Metodyka nauczania informatyki I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-135MI1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.013
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania informatyki I |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla studiów 1 stopnia na matematyce Przedmioty fakultatywne dla studiów 2 stopnia na matematyce Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Wstęp do informatyki (potok I) 1000-111bWI1a |
Założenia (lista przedmiotów): | Matematyka dyskretna 1000-134MAD |
Założenia (opisowo): | Posiadanie podstawowych umiejętności programistycznych oraz umiejętność konstruktywnego rozwiązywania problemów matematyki dyskretnej. |
Skrócony opis: |
Lekcje informatyki w szkołach różnych typów i poziomów powinny dostarczać uczniom zarówno wiedzy ogólnej o informatyce i teorii informacji, a także uczyć programowania. "Metodyka nauczania informatyki I" przedstawia sposoby budowania i prowadzenia lekcji informatyki poświęconych nauce programowania oraz nauce teoretycznej informatyki. Będziemy mówić o metodach uczenia programowania, o konstrukcjach modeli pomocniczych w nauczaniu i pułapkach czyhających na lekcjach. |
Pełny opis: |
Lekcje informatyki w szkołach różnych typów i poziomów powinny dostarczać uczniom zarówno wiedzy ogólnej o informatyce i teorii informacji, a także uczyć programowania. "Metodyka nauczania informatyki I" jest poświęcony sposobom budowania i prowadzenia lekcji informatyki poświęconych nauce programowania oraz nauce teoretycznej informatyki. Będziemy mówić o metodach uczenia programowania, o konstrukcjach modeli pomocniczych w nauczaniu i pułapkach czyhających na lekcjach. Uczestnicy zajęć powinni znać podstawy informatyki. Ponadto powinni umieć programować na elementarnym poziomie. Częścią zajęć będzie kurs programowania na potrzeby szkolnych lekcji. |
Literatura: |
1. Andrzej Walat (2007), Zarys dydaktyki informatyki, Warszawa: OEIiZK. 2. Seymour Papert (1996), Burze mózgów. Dzieci i komputery, Warszawa: PWN. 3. Eric S. Roberts (1986), Thinking Recursively, New York: John Wiley & Sons. |
Efekty uczenia się: |
Student 1. Zna założenia i zapisy podstawy programowej kształcenia ogólnego z informatyki na każdym poziomie nauczania. 2. Zna i rozumie zasady myślenia algorytmicznego. 3. Umie stawiać i rozwiązywać szkolne problemy algorytmiczne i prezentować rozwiązania w sposób zrozumiały dla uczniów na każdym poziomie nauczania. 4. Potrafi zaprojektować (ułożyć scenariusz i konspekt) poprawną lekcję informatyki z wykorzystaniem konstruktywistycznych metod nauczania oraz technologii informatycznych, w szczególności środowisk programistycznych. 5. Umie skonstruować zestawy zadań sprawdzających umiejętności wymienione w podstawie programowej na każdym poziomie nauczania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na zajęciach. W szczególności: - przygotowanie i zrealizowanie na ćwiczeniach zajęć szkolnych na zadany temat, na każdym poziomie nauczania (klasy 1-3, klasy 4- 8, szkoła średnia - poziom rozszerzony) - zrealizowanie edukacyjnego projektu programistycznego na laboratorium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.