Post-Cinema: Technology, Politics, Audiences (Post-kino: technologia, poltyka, widzowie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0080 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Post-Cinema: Technology, Politics, Audiences (Post-kino: technologia, poltyka, widzowie) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
To co nazywamy kinem nigdy nie było zjawiskiem spójny i jednorodnym, a zbiorem różnorodnych jednostek. Niemniej jednak w XX wieku większość filmów korzystała z dość jednolitego spektrum środków formalnych i wątków narracyjnych. W XXI wieku szereg przemian i innowacji, zainicjowanych często przez technologie cyfrowe, sprawia, że możemy już mówić o post-kinie. Przyjrzymy się tym zmianom i estetykom poprzez szczegółowe anali-zy wybranych filmów, aby odkryć, w jaki sposób wpływają one na nasze sposoby myślenia o filmie. |
Pełny opis: |
To co nazywamy kinem nigdy nie było zjawiskiem spójny i jednorodnym, a zbiorem różnorodnych jednostek. Niemniej jednak w XX wieku większość filmów korzystała z dość jednolitego spektrum środków formalnych i wątków narracyjnych. W XXI wieku szereg przemian i innowacji, zainicjowanych często przez technologie cyfrowe, sprawia, że możemy już mówić o post-kinie. Niektóre z tych przemian są spektakularne i wprawiają widzów w za-chwyt, inne są niemal niewidoczne, ale w równym stopniu wpływają na charakter współczesnego kina. Przyjrzymy się tym zmianom i estetykom poprzez szczegółowe analizy wybranych filmów, aby odkryć, w jaki sposób wpływają one na nasze sposoby myślenia o filmie. |
Literatura: |
Wybrane teksty: - Gamer (dir. Mark Neveldine & Brian Taylor 2009) - Sky Captain and the World of Tomorrow (dir. Kerry Conran 2004) - Southland Tales (dir. Richard Kelly 2006) - Paranormal Activity (dir. Oren Peli 2007) - Detention (dir. Joseph Kahn 2012) - Unfriended (dir. Leo Gabriadze, 2014) - Spider-Man: Into the Spider-Verse (dir. Bob Persichetti, Peter Ram-sey, Rodney Rothman, 2018) Wybrane pozycje krytyczne: - Shane Denson & Julia Leyda Post-Cinema: Theorizing 21st-Century Film (2016) - Shane Denson Discorrelated Images (2020) - Deborah Levitt The Animatic Apparatus: Animation, Vitality, and the Futures of the Image (2018) - wybrane rozdziały i artykuły naukowe |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA • posiada wiedzę dotyczącą amerykańskiego kina ostatnich dwu dekad • rozróżnia kluczowe teksty post-kina • jest świadomy złożonych kontekstów (technologicznych, ekonomicznych i organizacyjnych) współczesnego kina amerykańskiego 2. UMIEJĘTNOŚCI • umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi • potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do amerykańskiego kind i mediów • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych fil-mów 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • jest świadomy różnic między amerykańską i europejską kulturą popularną • jest otwarty na nowe zjawiska i idee w amerykańskiej kultury popularnej • rozumie i docenia rolę kultury popularnej w kulturze Stanów Zjednoczonych |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci muszą czytać zadane lektury, uczęszczać na zajęcia, brać udział w dyskusjach oraz przygotować projekt końcowy. 1) projekt końcowy 2) aktywność na zajęciach 3) cotygodniowe zadania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.