Zaawansowane bazy danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-2N09ZBD |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.303
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowane bazy danych |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty monograficzne dla III - V roku informatyki Przedmioty obieralne dla informatyki Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Przedmioty obieralne stałe dla informatyki |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Przedmiot będzie poświęcony rozmaitym zagadnieniom bazodanowym, które nie zmieściły się w kursie podstawowym z baz danych. Co więcej, problematyka baz danych jest tak obszerna, że nie zmieściłaby się w żadnym kursie podstawowym. Tematami wykładów będzie strojenie baz danych, odwzorowanie obiektowo-relacyjne, kolumnowe bazy danych, słownikowe bazy danych, zaawansowane programowanie składowane na serwerach baz danych, bazy danych XML, rozproszone bazy danych, paradygmat obliczeniowy Map-Reduce oraz polski wynalazek czyli język zapytań SBQL i podejście stosowe do języków zapytań przyjęte jako punkt wyjściowy dla nowego standardu obiektowych baz danych pod auspicjami OMG. |
Pełny opis: |
Przedmiot będzie poświęcony rozmaitym zagadnieniom bazodanowym, które nie zmieściły się w kursie podstawowym z baz danych. Co więcej, problematyka baz danych jest tak obszerna, że nie zmieściłaby się w żadnym kursie podstawowym. Tematami wykładów będzie strojenie baz danych, odwzorowanie obiektowo-relacyjne, kolumnowe bazy danych (np. MonetDB i X100), słownikowe bazy danych (np. Berkeley DB), zaawansowane programowanie składowane na serwerach baz danych, bazy danych XML, rozproszone bazy danych, paradygmat obliczeniowy Map-Reduce oraz polski wynalazek czyli język zapytań SBQL i podejście stosowe do języków zapytań przyjęte jako punkt wyjściowy dla nowego standardu obiektowych baz danych pod auspicjami OMG. Na wykładach zostanie przedstawiony materiał teoretyczny, zaś ćwiczenia będą bardzo praktyczne. Zagadnień jest jak widać bardzo dużo, dlatego ćwiczenia będą prowadzone w dość nietypowy sposób w formie szwedzkiego bufetu. Każda grupa ćwiczeniowa będzie miała określony (zazwyczaj rozłączny) zbiór tematów i zadań zaliczeniowych. Studenci mogą (i są do tego zachęcani) komutować między grupami ćwiczeniowymi i zajmować się interesującymi ich zagadnieniami. Zaliczenie ćwiczeń wymaga rozwiązania liczby zadań równej liczbie zadań oferowanych w jednej grupie. Każde zadanie można jednak rozwiązywać w innej grupie. |
Literatura: |
1. Jeffrey Ullman, Jennifer Widom.First course in database systems, Third edition, Prentice Hall, 2007 2. Hector Garcia-Molina, Jeffrey Ullman, Jennifer Widom, Systemy baz danych. Pełny wyklad, WNT, 2006. 3. Dennis Shasha, Philippe Bonnet, Database Tuning: Principles, Experiments, and Troubleshooting Techniques, Morgan Kaufman, 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie składni i semantyki języka zapytań pierwszego rzędu (K_W01, K_W02). 2. Zna wszystkie własności algebry relacji (K_W01, K_W02). 3. Ma pełną wiedzę w zakresie teorii zależności funkcyjnych i postaci normalnych (K_W01, K_W02). 4. Zna wiekszość własności języka zapytań SQL (K_W01, K_W02). 5. Ma szeroką wiedzę na temat zasad projektowania baz danych (K_W01, K_W02). 6. Dobrze rozumie rolę i znaczenie transakcji w bazach danych (K_W01, K_W02). Umiejętności 1. Potrafi formułować skomplikowane zapytania SQL (K_U09). 2. Potrafi pisać programy składowanie i wyzwalacze w co najmniej jednym języku programowania składowanego. (K_U09). 3. Potrafi rozpoznać anomalie w projekcie bazy danych i doprowadzić ją do odpowiedniej postaci normalnej (K_U10). 4. Potrafi zaprojektować i zaimplementować relacyjną bazę danych (K_U10). 5. Ma zaawansowane umiejętności w zakresie strojenia relacyjnych baz danych (K_U10). Kompetencje 1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, w tym zdobywania wiedzy pozadziedzinowej (K_K01). 2. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania (K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Znajdują się w informacjach dotyczących cyklu 2020Z |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Stencel | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Stencel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Stencel | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Stencel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki.