Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Twórczość Karola Dickensa w adaptacji filmowej i teatralnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-LB2050
Kod Erasmus / ISCED: 09.202 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Twórczość Karola Dickensa w adaptacji filmowej i teatralnej
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem kursu jest dogłębna analiza wybranych utworów Karola Dickensa przez pryzmat ich spuścizny kulturowej oraz ich filmowych, teatralnych lub radiowych adaptacji, które powstały od czasów współczesnych pisarzowi aż do chwili obecnej.

Kształcenie językowe na poziomie B2+.

Studia I stopnia (licencjackie)

Pełny opis:

Celem kursu jest dogłębna analiza wybranych utworów Karola Dickensa przez pryzmat ich spuścizny kulturowej oraz ich teatralnych, filmowych i radiowych adaptacji od dziewiętnastego wieku aż do chwili obecnej. Na zajęciach będą omawiane następujące zagadnienia:

• Obraz pisarza w jego biografiach

• Wiktoriański biznes wydawniczy, wydania powieści dziewiętnastowiecznej,

• Pisarz i jego czytelnicy, recepcja powieści Dickensa w dziewiętnastym wieku

• Powieści Dickensa a kultura popularna

• Dickens i wiktoriański historycyzm

• Dickens i powieść gotycka, sensacyjna, detektywistyczna, Bildungsroman

• Estetyka powieści wiktoriańskiej; konwencje literackie w powieści dziewiętnastowiecznej; Dickens i tragedia, poezja, bajka literacka

• Dickens i teatr

• Dickens i dziewiętnastowieczny melodramat

• Dziewiętnastowieczne adaptacje teatralne utworów pisarza

• Monodramy w wykonaniu pisarza, publiczne czytanie swoich własnych dzieł

• Powieści Dickensa w ilustracjach

• Powieści Dickensa i ich adaptacje filmowe

• Charles Dickens Museum (48 Doughty Street, London) oraz jego rola w popularyzowaniu twórczości i spuścizny kulturowej pisarza

• Dickens w czasach internetu: rola Dickens Journals Online (http://djo.org.uk), The Dickens Project (http://dickens.ucsc.edu), The Charles Dickens Letters Project (http://dickensletters.com) w popularyzacji literackiej i kulturowej spuścizny pisarza

Ksztacenie językowe na poziomie B2+.

Studia I stopnia (licencjackie)

Literatura:

Primary sources:

Selected works of Charles Dickens, e.g. Oliver Twist, Dombey and Son, Christmas Books and Stories, David Copperfield, Bleak House, Hard Times, Little Dorrit, A Tale of Two Cities, Our Mutual Friend, The Mystery of Edwin Drood, etc.,

Secondary sources:

• Patten, Robert L., Jordan, John O., and Catherine Waters, eds. The Oxford Handbook of Charles Dickens. Oxford: OUP, 2018.

• Schlicke, Paul, ed. The Oxford Companion to Charles Dickens. Oxford: OUP, 2011.

• Jordan, John O., ed. The Cambridge Companion to Charles Dickens. Cambridge, CUP, 2001.

• Paroissien, David, ed. A Companion to Charles Dickens. Blackwell Publishing, 2008.

• John, Juliet. Dickens’s Villains. Melodrama, Character, Popular Culture. Oxford: OUP, 2001.

• Ledger, Sally and Holly Furneaux. Charles Dickens in Context. Cambridge: CUP, 2011.

• Cardwell, Sarah. Adaptation Revisited: Television and the Classic Novel. Manchester: Manchester University Press, 2002.

• Bolton, H. Philip. Dickens Dramatized. London: Mansell, 1987.

• Davis, Paul. The Lives and Times of Ebenezer Scrooge. New Haven: Yale University Press, 1990.

• Andrews, Malcolm. Charles Dickens and his Performing Selves. Oxford: OUP, 2006.

• Leitch, Thomas. The Oxford Handbook of Adaptation Studies. Oxford: Oxford University Press, 2017.

• Tambling, Jeremy. Dickens, Violence and the Modern State. Dreams of the Scaffold. Palgrave Macmillan, 1995.

• Tambling, Jeremy. Dickens’ Novels as Poetry: Allegory and the Literature of the City. New York and London, Routledge, 2015.

• Streaky Bacon: A Guide to Victorian Adaptations. http://www.streakybacon.net/

• Burdett, Carolyn and Hilary Fraser, eds. “The Nineteenth-Century Digital Archive.” Interdisciplinary Studies in the Long Nineteenth Century <http://www.19.bbk.ac.uk/90/volume/2015/issue/21/>

• Marsh, Joss. Starring Charles Dickens: Multi-Media ‘Boz’ and the Culture of Celebrity. New York and London: Routledge, 2019.

• Charles Dickens Museum London

http://dickensmuseum.com/

• Dickens in America TV Series (Miriam Margoyles) David Lane, Contemporary British Drama, 2011.

• Dickens’s Women. Co-written and performed by Miriam Margolyes, BBC Audiobooks, 2012.

• A selection of film and stage adaptations of Dickens’s works

Efekty uczenia się:

Wiedza

Studenci znają i rozumieją:

K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej związaną z tematyką kursu

K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, szczególnie te związane z tematyką kursu

K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego

K_W07 zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych związanych z tematyką kursu

Umiejętności

Studenci potrafią:

K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa

K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego

K_U04 wykorzystać zdobytą na kursie wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii

K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju, np. wykorzystanie wiedzy z kursu do ukończenia pracy licencjackiej

Kompetencje społeczne

Studenci są gotowi do:

K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby

K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.

Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.

Metody i kryteria oceniania:

• Aktywne uczestnictwo w zajęciach

• Dwa pisemne testy (w połowie i na koniec semestru),

próg zaliczenia 60%

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Student poprawia niezaliczony egzamin pisząc go ponownie podczas sesji poprawkowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pypeć
Prowadzący grup: Magdalena Pypeć
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5cfec1137 (2024-12-11)