Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2103-ORP-L-D1SOPR
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia pracy
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: ORGANIZOWANIE RYNKU PRACY - DZIENNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok -przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii pracy. W szczególności przedstawione zostaną wybrane socjologiczne koncepcje teoretyczne dotyczące takich zagadnień jak zawód, przedsiębiorstwo i jego pracownicy, kultura organizacyjna, prekariat, relacje między pracą zawodowa a życiem prywatnym, znaczenie płci z perspektywy rynku pracy.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi współczesnej socjologii pracy. W ramach zajęć omawiane będą również wyniki badań empirycznych, dotyczących zagadnień związanych z socjologicznym ujęciem przemian zachodzących na rynku pracy.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii pracy. W szczególności przedstawione zostaną wybrane socjologiczne koncepcje teoretyczne dotyczące takich zagadnień jak zawód, przedsiębiorstwo i jego pracownicy, motywacja do pracy, prekariat, znaczenie płci z perspektywy rynku pracy. W czasie konwersatorium zaprezentowane zostaną także wybrane teorie kierowania organizacją, wynagradzania pracowników oraz segmentacji w obrębie przedsiębiorstwa jak i na rynku pracy. Poruszone będą również zagadnienia relacji pomiędzy praca zawodową a życiem prywatnym oraz zmian zachodzących na rynku pracy pod wpływem przemian społecznych i technologicznych. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z relacjami społecznymi zachodzącymi w obrębie przedsiębiorstwa oraz mechanizmami rządzącymi zachowaniami pracowników.

Literatura:

Buckingham M., Goodall A. (2020) Dziewięć kłamstw o pracy : niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślącego lidera. Warszawa : MT Biznes

Budnik M. (2019) Socjologia pracy w zarysie. Warszawa: Difin

CBOS (2019), Komunikat z badań nr 157/2019 Które zawody poważamy?

Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Wejt-Knyżewska, A., Zybertowicz, K. (2024),

Work-life balance a elastyczne formy organizacji pracy. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny"

Dudek K. (2019), Koniec ery calvadosu: design i praca w późnej nowoczesności, Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe

Gulczyński M. (2021) Przemilczane nierówności. O problemach mężczyzn w Polsce. Kraków: Klub Jagielloński

Januszek H., Sikora J. (2000) Socjologia pracy. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu

Jarczewska-Gerc E., Filiciak M., Brach B. (2021) Modele pracy w nowej (nie)normalności. Co już wiemy o pracy poza biurem? Warszawa: CD Project

Kessler S. (2019) Fuchy, dzieła, zlecenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kowalewski K. Moczydłowska M. (2020) Patologie i dysfunkcje w organizacji. Warszawa: Difin

Kruszewska M., Sobierajski T. (2023) Pokolenia. Jak uczyć się od siebie nawzajem. Warszawa: Wydawnictwo Filia

Kulesza M., Ozorowski M., Szurzykiewicz J. (2019) Family Balance Coaching – psychospołeczne wsparcie rodzin poszukujących balansu między życiem rodzinnym i zawodowym. Warszawa: EDU Research Polska Sp. z o.o.

Lucasen J. (2023) Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości. Kraków: Znak Horyzont

Mikołajczyk K., Znaczenie równowagi między pracą a życiem osobistym i aktywnością pozazawodową w zrównoważonym rozwoju kapitału ludzkiego w: Wojtczuk-Turek A. (2022), Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach zrównoważonego rozwoju, Warszawa: PWN

Muster M (2022) Bezrobotni z pokolenia Baby Boomers i pokolenia Z : różnice generacyjne a gotowość do funkcjonowania w realiach zmieniającego się rynku pracy - na przykładzie Rudy Śląskiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Perez C. (2020) Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Kraków: Karakter

Phelps E. (2020) Praca za płacę. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, r. 1

Rudolph C. i inni (2021) Generations and Generational Differences: Debunking Myths in Organizational Science and Practice and Paving. New Paths Forward, Journal of Business and Psychology. 36:945–967

Schwartz B. (2018) Dlaczego pracujemy?. Warszawa: Relacja

Sidor-Rządkowska M. (2020) Kształtowanie przestrzeni pracy. Praca w biurze, praca zdalna, coworking. Warszawa: Difin

