Madness in American Culture
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0024 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Madness in American Culture |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - koszyk 1 - studia BA - 2 i 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie kultury amerykańskiej poprzez kategorię szaleństwa i studiów o szaleństwie - interdyscyplinarnej dyscypliny naukowej, która redefiniuje pojęcia "zdrowia psychicznego" i "racjonalności", komplikuje psychiatryczne interpretacje zdrowia i dobrego samopoczucia oraz skupia się na dyskursach i praktykach władzy dotyczących szaleństwa. Na zajęciach przyjrzymy się definicjom szaleństwa, depresji i niepełnosprawności umysłowej i będziemy starać się rozwikłać relację między tymi trzema pojęciami. Przeczytamy kanoniczne dzieła literatury amerykańskiej, np. "Żółtą tapetę" i porozmawiamy o związkach płci, rasy, klasy i szaleństwa. Zapoznamy się także z autobiografiami osób uznanych za "szalone" i historią ruchu wyzwolenia "szaleńców". Będziemy także analizować dyskurs publiczny na temat strzelanin na kampusach amerykańskich uczelni i porozmawiamy o tym, w jaki sposób szaleństwo, męskość i białość funkcjonują w owym dyskursie. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie kultury amerykańskiej poprzez kategorię szaleństwa i studiów o szaleństwie - interdyscyplinarnej dyscypliny naukowej, która redefiniuje pojęcia "zdrowia psychicznego" i "racjonalności", komplikuje psychiatryczne interpretacje zdrowia i dobrego samopoczucia oraz skupia się na dyskursach i praktykach władzy dotyczących szaleństwa. Na zajęciach przyjrzymy się definicjom szaleństwa, depresji i niepełnosprawności umysłowej i będziemy starać się rozwikłać relację między tymi trzema pojęciami. Przeczytamy kanoniczne dzieła literatury amerykańskiej, np. "Żółtą tapetę" i porozmawiamy o związkach płci, rasy, klasy i szaleństwa. Zapoznamy się także z autobiografiami osób uznanych za "szalone" i historią ruchu wyzwolenia "szaleńców". Będziemy także analizować dyskurs publiczny na temat strzelanin na kampusach amerykańskich uczelni i porozmawiamy o tym, w jaki sposób szaleństwo, męskość i białość funkcjonują w owym dyskursie. Celem zajęć jest umożliwienie dyskusji, w której szaleństwo, niepełnosprawność kognitywna, intelektualna, umysłowa i psychiatryczna są rozumiane jako forma różnicy ukształtowana przez społeczne oczekiwania i normy, medykalizację i - szerzej - rozwój medycyny, proces wytwarzania wiedzy i osobiste doświadczenia. Poprzez analizę różnorodnych tekstów i prac artystycznych - artykułów naukowych, seriali telewizyjnych, filmów, autobiografii, powieści i opowiadań - będziemy badać, jaką rolę pełni szaleństwo w amerykańskiej wyobraźni kulturowej. |
Literatura: |
MOŻLIWE SĄ ZMIANY W LIŚCIE LEKTUR Margaret Price, “Defining Mental Disability” Dan Goodley, “Introduction to Global Disability Studies” Nirmala Erevelles, “(Im)material citizens: Cognitive Disability, Race, and the Politics of Citizenship” Steven Noll, “Institutions for People with Disabilities in North America” Bradley Lewis, “A Mad Fight: Psychiatry and Disability Activism”; "American Horror Story", sezon 2, odcinek 1 Susanna Kaysen, "Girl, Interrupted" Liat Ben-Moshe, “The Institution Yet to Come”: Analyzing Incarceration Through a Disability Lens” Margaret Price, “Listening to the Subject of Mental Disability: Intersections of Academic and Medical Discourses” Margaret Price “Assaults on the Ivory Tower: Representations of Madness in the Discourse of U.S. School Shootings” "Bowling for Columbine", reż. Michael Moore Charlotte Perkins Gilman, "The Yellow Wallpaper" Meri Nana-Ama Danquah, “Willow Weep for Me: A Black Woman’s Journey Through Depression” (fragment) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po ukończeniu kursu student/ka: - zna różne sposoby interpretacji szaleństwa i niepełnosprawności, - używa pojęć pochodzących ze studiów o szaleństwie i studiów o niepełnosprawności, - rozumie, w jaki sposób rasa, płeć i klasa mają wpływ na społeczne definicje szaleństwa, - jest świadomy/a w jaki sposób ableizm kształtuje społeczeństwo. Umiejętności Po ukończeniu kursu student/ka: - formułuje argumenty na temat związane z szaleństwem i niepełnosprawności, - potrafi dokonać syntezy informacji, - potrafi wykorzystać studia o szaleństwie i studia o niepełnosprawności w analizie kultury amerykańskiej, - potrafi skuteczne przekazywać teorie i pojęcia naukowe zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej z uwzględnieniem osób, do których przekaz jest kierowany. Kompetencje Po ukończeniu kursu student/ka: - rozumie akademickie teksty i potrafi je wykorzystać w krytycznej analizie kultury, - jest w stanie zidentyfikować ableistyczne treści, - potrafi aktywnie i z szacunkiem w stosunku do innych osób uczestniczyć w dyskusjach, - potrafi skutecznie szukać i analizować informacje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć będę kłaść nacisk na aktywne uczestnictwo studentek i studentek, a więc na zaangażowanie w dyskusje klasowe i pracę w grupach. Oczekuję, że studentki i studenci będą zapoznawać się na bieżąco z omawianymi tekstami i materiałami i brać czynny udział w ich omawianiu. - Pięć krótkich esejów/odpowiedzi do tekstów (50 punktów, 10 punktów za esej) - Esej końcowy (30 punktów) - Obecność i uczestnictwo w zajęciach (20 punktów) Skala ocen: 100-97: 5! 96-91: 5 90-84: 4+ 83-78: 4 77-68: 3+ 67-60: 3 59-0: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.