Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia matematyki II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-00HM2-OG
Kod Erasmus / ISCED: 11.103 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia matematyki II
Jednostka: Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Wykład przedstawia dynamicznie dzieje myśli matematycznej . Główny tok prezentacji polega na wskazaniu związków matematyki z przebiegiem historii politycznej, społecznej, rozwojem cywilizacji, kultury i całokształtu nauki. Wykład obejmuje okres od przełomu neolitycznego do chwili obecnej. W zasadzie można go słuchać ze szkolnym przygotowaniem matematycznym, ale większa wiedza w tym zakresie pozwoli pewne fakty zrozumieć głębiej.

Pełny opis:

Wykład jest w zasadzie dostępny dla wszystkich, zawiera jednak przykłady historycznie ważnych rozumowań matematycznych. Wykład prowadzony jest w szczególnej formule: kolejne spotkania prowadzone są przez specjalistów - nie tylko matematyków, ale i historyków (w tym historyków nauki) i dotyczą zarówno historii rozwoju dziedzin i badań matematycznych, jak i szerszego tła społecznego i politycznego przełomowych momentów w dziejach nauk ścisłych.

Wśród zaproszonych wykładowców są badacze z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytutu Historii Nauki PAN i Instytutu Matematycznego PAN.

Materiał semestru letniego obejmuje rozwój matematyki od początku XVIII wieku do czasów współczesnych. Tematy kolejnych wykładów to:

Stan matematyki na przełomie XVII i XVIII wieku. Spojrzenie z dystansu.

Euler i inni: analiza i mechanika w XVIII w.

Rozwój algebry w XIX wieku.

Rozwój i aksjomatyzacja geometrii w XVII-XIX w.

W poprzek działów matematyki: przykłady z XIX wieku.

Rygoryzacja analizy. Równania różniczkowe i fizyka matematyczna w XIX wieku.

Polscy matematycy i ich osiągnięcia do końca XIX w.

Podstawy matematyki. Od Cantora do Cohena.

Problemy Hilberta.

Powstanie i historia topologii.

Matematyka polska 1900-1939.

Jak informatyka wyrosła z matematyki i jakie ma z nią relacje?

Matematyka losowości, II.

Matematyka drugiej połowy XX wieku: przykłady spektakularnych zastosowań.

Zakończenie - rozmowa panelowa: przyszłość matematyki.

Literatura:

Po polsku:

1. N. Bourbaki, Elementy historii matematyki, PWN, Warszawa 1980

2. R. Duda, Lwowska szkoła matematyczna, wyd. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2014

3. A.P. Juszkiewicz (red.), Historia matematyki tomy 1-3, PWN, Warszawa 1975-1977

4. M. Kordos, Wykłady z historii matematyki, SCRIPT, Warszawa 2005

5. S. Kulczycki, Z dziejów matematyki greckiej, PWN, Warszawa 1973

6. D.J. Struik, Krótki zarys historii matematyki do końca XIX wieku, PWN, Warszawa 1963

7. W. Więsław, Matematyka i jej historia, wyd. Nowik, Opole 1997

8. A. K. Wróblewski, Uczeni w anegdocie, Prószyński i Ska, Warszawa 1999

9. A. K. Wróblewski, Uczeni w anegdocie. Poczet 2, Prószyński i Ska, Warszawa 2004

10. F. Klein, Wykłady o rozwoju matematyki w XIX stuleciu. Cz. 1, J. Kaja (tłumaczenie),Książnica, Leszno 2014

11. T. Iwiński, Ponad pół wieku działalności matematyków polskich, PWN 1975

12. E. Jakimowicz i A. Miranowicz (red.), Stefan Banach. Niezwykłe życie i

genialna matematyka, Wydawnictwo Impuls 2019

13. R. Kałuża, Stefan Banach, Wydawnictwo GZ 1992

14. A. Schinzel, Wacław Sierpiński, Wydawnictwo Iskry 1976

15. W. Więsław, Matematyka polska epoki Oświecenia, Wydawnictwo

Fraszka Edukacyjna 2007

11. A.K. Wróblewski, Historia fizyki. Od czasów najdawniejszych do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

12. "Wiadomości Matematyczne" 1897-1939 oraz Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria 2, "Wiadomości Matematyczne" 1955-nadal

Literatura obcojęzyczna:

1. J. Barrow-Green, J.J. Gray, R. Wilson, The History of Mathematics. A Source-Based Approach, vol. 1 i 2, AMS/MAA Text Books, 2018, 2022.

2. V.J. Katz, A History of Mathematics. An Introduction, 3rd edition, Addison-Wesley, 2008

3. C. U. Merzbach, C. B. Boyer, A History of Mathematics, John Whiley & Sons Inc., Hoboken 2011

4. J. Stillwell, Mathematics and its History, Springer, New York 2010

5. J. Gray, K.H,. Parshall, Episodes in the History of Modern Algebra

(1800-1950), AMS 2007

6. H. N. Jahnke, A History of Analysis, AMS 2003

Efekty uczenia się:

Zrozumienie procesu rozwoju pojęć i metod matematycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowy sprawdzian pisemny, w formie testu z pytaniami otwartymi na platformie Moodle.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 180 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Goldstein, Paweł Strzelecki
Prowadzący grup: Paweł Goldstein, Paweł Strzelecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 180 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Goldstein, Jerzy Tyszkiewicz
Prowadzący grup: Paweł Goldstein, Jerzy Tyszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3bd6a3a82 (2025-01-27)