Sidor-Rządkowska M. (2023), Cyfrowy hr: organizacja w warunkach transformacji technologicznej, Warszawa: Wolters Kluwer

Spadło Ż. (2022) Jak oszukujemy w pracy? Badanie Polaków 2022, LiveCareer

Standing G. (2012) Prekariat: nowa niebezpieczna klasa, tłumaczenie polskie Zespół Praktyki Teoretycznej

Śledziewska K., Włoch R. (2020) Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Świątek-Barylska (2016) Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Tabor-Błażewicz J., Rachoń H. (2022), Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu przedmiotu osoby studiujące będą:

-potrafiły zdefiniować podstawowe kategorie teoretyczne socjologii pracy (np. praca, zawód, prekariat, kultura organizacyjna);

- potrafiły omówić najważniejsze teorie socjologii pracy (np. dotyczące przemian rynku pracy, kierowania organizacją, znaczenia płci, socjologicznych konsekwencji rewolucji przemysłowych);

- posiadały wiedzę oraz umiały wskazać i krytycznie omówić procesy socjologiczne zachodzące na współczesnym rynku pracy;

Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:

K_W01 – zna i rozumie specyfikę nauk o polityce i administracji oraz nauk socjologicznych na tle innych nauk oraz miejsce nauk o pracy, w tym w szczególności socjologii pracy w obrębie nauk społecznych;

K_W02 – w oparciu o wybrane teorie socjologiczne zna i rozumie znaczenie więzi społecznych budowanych w kontekście wykonywanej pracy, a także powstające na ich fundamencie normy i reguły życia społecznego;

K_U06 w oparciu o wybrane teorie socjologiczne oraz wyniki badań zastanych potrafi publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy odnoszące się do wiedzy związanej z naukami o pracy oraz brać udział w debacie na te tematy;

K_K01 jest gotów do praktycznego posługiwania się wiedzą z zakresu socjologii pracy w działalności zawodowej; dostrzega znaczenia wiedzy z obszaru nauk socjologicznych (np. dotyczących organizacji życia społecznego, zmian norm i wartości wynikających ze przekształceń rynku pracy, ról zawodowych) w codziennym funkcjonowaniu na rynku pracy;

K_K02 w oparciu o umiejętności prowadzenia analiz socjologicznych oraz znajomość podstaw metodologii badań socjologicznych jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uwzględniania opinii ekspertów w określaniu priorytetów w realizacji konkretnych zadań.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

1. Test końcowy – test jednokrotnego wyboru (1/3 całkowitej liczby punktów).

2. Grupowa praca semestralna, polegająca na przygotowaniu wirtualnego przewodnika po współczesnym rynku pracy (2/3 całkowitej liczby punktów).

3. Do każdych zajęć wymagane jest przygotowanie – krytyczna lektura tekstów obowiązkowych, które będą podstawą do dyskusji na ćwiczeniach.

4. Do uzyskania zaliczenia konieczne jest zgromadzenie minimum 1/2 całkowitej liczny punktów.

Korzystanie ze Sztucznej Inteligencji

Ten kurs stosuje podejście Skali Oceny AI (AIAS) Poziom 2: Generowanie pomysłów i tworzenie struktury przez SI. Sztuczna inteligencja może być wykorzystana do przeprowadzenia burzy mózgów, stworzenia struktury i generowania pomysłów na udoskonalenie pracy, a także do podstawowej pomocy badawczej (wyszukiwanie źródeł, sprawdzanie faktów) i wsparcia technicznego (formatowanie, cytowanie, korekta). W ostatecznej wersji pracy nie mogą się znaleźć żadne treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Wszystkie argumenty, analizy, refleksje i wnioski muszą być oryginalnym myśleniem studenta i wykazywać własne zrozumienie zagadnień obywatelskich i politycznych.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Łukaszewska-Bezulska
Prowadzący grup: Justyna Łukaszewska-Bezulska
Strona przedmiotu: https://classroom.google.com/c/NzAwODYzMzgzMDM2
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi współczesnej socjologii pracy. W ramach zajęć omawiane będą również wyniki badań empirycznych, dotyczących zagadnień związanych z socjologicznym ujęciem przemian zachodzących na rynku pracy.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii pracy. W szczególności przedstawione zostaną wybrane socjologiczne koncepcje teoretyczne dotyczące takich zagadnień jak zawód, przedsiębiorstwo i jego pracownicy, motywacja do pracy, prekariat, znaczenie płci z perspektywy rynku pracy. W czasie konwersatorium zaprezentowane zostaną także wybrane teorie kierowania organizacją, wynagradzania pracowników oraz segmentacji w obrębie przedsiębiorstwa jak i na rynku pracy. Poruszone będą również zagadnienia relacji pomiędzy praca zawodową a życiem prywatnym oraz zmian zachodzących na rynku pracy pod wpływem przemian społecznych i technologicznych. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z relacjami społecznymi zachodzącymi w obrębie przedsiębiorstwa oraz mechanizmami rządzącymi zachowaniami pracowników.

