Literatura nowożytna w perspektywie długiego trwania (kontynuacja, zerwanie, dialog)-kontynuacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-LNP-II-QHU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura nowożytna w perspektywie długiego trwania (kontynuacja, zerwanie, dialog)-kontynuacja |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do humanistycznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Seminarium jest kierowane do studentów II stopnia Collegium i Wydziału Artes Liberales i do studentów II stopnia innych wydziałów humanistycznych UW, a także doktorantów UW (dla doktorantów Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW zajęcia te traktowane mogą być jako propozycja zajęć literaturoznawczych w bloku „metodologicznym”). Zapraszamy także zainteresowanych studentów I stopnia. Jako przygotowanie do udziału w seminarium traktujemy wiedzę i umiejętności nabyte na pierwszym etapie studiów humanistycznych: filozoficznych, literaturoznawczych, teatrologicznych, historii sztuki i muzyki. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest interpretacja wybranych dzieł literackich w perspektywie długiego trwania motywów, tematów i toposów, służąca wykształceniu umiejętności czytania tekstu w perspektywie jego stosunku do tradycji. Ważnym kontekstem analiz będzie zagadnienie tożsamości dziedzictwa europejskiego, trwałej mimo zróżnicowania zjawisk i odmian formacji kulturowych. Istotnym tematem konwersatorium stanie się rozpoznawanie strategii „rozmowy” twórców z tradycją europejską (kontynuacja, dialog, polemika, odrzucenie, bunt…). |
Pełny opis: |
Poniższy opis ujmuje proponowane zagadnienia, które będą stanowić ok. 80% zajęć. 20% (w ostatniej części sem. zimowego i letniego) chcemy przeznaczyć na przedstawienie indywidualnych badań Doktorantów i Studentów. Ponadto istnieje możliwość takiego dobrania materiału egzemplifikacyjnego dotyczącego poszczególnych zagadnień, aby zajęcia w największym stopniu odpowiadały zainteresowaniom badawczym uczestników. Kolejne zajęcia będą się składały z wykładu wprowadzającego, prezentacji zgłoszonych indywidualnie przez Studentów oraz dyskusji nad wybranymi tekstami dzieł. Na seminaria będą zapraszani specjaliści w zakresie poszczególnych zagadnień: Opis dotyczy obu semestrów SEMESTR ZIMOWY I. Człowiek i natura Mimesis. Założenia teoretyczne naśladowania natury. Toposy związane z wizją natury Arkadyjskość, sielankowość, idylliczność. Czytanie krajobrazu. Współczesne dialogi z tematem arkadyjskim. Krajobraz ruin. II. Homo viator Człowiek w podróży. Odys Homera i jego reinkarnacje od średniowiecza do współczesności. III. Homo militans Człowiek i wojna Mity założycielskie: trojański (Iliada Homera) i italski (Eneida Wergiliusza). Jednostka versus zbiorowość walcząca. Synergia i napięcia. Formowanie się etosu rycerskiego – od średniowiecza do romantyzmu. Piękno i groza wojny. Rycerz romantyczny. Tyrtejskość. Mit Sparty i jego recepcja. Odpowiedzi literatury XX i XXI wieku na paradygmat militarny. IV. Homo patiens Człowiek w cierpieniu. Bohaterowie tragedii greckiej. Tragizm w teatrze Szekspira.Romantyczne i współczesne gry z teatrem Szekspira. Romantyczne rozmowy z Bogiem. Pytanie o sens cierpienia w literaturze współczesnej SEMESTR LETNI V. Homo amans Człowiek i miłość. Mity założycielskie: Eros, Venus coelestis i Venus vulgaris Miłość i śmierć w mitach greckich (Akteon, Adonis, Narcyz, Persefona) Ars amandi poetów starożytnych i wczesnonowożytnych Romantycy o miłości – współczesne nawiązania do romantycznej wizji miłości. Destrukcja mitów w literaturze XX i XXI wieku VI. Homo artifex Człowiek i piękno. Wielka Teoria Piękna (klasycyzm). Piękno wielorakie i „piękno zmącone”. Kim jest artysta? Rzemieślnik czy alter Deus? Marzenie o metaforze integralnej czyli opera od XVI do XIX wieku. Przemiany koncepcji piękna w dobie nowoczesności. VII. Homo politicus Człowiek i państwo. Modele ustrojowe między ideą i rzeczywistością historyczną. Politeja - civitas – monarchia w zwierciadle literatury. Współczesne dyskursy polityczne wobec wzorców retoryki politycznej epok dawnych. |
Literatura: |
