Socjologia pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2103-ORP-L-D1SOPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia pracy |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
ORGANIZOWANIE RYNKU PRACY - DZIENNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok -przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii pracy. W szczególności przedstawione zostaną wybrane socjologiczne koncepcje teoretyczne dotyczące takich zagadnień jak zawód, przedsiębiorstwo i jego pracownicy, kultura organizacyjna, prekariat, relacje między pracą zawodowa a życiem prywatnym, znaczenie płci z perspektywy rynku pracy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi współczesnej socjologii pracy. W ramach zajęć omawiane będą również wyniki badań empirycznych, dotyczących zagadnień związanych z socjologicznym ujęciem przemian zachodzących na rynku pracy. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii pracy. W szczególności przedstawione zostaną wybrane socjologiczne koncepcje teoretyczne dotyczące takich zagadnień jak zawód, przedsiębiorstwo i jego pracownicy, motywacja do pracy, prekariat, znaczenie płci z perspektywy rynku pracy. W czasie konwersatorium zaprezentowane zostaną także wybrane teorie kierowania organizacją, wynagradzania pracowników oraz segmentacji w obrębie przedsiębiorstwa jak i na rynku pracy. Poruszone będą również zagadnienia relacji pomiędzy praca zawodową a życiem prywatnym oraz zmian zachodzących na rynku pracy pod wpływem przemian społecznych i technologicznych. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z relacjami społecznymi zachodzącymi w obrębie przedsiębiorstwa oraz mechanizmami rządzącymi zachowaniami pracowników. |
Literatura: |
Buckingham M., Goodall A. (2020) Dziewięć kłamstw o pracy : niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślącego lidera. Warszawa : MT Biznes Budnik M. (2019) Socjologia pracy w zarysie. Warszawa: Difin CBOS (2019), Komunikat z badań nr 157/2019 Które zawody poważamy? Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Wejt-Knyżewska, A., Zybertowicz, K. (2024), Work-life balance a elastyczne formy organizacji pracy. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny" Dudek K. (2019), Koniec ery calvadosu: design i praca w późnej nowoczesności, Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe Gulczyński M. (2021) Przemilczane nierówności. O problemach mężczyzn w Polsce. Kraków: Klub Jagielloński Januszek H., Sikora J. (2000) Socjologia pracy. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu Jarczewska-Gerc E., Filiciak M., Brach B. (2021) Modele pracy w nowej (nie)normalności. Co już wiemy o pracy poza biurem? Warszawa: CD Project Kessler S. (2019) Fuchy, dzieła, zlecenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kowalewski K. Moczydłowska M. (2020) Patologie i dysfunkcje w organizacji. Warszawa: Difin Kruszewska M., Sobierajski T. (2023) Pokolenia. Jak uczyć się od siebie nawzajem. Warszawa: Wydawnictwo Filia Kulesza M., Ozorowski M., Szurzykiewicz J. (2019) Family Balance Coaching – psychospołeczne wsparcie rodzin poszukujących balansu między życiem rodzinnym i zawodowym. Warszawa: EDU Research Polska Sp. z o.o. Lucasen J. (2023) Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości. Kraków: Znak Horyzont Mikołajczyk K., Znaczenie równowagi między pracą a życiem osobistym i aktywnością pozazawodową w zrównoważonym rozwoju kapitału ludzkiego w: Wojtczuk-Turek A. (2022), Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach zrównoważonego rozwoju, Warszawa: PWN Muster M (2022) Bezrobotni z pokolenia Baby Boomers i pokolenia Z : różnice generacyjne a gotowość do funkcjonowania w realiach zmieniającego się rynku pracy - na przykładzie Rudy Śląskiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Perez C. (2020) Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Kraków: Karakter Phelps E. (2020) Praca za płacę. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, r. 1 Rudolph C. i inni (2021) Generations and Generational Differences: Debunking Myths in Organizational Science and Practice and Paving. New Paths Forward, Journal of Business and Psychology. 