznanie studentów ze tematyka historii i pamięci w wybranych powieściach autorów z Anglii, Irlandii Północnej, Kanady, Australii, Nigerii, Republiki Południowej Afryki. |
|
||
3301-LB2059-1ST |
J. R. R. Tolkien (od 2025-10-01)
|
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej
Skrócony opis
Analiza krytyczna Hobbita, Władcy Pierścieni, Silmariolliona, krótkich form literackich i esejów krytycznych Tolkiena w kontekście tradycji literackiej i kulturowej. |
|
|
3301-LB2040 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest przedstawienie szczegółowego wglądu w twórczość literacką Johna Miltona w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i politycznym siedemnastowiecznej Anglii. Kurs ma za zadanie zapoznanie studenta z najistotniejszymi dziełami Miltona. Centralną częścią kursu jest szczegółowa analiza "Raju utraconego" jako najwybitniejszego eposu angielskiego. |
|
||
3301-LB2029 |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przegląd typów powieści gotyckiej i tradycji gotyckiej w literaturze angielskiej, od narodzin "klasycznej" powieści gotyckiej w II poł. XVIII w. - do wiktoriańskiej powieści grozy. Lista lektur obejmuje również wybrane opowiadania. Analiza kluczowych tekstów w kontekście społeczno-kulturowym epoki. Kontynuacja i ewolucja konwencji gotyckiej, przemiany języka i stylu, sposobu przedstawiania zła, przemocy i seksualności w utworach literackich. Reinterpretacja wybranych tekstów w świetle współczesnych teorii literackich, m.in. z pozycji krytyki psychoanalitycznej, feministycznej, poststrukturalistycznej. |
|
||
3301-LB1025 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie studentów z pojęciem metafikcji, specyfiką struktury tekstów wielopoziomowych, efektami tworzonymi w tym gatunku (mise en abyme, trompe-l'œil, itd.) oraz siecią znaczeń związanych z autorefleksyjnymi utworami. W trakcie kursu studenci zapoznają się z historią gatunku, ogólnym kontekstem metafikcji oraz jej wpływem na kształtowanie się narracji we współczesnej literaturze i sztukach wizualnych. |
|
||
3301-LB102 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z angielską poezją romantyczną na szerokim tle kulturowym przełomu XVIII i XIX wieku. Studenci będą czytać i analizować zarówno teksty kanoniczne takich poetów romantycznych jak W. Blake, W. Wordsworth, S. T. Coleridge, P. B. Shelley, J. Keats, G. Byron, jak i utwory mniej znanych twórców, takich jak J. Clare, M. Robinson, Ch. Smith. Omówimy ważne manifesty romantyczne i eseje pisane prozą, które przyczyniły się do zmiany percepcji świata w okresie Romantyzmu. Szczególny nacisk zostanie położony na charakterystyczne idee i koncepcje romantyczne. Zaznajomimy się z romantyczną wizją poety i poezji, oraz ze specyficzną estetyką tego okresu. Będziemy analizować takie pojęcia jak wzniosłość i piękno, wrażliwość, obrazowość. Ponadto przyjrzymy tekstom w których widać różne podejścia do pojęć Orientu, natury, gotyckości. Poza wierszami znajdującymi się na liście lektur, studenci będą czytać dodatkowe eseje na każdy tydzień kursu. |
|
||
3301-LB2058-1ST |
Poeci romantyczni (od 2025-10-01)
|
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej
Skrócony opis
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z angielską poezją romantyczną na szerokim tle kulturowym przełomu XVIII i XIX wieku. Studenci będą czytać i analizować zarówno teksty kanoniczne takich poetów romantycznych jak W. Blake, W. Wordsworth, S. T. Coleridge, P. B. Shelley, J. Keats, G. Byron, jak i utwory mniej znanych twórców, takich jak J. Clare, M. Robinson, Ch. Smith. Omówimy ważne manifesty romantyczne i eseje pisane prozą, które przyczyniły się do zmiany percepcji świata w okresie Romantyzmu. Szczególny nacisk zostanie położony na charakterystyczne idee i koncepcje romantyczne. Zaznajomimy się z romantyczną wizją poety i poezji, oraz ze specyficzną estetyką tego okresu. Będziemy analizować takie pojęcia jak wzniosłość i piękno, wrażliwość, obrazowość. Ponadto przyjrzymy tekstom w których widać różne podejścia do pojęć Orientu, natury, gotyckości. Poza wierszami znajdującymi się na liście lektur, studenci będą czytać dodatkowe eseje na każdy tydzień kursu. |
|
|
3301-LB2015 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest rozszerzenie wiedzy studentów o znajomość i interpretację angielskiej powieści epoki romantyzmu i omówienie najważniejszych esejów tej epoki jak wstęp do drugiego wydania The Lyrical Ballads Wordswortha i The Defence of Poetry P.B. Shelleya. Omawiane będą powieści gotyckie Ann Radcliffe i Mary Shelley, a także kilka powieści obyczajowych Jane Austen, powieść M. Edgeworth i powieść Sir Waltera Scotta jako powieść regionalna o Szkocji i jednocześnie jako nowy gatunek powieści historycznej. |
|
||
3301-LB2039 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie studentów z ewolucją gatunku romansu rycerskiego w obrębie okresu średnioangielskiego. Celem kursu jest przedstawić romans średnioangielski w szerokim kontekście kulturowym tradycji gatunku w ówczesnej Europie, jak również w skandynawskiej i późniejszej renesansowej tradycji epickiej. |
|
||
3301-LB1015 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest analiza powieści "Oliver Twist" w kontekście politycznych, społecznych i ekonomicznych problemów lat trzydziestych dziewiętnastego wieku, aby umożliwić współczesnemu czytelnikowi lepsze zrozumienie społeczno-obyczajowych i politycznych niuansów tej powieści Dickensa. Studenci omówią takie zagadnienia, jak przestępczość nieletnich w XIX wieku oraz sposób, w jaki Dickens konstruuje dzieciństwo i rodzinę w tej powieści. Na zajęciach będą również analizowane fragmenty powieści, które Dickens zaadaptował do swoich publicznych wystąpień. Powieść zostanie omówiona w kontekście takich gatunków literackich i teatralnych jak powieść gotycka, the Newgate novel, the silver-fork novel, melodramat, pikareska (picaresque novel). Na zajęciach omówione zostaną wybrane adaptacje filmowe i teatralne "Olivera Twista." Studia II stopnia (magisterskie) |
|
||
3301-LB1021 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie się z rozmaitymi możliwościami interpretacji ang. poezji XIX wieku, które otwierają się dzięki interakcji tekstu i obrazu. Lista lektur podstawowych zawiera wiersze W. Blake'a, J. Keatsa, A. Tennysona, D. Gabriela i Ch.Rossettich, oraz R. Browninga. Te utwory będą omawiane w odniesieniu do ilustracji wykonanych przez malarzy Pre-Rafaelitów i artystów luźno związanych z tą grupą. Pozwoli to na przyjrzenie się zagadnieniom związanym z ut pictura poesis, w jaki sposób ilustracja dookreśla, zmienia lub interpretuje słowo pisane, i jak te dwa środki artystycznego wyrazu wchodzą ze sobą w relacje. Studenci będą również czytać wybrane fragmenty dłuższych tekstów teoretycznych Johna Ruskina, Waltera Patera, Roberta Buchanana zaznajamiając się z estetyką sztuki ang. XIX w. Kurs kończy się pisemnym zaliczeniem w formie pytań otwartych.. |
|
||
3301-LB2050 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest dogłębna analiza wybranych utworów Karola Dickensa przez pryzmat ich spuścizny kulturowej oraz ich filmowych, teatralnych lub radiowych adaptacji, które powstały od czasów współczesnych pisarzowi aż do chwili obecnej. Kształcenie językowe na poziomie B2+. Studia I stopnia (licencjackie) |
|
||
3301-LB2055-2ST |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są Ulissesowi Jamesa Joyce'a. Tekst powieści omawiany jest w kontekście irlandzkiej kultury, historii i polityki epoki przełomu wieków a także poetyki modernistycznej i tradycji eposu. Dodatkowym tłem jest wcześniejsza twórczość Joyce’a, słuchacze kursu powinni znać A Portrait of the Artist as a Young Man, lekturę obowiązkową na pierwszym roku studiów. Dodatkowo stałym źródłem odniesień jest Odyseja Homera. |
|
||
3301-LB200 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs oferuje pogłębioną analizę Makbeta, Kupca weneckiego oraz Burzy. Obejmuje również zagadnienia związane z biografią Szekspira, teatrem elżbietańskim oraz recepcją sztuk Szekspira we współczesnym kontekście teatralnym. |
|
||
3301-LB112 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Współczesne tendencje w teorii literatury: główne teorie literatury od początku XX w po dzień dzisiejszy. |
|
||
3301-LB2051 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony jest najbardziej istotnym kwestiom odnoszącym się do umiejscowienia współczesnej anglojęzycznej literatury fantasy w obrębie literackiego dziedzictwa europejskiego kręgu kulturowego. Kurs jest pomyślany jako kontynuacja I poszerzenie kursu Wprowadzenie do literatury fantastycznej (3301-LB1024). Ideą kursu jest przybliżenie studentowi tekstów dłuższych, bardziej wyrafinowanych, bądź funkcjonujących w obrębie większych całości poprzez dogłębną, szczegółową analizę. |
|
||
3301-LB2052-1ST |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowym kontekstem i znaczeniem literatury gatunku fantasy w jego współczesnej formie. W trakcie kursu studenci zapoznają się z ogólnym zarysem wpływów dziedzictwa literatury klasycznej i średniowiecznej, które ukształtowały współczesną literaturę fantastyczną w jej obecnej formie, jak również powiązaniami istniejącymi pomiędzy literaturą fantasy i innymi rodzajami literatury spekulatywnej. |
|
||
3301-LB2057-1ST | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3301-LB2061-1ST |
XIX-wieczna powieść sensacyjna (od 2025-10-01)
|
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej
Skrócony opis
Celem kursu jest analiza rozwoju popularnych gatunjków powieści angielskiej XIX wieku ze szczególnym uwzględnieniem tak zwanej "powieści sensacyjnej", która dominowała w latach 60. tego stulecia. Omawiane będzie reprezentatywna grupa utworów z podaned poniżej list ; Dickens Bleak House (Samotnia), The Mystery of Edwin Drood, Wilkie Collins, jego dwie nasłynniejsze powieści, The Woman in White( Kobieta w bieli) i Moonstone (Księżycowy kamień), ewentualnie Armadale, No Name czy The Law and the Lady, Lady Audley's Secret autorstwa Mary Elizabeth Braddon. Początki powieści detektywistycznej omówione zostaną na przykładzie wybranych utworów Artura Conan Doyla o Sherlocku Holmesie, a jej dalszy rozwój zilustrowany zostanie Morderstwem Rogera Ackroyda Agaty Christie. Współczesne nawiązania do wiktoriańskiej powieści sensacyjnej pojawią się w The Ruby in the Smoke Philipa Pullmana. |
|
|