Fragmenty omawianych dzieł oraz pomocniczej literatury przedmiotu będą określone i udostępnione Studentom Teksty literackie „kanoniczne” - Arystoteles, Poetyka, Ossolineum, oprac. H. Podbielski, Wrocław 1989, Biblioteka Narodowa II 209. - Cykl kosowski, w: A. Naumow, Dar słowa. Ze starej literatury serbskiej, Warszawa 1984 - Marek Tulliusz Cyceron, Mowy, przekł. S. Kołodziejczyk, J. Mrukówna, D. Turkowska, Wydawnictwo Antyk, Marek Derewiecki, Kęty 2002. - Marek Tulliusz Cyceron, O mówcy, przeł. wstępem i komentarzem opatrzył B. Awianowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2010 (dostępny pdf). - Homer, Iliada, tłum K. Jeżewska, Warszawa 2005 "Biblioteka Antyczna". - Homer, Odyseja, przekł. L. Siemieński, wstęp Z. Abramowiczówna, oprac. J. Łanowski, Ossolineum, Wrocław 1992, Biblioteka Narodowa II 2Giambattista Marino, Adon, przeł. Anonim, oprac. L. Marinelli, Mrowcewicz, t. I-II, La Fenice, Roma-Warszawa 1993. - Giambattista Marino/Anonimo, La novelletta / Bajka, a cura di L/ Marinelli, „Archivio Barocco, Univ. di Parma” 1992. - A. Mickiewicz, Dziady - Opowieści Okrągłego Stołu / oprac. Jacques Boulenger ; przeł. K. Dolatowska, T. Komendant; wstępem i przypisami opatrzyła E.D. Żółkiewska, Warszawa 1987, PIW. - Owidiusz, Metamorfozy, tłum. S. Stabryła, A. Kamieńska, Ossolineum, Wrocław 1977-2004, Biblioteka Narodowa II - Percewal z Walii, Arcydzieła francuskiego średniowiecza, Wybór M. Żurowskiego, Wstępy i przypisy Z. Czernego. Pod red. naukową Z. Czernego, PIW, Warszawa 1968. - Francesco Petrarca, Drobne wiersze włoskie. Rerum vulgarium frafmenta, wstęp P. Salwa, koment. M. Santagata, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2006. - Platon, Uczta, Eutyfron, Obrona Sokratesa, tłum. W. Witwicki, PWN, Warszawa 1982. [lub ed. Hachette 2022]Wacław Potocki, Transakcja wojny chocimskiej, w: Tenże, Dzieła, t.1, oprac. L. Kukulski, słowo wstępne B. Otwinowska, PIW, Warszawa 1987. - Pieśń o Rolandzie, wiele wydań. Optymalne: Pieśń o Rolandzie, tłum. T. Żeleński (Boy), opr. A. Drzewicka, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1991, Biblioteka Narodowa. - „Słowo o wyprawie Igora”, do wyboru tłum. Juliana Tuwima lub Andrzeja Sawy (wiele wydań, dostępne w sieci Sofokles, Król Edyp, tłu, K. Morawski, Ossolineum, Wrocław 1947 Biblioteka Narodowa, II S - W. Shakespeare, Hamlet, Ossolineum, Wrocław 1966, Biblioteka Narodowa II 20 - J. Słowacki, Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu - J. Słowacki, Sen srebrny Salomei - J. Słowacki, Samuel Zborowski - Torquato Tasso, Gofred abo Jeruzalem wyzwolona przekładania Piotra Kochanowskiego, oprac. S. Grzeszczuk, przypisy R. Pollak, Warszawa 1968. -Publiusz Wergiliusz Maro, Eneida, przeł. Tadeusz Karyłowski, oprac. Stanisław Stabryła, wyd. 3 zm., Biblioteka Narodowa II 29, Wrocław 1980 (lub: przekł. I. Wieniewskiego, wstęp S. Stabryła, Kraków 1978; przekł. Z. Kubiaka, Warszawa 1987). Literatura przedmiotu fakultatywna (Do swobodnego wyboru i wykorzystania przez Studentów - Antyk romantyków – model europejski i wariant polski. Rekonesans, pod red. M. Kalinowskiej i B. Paprockiej-Podlasiak, Toruń 2003. - I. Čolović, Śmierć na Kosowym Polu. Historia mitu kosowskiego, Sejny 2019 (wybrane fragmenty). - M. Cytowska, H. Szelest: Literatura rzymska. Okres Cesarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992. - J. Domański, Paideia Platona i humanitas Cycerona. Perspektywa antropologiczna, w: Humanitas, Projekty antropologiczne, Część pierwsza. Paradygmaty – tradycje – profile historyczne, redakcja naukowa A. Nowicka-Jeżowa, Wydawnictwo Naukowe Neriton, Warszawa 2009-2010, s. 137-164. - Dziady Adama Mickiewicza: poemat – adaptacje –tradycje, pod red. B. Doparta, Kraków 1999. - Dziedzictwo Odyseusza. Podróż, obcość i tożsamość, identyfikacja, przestrzeń, red. M. Korytowska, O. Płaszczewska, Kraków 2007. - P. Grimal: Miłość w starożytnym Rzymie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005. - J. Hankins, Greek Studies in Italy: From Petrarch to Bruni, [w:] Petrarca e il Mondo Greco (Atti del Convegno Internazionale di Studi, Reggio Calabria, 26-30 Novembre 2001), ed. M. Feo, V. Fera, P. Megna, A. Rollo, Firenze 2007. - J. Hankins, Greek Studies in Italy: From Petrarch to Bruni, [w:] Petrarca e il Mondo Greco (Atti del Convegno Internazionale di Studi, Reggio Calabria, 26-30 Novembre 2001), ed. M. Feo, V. Fera, P. Megna, A. Rollo, Firenze 2007. - G. Highet, The Classical Tradition: Greek and Roman Influences on Western literature, London, New York [etc.] Oxford 1967. - M. Janion, M. Żmigrodzka, Romantyzm i historia (dwa wydania). - T. Lebiecki, Od graala do Świętego Graala. Reinterpretacja procesu chrystianizacji legendy, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006.A. Drzewicka, Skupienie i zabawa. Twórczość dramatyczna w średniowiecznej Francji do końca XIII wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 1998. - L.Marinelli, Polski