36:945–967 Schwartz B. (2018) Dlaczego pracujemy?. Warszawa: Relacja Sidor-Rządkowska M. (2020) Kształtowanie przestrzeni pracy. Praca w biurze, praca zdalna, coworking. Warszawa: Difin Sidor-Rządkowska M. (2023), Cyfrowy hr: organizacja w warunkach transformacji technologicznej, Warszawa: Wolters Kluwer Spadło Ż. (2022) Jak oszukujemy w pracy? Badanie Polaków 2022, LiveCareer Standing G. (2012) Prekariat: nowa niebezpieczna klasa, tłumaczenie polskie Zespół Praktyki Teoretycznej Śledziewska K., Włoch R. (2020) Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Świątek-Barylska (2016) Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Tabor-Błażewicz J., Rachoń H. (2022), Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu osoby studiujące będą: -potrafiły zdefiniować podstawowe kategorie teoretyczne socjologii pracy (np. praca, zawód, prekariat, kultura organizacyjna); - potrafiły omówić najważniejsze teorie socjologii pracy (np. dotyczące przemian rynku pracy, kierowania organizacją, znaczenia płci, socjologicznych konsekwencji rewolucji przemysłowych); - posiadały wiedzę oraz umiały wskazać i krytycznie omówić procesy socjologiczne zachodzące na współczesnym rynku pracy; Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów: K_W01 – zna i rozumie specyfikę nauk o polityce i administracji oraz nauk socjologicznych na tle innych nauk oraz miejsce nauk o pracy, w tym w szczególności socjologii pracy w obrębie nauk społecznych; K_W02 – w oparciu o wybrane teorie socjologiczne zna i rozumie znaczenie więzi społecznych budowanych w kontekście wykonywanej pracy, a także powstające na ich fundamencie normy i reguły życia społecznego; K_U06 w oparciu o wybrane teorie socjologiczne oraz wyniki badań zastanych potrafi publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy odnoszące się do wiedzy związanej z naukami o pracy oraz brać udział w debacie na te tematy; K_K01 jest gotów do praktycznego posługiwania się wiedzą z zakresu socjologii pracy w działalności zawodowej; dostrzega znaczenia wiedzy z obszaru nauk socjologicznych (np. dotyczących organizacji życia społecznego, zmian norm i wartości wynikających ze przekształceń rynku pracy, ról zawodowych) w codziennym funkcjonowaniu na rynku pracy; K_K02 w oparciu o umiejętności prowadzenia analiz socjologicznych oraz znajomość podstaw metodologii badań socjologicznych jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uwzględniania opinii ekspertów w określaniu priorytetów w realizacji konkretnych zadań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: 1. Test końcowy – test jednokrotnego wyboru (1/3 całkowitej liczby punktów). 2. Grupowa praca semestralna, polegająca na przygotowaniu wirtualnego przewodnika po współczesnym rynku pracy (2/3 całkowitej liczby punktów). 3. Do każdych zajęć wymagane jest przygotowanie – krytyczna lektura tekstów obowiązkowych, które będą podstawą do dyskusji na ćwiczeniach. 4. Do uzyskania zaliczenia konieczne jest zgromadzenie minimum 1/2 całkowitej liczny punktów. Korzystanie ze Sztucznej Inteligencji Ten kurs stosuje podejście Skali Oceny AI (AIAS) Poziom 2: Generowanie pomysłów i tworzenie struktury przez SI. Sztuczna inteligencja może być wykorzystana do przeprowadzenia burzy mózgów, stworzenia struktury i generowania pomysłów na udoskonalenie pracy, a także do podstawowej pomocy badawczej (wyszukiwanie źródeł, sprawdzanie faktów) i wsparcia technicznego (formatowanie, cytowanie, korekta). W ostatecznej wersji pracy nie mogą się znaleźć żadne treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Wszystkie argumenty, analizy, refleksje i wnioski muszą być oryginalnym myśleniem studenta i wykazywać własne zrozumienie zagadnień obywatelskich i politycznych. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Łukaszewska-Bezulska | |
Prowadzący grup: | Justyna Łukaszewska-Bezulska | |