Literatura:

Buckingham M., Goodall A. (2020) Dziewięć kłamstw o pracy : niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślącego lidera. Warszawa : MT Biznes

Budnik M. (2019) Socjologia pracy w zarysie. Warszawa: Difin

CBOS (2019), Komunikat z badań nr 157/2019 Które zawody poważamy?

Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Wejt-Knyżewska, A., Zybertowicz, K. (2024),

Work-life balance a elastyczne formy organizacji pracy. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny"

Dudek K. (2019), Koniec ery calvadosu: design i praca w późnej nowoczesności, Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe

Gulczyński M. (2021) Przemilczane nierówności. O problemach mężczyzn w Polsce. Kraków: Klub Jagielloński

Januszek H., Sikora J. (2000) Socjologia pracy. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu

Jarczewska-Gerc E., Filiciak M., Brach B. (2021) Modele pracy w nowej (nie)normalności. Co już wiemy o pracy poza biurem? Warszawa: CD Project

Kessler S. (2019) Fuchy, dzieła, zlecenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kowalewski K. Moczydłowska M. (2020) Patologie i dysfunkcje w organizacji. Warszawa: Difin

Kruszewska M., Sobierajski T. (2023) Pokolenia. Jak uczyć się od siebie nawzajem. Warszawa: Wydawnictwo Filia

Kulesza M., Ozorowski M., Szurzykiewicz J. (2019) Family Balance Coaching – psychospołeczne wsparcie rodzin poszukujących balansu między życiem rodzinnym i zawodowym. Warszawa: EDU Research Polska Sp. z o.o.

Lucasen J. (2023) Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości. Kraków: Znak Horyzont

Mikołajczyk K., Znaczenie równowagi między pracą a życiem osobistym i aktywnością pozazawodową w zrównoważonym rozwoju kapitału ludzkiego w: Wojtczuk-Turek A. (2022), Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach zrównoważonego rozwoju, Warszawa: PWN

Muster M (2022) Bezrobotni z pokolenia Baby Boomers i pokolenia Z : różnice generacyjne a gotowość do funkcjonowania w realiach zmieniającego się rynku pracy - na przykładzie Rudy Śląskiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Perez C. (2020) Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Kraków: Karakter

Phelps E. (2020) Praca za płacę. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, r. 1

Rudolph C. i inni (2021) Generations and Generational Differences: Debunking Myths in Organizational Science and Practice and Paving. New Paths Forward, Journal of Business and Psychology. 36:945–967

Schwartz B. (2018) Dlaczego pracujemy?. Warszawa: Relacja

Sidor-Rządkowska M. (2020) Kształtowanie przestrzeni pracy. Praca w biurze, praca zdalna, coworking. Warszawa: Difin

Sidor-Rządkowska M. (2023), Cyfrowy hr: organizacja w warunkach transformacji technologicznej, Warszawa: Wolters Kluwer

Spadło Ż. (2022) Jak oszukujemy w pracy? Badanie Polaków 2022, LiveCareer

Standing G. (2012) Prekariat: nowa niebezpieczna klasa, tłumaczenie polskie Zespół Praktyki Teoretycznej

