Warsztat naukowca - Językoznawstwo I rok
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-SDN-WN-J |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat naukowca - Językoznawstwo I rok |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności warsztatowych niezbędnych w efektywnym prowadzeniu badań naukowych, w tym zwłaszcza w ramach przygotowanej rozprawy doktorskiej. Indywidualny charakter zajęć jest uwarunkowany specyfiką tematyki rozprawy doktorskiej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności warsztatowych niezbędnych w efektywnym prowadzeniu badań naukowych, w tym zwłaszcza w ramach przygotowanej rozprawy doktorskiej. Indywidualny charakter zajęć jest uwarunkowany specyfiką tematyki rozprawy doktorskiej. W trakcie zajęć doktorant poznaje i w praktyce wykorzystuje metodologię właściwą dla dyscypliny, w której prowadzi badania. Doktorant przygotowując teksty i komunikaty akademickie kształtuje umiejętność samodzielnego formułowania hipotez badawczych, a także wnioskowania w oparciu o kryteria naukowe. Podczas zajęć doktorant pogłębia zdolność krytycznego myślenia, przygotowując się do wartościującej oceny dorobku naukowego w dyscyplinie, w ramach której powstaje rozprawa. Zajęcia przygotowują doktoranta do upowszechniania wyników badań w sposób zróżnicowany ze względu na grupę odbiorców. Zajęcia pozwalają także na kształtowanie umiejętności samodzielnego planowania własnego rozwoju naukowego. Zajęcia prowadzone są w trybie konsultacji indywidualnych, realizowane w trakcie całego cyklu kształcenia przez cztery wybrane semestry, harmonogram zajęć zależy od uzgodnień między promotorem i doktorantem. |
Literatura: |
Indywidualnie dobrana w zależności od specyfiki tematyki rozprawy doktorskiej. |
Efekty uczenia się: |
Doktorant/ka zna i rozumie (wiedza): - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscypliny Językoznawstwo (WG_01); - metodologię badań naukowych w obrębie dyscypliny Językoznawstwo (WG_03); - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych, w tym zwłaszcza dyscypliny Językoznawstwo, w ramach której prowadzi badania WK_01. Doktorant/ka potrafi (umiejętności): - wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dyscyplinie Językoznawstwo, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych (UW_01); - potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób (UU_01); - potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć w dyscyplinie Językoznawstwo i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi (UU_02). Doktorant/ka jest gotów/owa (kompetencje społeczne): - do samodzielnej i krytycznej oceny dorobku w ramach dyscypliny Językoznawstwo (KK_01); - do uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, w tym zwłaszcza Językoznawstwo, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty (KK_03); - do podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych, w tym: prowadzenia badań w sposób niezależny, z uwzględnieniem istniejących ograniczeń wynikających m. in. ze względów finansowych lub infrastrukturalnych, respektowania zasad publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem reguł ochrony własności intelektualnej, ze świadomością potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej (KR_01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zindywidualizowane, w zależności od roku kształcenia i progresu w przygotowaniu rozprawy doktorskiej, forma zależna od uzgodnień z promotorem (np. przygotowanie wystąpienia naukowego, artykułu, planu rozprawy, rozdziału rozprawy, zestawienie źródeł i opracowań dotyczących tematyki rozprawy, opracowanie konspektu zajęć upowszechniających wyniki badań). Zaliczenie na podstawie pozytywnej opinii promotora (promotor poświadcza osiągnięcie efektów w formie tabelarycznej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rekowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Będkowski, Anna Borowska, Agnieszka Budzyńska-Daca, Waldemar Czachur, Romuald Gozdawa-Gołębiowski, Agata Kochańska, Monika Kresa, Sylwia Łozińska, Justyna Olko, Paweł Rutkowski, Izabela Will, Anna Wojtyś, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rekowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Biernacka, Agnieszka Budzyńska-Daca, Elżbieta Gajek, Anna Just, Aleksandra Kalata-Zawłocka, Radosław Kaleta, Marta Kaźmierczak, Katarzyna Kłosińska, Grzegorz Leszczyński, Jadwiga Linde-Usiekniewicz, Anita Lorenc, Sylwia Łozińska, Ewa Pilecka, Igor Piotrowski, Agnieszka Piskorska, Anna Rędzioch-Korkuz, Natalia Siudzińska, Beata Wójtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.