Strona przedmiotu: | https://classroom.google.com/c/NzAwODYzMzgzMDM2 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi współczesnej socjologii pracy. W ramach zajęć omawiane będą również wyniki badań empirycznych, dotyczących zagadnień związanych z socjologicznym ujęciem przemian zachodzących na rynku pracy. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii pracy. W szczególności przedstawione zostaną wybrane socjologiczne koncepcje teoretyczne dotyczące takich zagadnień jak zawód, przedsiębiorstwo i jego pracownicy, motywacja do pracy, prekariat, znaczenie płci z perspektywy rynku pracy. W czasie konwersatorium zaprezentowane zostaną także wybrane teorie kierowania organizacją, wynagradzania pracowników oraz segmentacji w obrębie przedsiębiorstwa jak i na rynku pracy. Poruszone będą również zagadnienia relacji pomiędzy praca zawodową a życiem prywatnym oraz zmian zachodzących na rynku pracy pod wpływem przemian społecznych i technologicznych. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z relacjami społecznymi zachodzącymi w obrębie przedsiębiorstwa oraz mechanizmami rządzącymi zachowaniami pracowników. |
|
Literatura: |
Buckingham M., Goodall A. (2020) Dziewięć kłamstw o pracy : niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślącego lidera. Warszawa : MT Biznes Budnik M. (2019) Socjologia pracy w zarysie. Warszawa: Difin CBOS (2019), Komunikat z badań nr 157/2019 Które zawody poważamy? Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Wejt-Knyżewska, A., Zybertowicz, K. (2024), Work-life balance a elastyczne formy organizacji pracy. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny" Dudek K. (2019), Koniec ery calvadosu: design i praca w późnej nowoczesności, Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe Gulczyński M. (2021) Przemilczane nierówności. O problemach mężczyzn w Polsce. Kraków: Klub Jagielloński Januszek H., Sikora J. (2000) Socjologia pracy. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu Jarczewska-Gerc E., Filiciak M., Brach B. (2021) Modele pracy w nowej (nie)normalności. Co już wiemy o pracy poza biurem? Warszawa: CD Project Kessler S. (2019) Fuchy, dzieła, zlecenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kowalewski K. Moczydłowska M. (2020) Patologie i dysfunkcje w organizacji. Warszawa: Difin Kruszewska M., Sobierajski T. (2023) Pokolenia. Jak uczyć się od siebie nawzajem. Warszawa: Wydawnictwo Filia Kulesza M., Ozorowski M., Szurzykiewicz J. (2019) Family Balance Coaching – psychospołeczne wsparcie rodzin poszukujących balansu między życiem rodzinnym i zawodowym. Warszawa: EDU Research Polska Sp. z o.o. Lucasen J. (2023) Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości. Kraków: Znak Horyzont Mikołajczyk K., Znaczenie równowagi między pracą a życiem osobistym i aktywnością pozazawodową w zrównoważonym rozwoju kapitału ludzkiego w: Wojtczuk-Turek A. (2022), Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach zrównoważonego rozwoju, Warszawa: PWN Muster M (2022) Bezrobotni z pokolenia Baby Boomers i pokolenia Z : różnice generacyjne a gotowość do funkcjonowania w realiach zmieniającego się rynku pracy - na przykładzie Rudy Śląskiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Perez C. (2020) Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Kraków: Karakter Phelps E. (2020) Praca za płacę. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, r. 1 Rudolph C. i inni (2021) Generations and Generational Differences: Debunking Myths in Organizational Science and Practice and Paving. New Paths Forward, Journal of Business and Psychology. 36:945–967 Schwartz B. (2018) Dlaczego pracujemy?. Warszawa: Relacja Sidor-Rządkowska M. (2020) Kształtowanie przestrzeni pracy. Praca w biurze, praca zdalna, coworking. Warszawa: Difin Sidor-Rządkowska M. (2023), Cyfrowy hr: organizacja w warunkach transformacji technologicznej, Warszawa: Wolters Kluwer Spadło Ż. (2022) Jak oszukujemy w pracy? Badanie Polaków 2022, LiveCareer Standing G. (2012) Prekariat: nowa niebezpieczna klasa, tłumaczenie polskie Zespół Praktyki Teoretycznej Śledziewska K., Włoch R. (2020) Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Świątek-Barylska (2016) Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Tabor-Błażewicz J., Rachoń H. (2022), Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Lavrinenko | |
Prowadzący grup: | Olga Lavrinenko | |