Śledziewska K., Włoch R. (2020) Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Świątek-Barylska (2016) Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Tabor-Błażewicz J., Rachoń H. (2022), Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Lavrinenko
Prowadzący grup: Olga Lavrinenko
Strona przedmiotu: https://classroom.google.com/c/NzAwODYzMzgzMDM2
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi współczesnej socjologii pracy. W ramach zajęć omawiane będą również wyniki badań empirycznych, dotyczących zagadnień związanych z socjologicznym ujęciem przemian zachodzących na rynku pracy.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii pracy. W szczególności przedstawione zostaną wybrane socjologiczne koncepcje teoretyczne dotyczące takich zagadnień jak zawód, przedsiębiorstwo i jego pracownicy, motywacja do pracy, prekariat, znaczenie płci z perspektywy rynku pracy. W czasie konwersatorium zaprezentowane zostaną także wybrane teorie kierowania organizacją, wynagradzania pracowników oraz segmentacji w obrębie przedsiębiorstwa jak i na rynku pracy. Poruszone będą również zagadnienia relacji pomiędzy praca zawodową a życiem prywatnym oraz zmian zachodzących na rynku pracy pod wpływem przemian społecznych i technologicznych. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z relacjami społecznymi zachodzącymi w obrębie przedsiębiorstwa oraz mechanizmami rządzącymi zachowaniami pracowników.

Literatura:

Buckingham M., Goodall A. (2020) Dziewięć kłamstw o pracy : niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślącego lidera. Warszawa : MT Biznes

Budnik M. (2019) Socjologia pracy w zarysie. Warszawa: Difin

CBOS (2019), Komunikat z badań nr 157/2019 Które zawody poważamy?

Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Wejt-Knyżewska, A., Zybertowicz, K. (2024),

Work-life balance a elastyczne formy organizacji pracy. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny"

Dudek K. (2019), Koniec ery calvadosu: design i praca w późnej nowoczesności, Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe

Gulczyński M. (2021) Przemilczane nierówności. O problemach mężczyzn w Polsce. Kraków: Klub Jagielloński

Januszek H., Sikora J. (2000) Socjologia pracy. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu

Jarczewska-Gerc E., Filiciak M., Brach B. (2021) Modele pracy w nowej (nie)normalności. Co już wiemy o pracy poza biurem? Warszawa: CD Project

Kessler S. (2019) Fuchy, dzieła, zlecenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kowalewski K. Moczydłowska M. (2020) Patologie i dysfunkcje w organizacji. Warszawa: Difin

Kruszewska M., Sobierajski T. (2023) Pokolenia. Jak uczyć się od siebie nawzajem. Warszawa: Wydawnictwo Filia

Kulesza M., Ozorowski M., Szurzykiewicz J. (2019) Family Balance Coaching – psychospołeczne wsparcie rodzin poszukujących balansu między życiem rodzinnym i zawodowym. Warszawa: EDU Research Polska Sp. z o.o.

Lucasen J. (2023) Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości. Kraków: Znak Horyzont

Mikołajczyk K., Znaczenie równowagi między pracą a życiem osobistym i aktywnością pozazawodową w zrównoważonym rozwoju kapitału ludzkiego w: Wojtczuk-Turek A. (2022), Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach zrównoważonego rozwoju, Warszawa: PWN

Muster M (2022) Bezrobotni z pokolenia Baby Boomers i pokolenia Z : różnice generacyjne a gotowość do funkcjonowania w realiach zmieniającego się rynku pracy - na przykładzie Rudy Śląskiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Perez C. (2020) Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Kraków: Karakter

Phelps E. (2020) Praca za płacę. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, r. 1

Rudolph C. i inni (2021) Generations and Generational Differences: Debunking Myths in Organizational Science and Practice and Paving. New Paths Forward, Journal of Business and Psychology. 36:945–967

Schwartz B. (2018) Dlaczego pracujemy?. Warszawa: Relacja

Sidor-Rządkowska M. (2020) Kształtowanie przestrzeni pracy. Praca w biurze, praca zdalna, coworking. Warszawa: Difin

Sidor-Rządkowska M. (2023), Cyfrowy hr: organizacja w warunkach transformacji technologicznej, Warszawa: Wolters Kluwer

Spadło Ż. (2022) Jak oszukujemy w pracy? Badanie Polaków 2022, LiveCareer

Standing G. (2012) Prekariat: nowa niebezpieczna klasa, tłumaczenie polskie Zespół Praktyki Teoretycznej

Śledziewska K., Włoch R. (2020) Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Świątek-Barylska (2016) Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Tabor-Błażewicz J., Rachoń H. (2022), Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)