Fotografia w literaturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-LB2047 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fotografia w literaturze |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs dla studentów 2 stopnia studiów magisterskich. Celem kursu jest zapoznanie studentów z terminologią i narzędziami interpretacyjnymi stosowanymi w analizie ‘obecności’ fotografii w tekście literackim, zarówno w postaci opisu fotografii (ekphrasis) jak i kontekście umieszczania obrazu fotograficznego w tekstach (fikcyjnych oraz dokumentalnych/autobiograficznych). |
Pełny opis: |
Kurs dla studentów 2 stopnia studiów magisterskich. Celem kursu jest zapoznanie studentów z terminologią i narzędziami interpretacyjnymi stosowanymi w analizie ‘obecności’ fotografii w tekście literackim, zarówno w postaci opisu fotografii (ekphrasis) jak i w kontekście umieszczania obrazu fotograficznego w tekstach (fikcyjnych oraz dokumentalnych/autobiograficznych). Na wybranych przykładach prozy brytyjskiej, kanadyjskiej, amerykańskiej, oraz światowej, studenci będą mieli możliwość dyskusji na temat strukturalnych, estetycznych czy też ideologicznych konsekwencji opisu/uwzględnienia obrazu fotograficznego w literaturze. Celem kursu jest analiza różnorodnych znaczeń zapisanych/założonych w konkretnym (literackim) wykorzystaniu obrazu w porównaniu z dyskursem literackim oraz dokumentalnym. Jakie współzależności są tworzone miedzy obrazem a językiem w literaturze współczesnej? Dlaczego tak często pisarze decydują się na odwołania do – czy tez wręcz zamieszczania – fotografii w swoich tekstach? |
Literatura: |
Teksty literackie: Graham Swift Out of This World Pat Barker Double Vision Rachel Seiffert The Dark Room David Macfarlane The Danger Tree Michael Ondaatje The Collected Works of Billy the Kid Jonathan Safran Foer Extremely Loud and Incredibly Close W. G. Sebald The Emigrants Ryszard Kapuściński Shah of Shahs Opracowania krytyczne (wybrane): Liz Wells (red.) The Photography Reader (London and New York: Routledge, 2003) Therese Mulligan and David Wooters (red.) A History of Photography (London and Los Angeles: Taschen, 2005) Roland Barthes, Camera Lucida (London: Vintage, 2000) Susan Sontag, On Photography, Regarding the Pain of Others (London: Penguin Books, 2003) Nancy Armstrong Fiction in the Age of Photography (Cambridge, Massachusetts and London, England: Harvard University Press, 1999) |
Efekty uczenia się: |
Studenci posiadają podstawowa wiedzę o historii fotografii oraz literaturze współczesnej. Studenci zdobywają umiejętność wykorzystywania strategii analitycznych oraz teorii interpretacyjnych w kontekście korelacji fotografii i narracji w tekstach literackich. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. Wiedza: Absolwent zna i rozumie K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze na tle dziedziny nauk humanistycznych K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego Umiejętności: Absolwent potrafi K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych Kształcenie językowe na poziomie B2+ |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne jest 20% nieobecności. Zaliczenie na podstawie eseju akademickiego. Zaliczenie poprawkowe - na podstawie poprawionego eseju akademickiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Sokołowska-Paryż | |
Prowadzący grup: | Marzena Sokołowska-Paryż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.