Psychopedagogika (- aspekty psychologiczne)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-PP1w-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychopedagogika (- aspekty psychologiczne) |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Celem wykładu jest ogólne przygotowanie studentów w zakresie psychologiczno-pedagogicznym - prezentacja wiedzy psychologicznej w ujęciu, który ma walor aplikacyjny dla przyszłych nauczycieli, czyli pomaga zastosować wiedzę psychologiczną do rozumienia drugiego człowieka (ucznia/wychowanka), przebiegu procesów psychicznych i zachowania w określonym środowisku/kontekście społecznym. Ponadto, wykład ma dostarczyć podstawowej wiedzy na temat nietypowego rozwoju oraz powszechnie występujących trudności wychowawczych. Zajęcia przeznaczone dla studentów pierwszego roku studiów I stopnia na kierunku germanistyka, którzy poznają podstawy psychopedagogiki z ukierunkowaniem na naukę języków obcych. Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych (Moduł B Rozporządzenia MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r.). Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ. * W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet). |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje: 1. podstawowe pojęcia psychologii; 2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości; 3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji; 4. proces uczenia się; 5. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju nauczyciela. |
Pełny opis: |
Treści wykładu zawierają przykłady ilustrujące opisywane zagadnienia. Wykład obejmuje następujące zagadnienia: psychologia jako nauka – teorie psychologiczne i ich weryfikacja; główne dziedziny psychologii i ich przydatność w pracy nauczyciela języka niemieckiego; procesy poznawcze i emocjonalne; emocje a poznanie – wzajemny wpływ, emocje a uczenie się, emocje a motywacja, emocje a samokontrola i samoregulacja; temperament i osobowość jako wyznaczniki różnic indywidualnych i funkcjonowania jednostki; procesy uczenia się – główne prawidłowości w świetle podstawowych teorii uczenia się i ich psychologiczne konsekwencje (zmiany osobowości, rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny); motywacja do działania – geneza, rodzaje, sposoby wzbudzania motywacji istotne dla uczenia się języka niemieckiego i wychowywania; rozwój na przestrzeni całego życia – czynniki rozwoju, zmiana rozwojowa, rozwój od poczęcia do śmierci (z uwzględnieniem teorii przywiązania i rozwoju przywiązania); stadia rozwoju dziecka ważne z perspektywy edukacji szkolnej; spostrzeganie społeczne w ujęciu rozwojowym i rola nauczyciela w jego rozwoju; komunikacja werbalna i niewerbalna jako podstawa interakcji i relacji interpersonalnej; jednostka w grupie – role, normy, struktura, procesy grupowe, kierowanie grupą a funkcjonowanie jednostki; proces socjalizacji i wychowania w różnych stadiach życia z uwzględnieniem przyswajania norm moralnych; środowiska wychowawcze (rodzina, szkoła jako system z jawnym i ukrytym programem oraz jako instytucja wychowująca); rola kultury w kształtowaniu osobowości i wzorów zachowań jednostki; kryzysy rozwojowe na przestrzeni całego życia człowieka jako czynnik sprzyjający zachowaniom problemowym jednostki i jako wstęp do psychoprofilaktyki zawodu; wybrane zaburzenia rozwojowe i problemy wychowawcze uczniów o szczególnych wymaganiach edukacyjnych w kolejnych stadiach rozwoju z perspektywy potrzeb nauczyciela języka niemieckiego i jego współpracy z psychologiem szkolno-wychowawczym; proces uczenia się: metody i techniki uczenia się (w tym języka niemieckiego). |
Literatura: |
Bovet, G. / Huvendiek, V. (2011) Leitfaden Schulpraxis. Berlin. Burwitz-Melzer, E./ Mehlhorn, G./Bausch K.-R./ Krumm, H.-J. (red) (2016):Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen. Decke-Cornill, H / Küster, L. (2010) Fremdsprachendidaktik. Tübingen Czaplikowska, R. / Kubacki, A. (2010) Grundlagen der Fremdsprachendidaktik. Kraków. Fontana, D. (1998) Psychologia dla nauczyciela. Poznań Knieja, J. / Piotrowski, S. (2011) Nauczanie Języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. Lublin. Komorowska, H. (2011) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa. Kracke, Bärbel, Noack, Peter (Hrsg.) (2019) Handbuch Entwicklungs- und Erziehungspsychologie. Berlin. Kwieciński Z. / Śliwerski B. (Hrsg.) (2003), Pedagogika, tom I, II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Lefrançois, G. R. (2006) Psychologie des Lernens. Heidelberg Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z. (2008) Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław. Mietzel G, (2002), Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Belz / PVU, Weinheim Mietzel, G. (2007) PädagogischePsychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen. Pawlak, M. (2004) Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz. Woolfolk, A. (2008) Pädagogische Psychologie. München Zawadzka, E. (2004) Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków. Zawadzka-Bartnik, E. (2010) Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków |
Efekty uczenia się: |
Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela efekty to: - w zakresie wiedzy: B.1.W1; B.1.W2; B.1.W3; B.1.W4; B.1.W5 - w zakresie umiejętności: B.1.U1; B.1.U2; B.1.U5; B.1.U6; B.1.U8 - w zakresie postaw: B.1.K1, B.1.K2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie obecności i wyniku napisanego przez studenta kolokwium (w formie testu - min.60% możliwych do uzyskania punktów) zaliczającego przedmiot odpowiednio po pierwszym i drugim semestrze. * Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Wykład jest elementem przygotowania do odbycia praktyki psychologiczno-pedagogicznej w wymiarze 30h w szkole podstawowej, przedszkolu i szkole ponadpodstawowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 97 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sobańska | |
Prowadzący grup: | Anna Jaroszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.