Adon. O poetyce i retoryce przekładu, Izabelin 1997. - E. Panofsky, Et in Arcadia ego, w: tegoż, Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971. - Idylla polska, oprac. A. Witkowska, I. Jarosińska, Wrocław 1995. - M. Petoletti, Boccaccio, the Classics and the Latin Middle Ages, [w:] Petrarch and Boccaccio: The Unity of Knowledge in the Pre-modern World, ed. I. Candido, Berlin & Boston 2018, s. 226–243. - H. Podbielski, Homer, [w:] "Literatura Grecji starożytnej", Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2005 t. I. ss. 67-155 - R. Pollak, “Gofred” Tassa-Kochanowskiego, wyd. 2, przejrzane i uzup. Wrocław 1973. - E. Rawson, The Spartan Tradition in European Thought, Oxford 1969. - Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009. - Romantyzm w lustrze postmodernizmu (i odwrotnie), pod red. W. Hamerskiego, M. Kuziaka, S. Rzepczyńskiego, Warszawa 2014. -Siew Dionizosa. Inspiracje Grecji antycznej w teatrze i dramacie XX wieku w Europie Środkowej i Wschodniej. Rekonesans, pod red. J. Axera i Z. Osińskiego, Warszawa 1997. - B. Snell, Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, przeł. A. Onysymow, Aletheia, Warszawa 2009. - R. Sowerby, Early Humanist Failure with Homer (I), International Journal of the Classical Tradition 4 (1997), s. 37–63. - Sparta w kulturze polskiej, red. M. Borowska, M. Kalinowska, J. Speina, K. Tomaszuk, Warszawa 2014 - W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. 1-3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022-2023. - W kręgu “Gofreda” i “Orlanda”. Księga pamiątkowa sesji naukowej Piotra Kochanowskiego, Wrocław 1970. - R. Weiss, Medieval and Humanist Greek, Padova 1977. - N. G. Wilson, From Byzantium to Italy: Greek Studies in the Italian Renaissance, London 1992. - M. Zaleski, Echa idylli w literaturze polskiej doby nowoczesności i późnej nowoczesności, Kraków 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_W10 - ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze, - stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych, - zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych, - stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych, - ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych, - stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych, - zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych, - współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury, - ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie, - powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych. Student potrafi: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U010, K_U011 - samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny, - samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych, - samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej, - samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych, - wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury, - uczestniczy w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych, - samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym, - przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców, - stosuje reguły pracy zespołowej. Student jest gotów: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07, K_K08, K_K09 - do kształcenia ustawicznego (lifelong learning), - do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze, - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań, - podejmuje działania zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, - szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych, - szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze, - ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej, - świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim, |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia seminarium: - systematyczne i aktywne uczestnictwo w seminariach. Dopuszczalna nieobecność na jednych zajęciach w semestrze (4 godz. zajęć); - znajomość wskazanych tekstów oraz udział w ich interpretacji; - przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia. Kryteria oceny: znajomość tekstów i literatury przedmiotu, wartość merytoryczna prezentacji i wypowiedzi w dyskusji, systematyczność i efektywność pracy. Oceny są ustalane przez współprowadzących profesorów na podstawie wartości prezentacji oraz wypowiedzi w dyskusji. Studenci nie realizujący wszystkich wymogów mają możliwość zaliczenia przedmiotu podczas indywidualnej rozmowy zaliczeniowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.