Strona przedmiotu: | https://classroom.google.com/c/NzAwODYzMzgzMDM2 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi współczesnej socjologii pracy. W ramach zajęć omawiane będą również wyniki badań empirycznych, dotyczących zagadnień związanych z socjologicznym ujęciem przemian zachodzących na rynku pracy. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii pracy. W szczególności przedstawione zostaną wybrane socjologiczne koncepcje teoretyczne dotyczące takich zagadnień jak zawód, przedsiębiorstwo i jego pracownicy, motywacja do pracy, prekariat, znaczenie płci z perspektywy rynku pracy. W czasie konwersatorium zaprezentowane zostaną także wybrane teorie kierowania organizacją, wynagradzania pracowników oraz segmentacji w obrębie przedsiębiorstwa jak i na rynku pracy. Poruszone będą również zagadnienia relacji pomiędzy praca zawodową a życiem prywatnym oraz zmian zachodzących na rynku pracy pod wpływem przemian społecznych i technologicznych. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z relacjami społecznymi zachodzącymi w obrębie przedsiębiorstwa oraz mechanizmami rządzącymi zachowaniami pracowników. |
|
Literatura: |
Buckingham M., Goodall A. (2020) Dziewięć kłamstw o pracy : niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślącego lidera. Warszawa : MT Biznes Budnik M. (2019) Socjologia pracy w zarysie. Warszawa: Difin CBOS (2019), Komunikat z badań nr 157/2019 Które zawody poważamy? Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Wejt-Knyżewska, A., Zybertowicz, K. (2024), Work-life balance a elastyczne formy organizacji pracy. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny" Dudek K. (2019), Koniec ery calvadosu: design i praca w późnej nowoczesności, Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe Gulczyński M. (2021) Przemilczane nierówności. O problemach mężczyzn w Polsce. Kraków: Klub Jagielloński Januszek H., Sikora J. (2000) Socjologia pracy. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu Jarczewska-Gerc E., Filiciak M., Brach B. (2021) Modele pracy w nowej (nie)normalności. Co już wiemy o pracy poza biurem? Warszawa: CD Project Kessler S. (2019) Fuchy, dzieła, zlecenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kowalewski K. Moczydłowska M. (2020) Patologie i dysfunkcje w organizacji. Warszawa: Difin Kruszewska M., Sobierajski T. (2023) Pokolenia. Jak uczyć się od siebie nawzajem. Warszawa: Wydawnictwo Filia Kulesza M., Ozorowski M., Szurzykiewicz J. (2019) Family Balance Coaching – psychospołeczne wsparcie rodzin poszukujących balansu między życiem rodzinnym i zawodowym. Warszawa: EDU Research Polska Sp. z o.o. Lucasen J. (2023) Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości. Kraków: Znak Horyzont Mikołajczyk K., Znaczenie równowagi między pracą a życiem osobistym i aktywnością pozazawodową w zrównoważonym rozwoju kapitału ludzkiego w: Wojtczuk-Turek A. (2022), Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach zrównoważonego rozwoju, Warszawa: PWN Muster M (2022) Bezrobotni z pokolenia Baby Boomers i pokolenia Z : różnice generacyjne a gotowość do funkcjonowania w realiach zmieniającego się rynku pracy - na przykładzie Rudy Śląskiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Perez C. (2020) Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Kraków: Karakter Phelps E. (2020) Praca za płacę. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, r. 1 Rudolph C. i inni (2021) Generations and Generational Differences: Debunking Myths in Organizational Science and Practice and Paving. New Paths Forward, Journal of Business and Psychology. 36:945–967 Schwartz B. (2018) Dlaczego pracujemy?. Warszawa: Relacja Sidor-Rządkowska M. (2020) Kształtowanie przestrzeni pracy. Praca w biurze, praca zdalna, coworking. Warszawa: Difin Sidor-Rządkowska M. (2023), Cyfrowy hr: organizacja w warunkach transformacji technologicznej, Warszawa: Wolters Kluwer Spadło Ż. (2022) Jak oszukujemy w pracy? Badanie Polaków 2022, LiveCareer Standing G. (2012) Prekariat: nowa niebezpieczna klasa, tłumaczenie polskie Zespół Praktyki Teoretycznej Śledziewska K., Włoch R. (2020) Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Świątek-Barylska (2016) Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Tabor-Błażewicz J., Rachoń H. (2022), Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.