Główne problemy myśli strategicznej (spec. BiSS)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-M-D4GPMS-BSS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Główne problemy myśli strategicznej (spec. BiSS) |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 2 semestr 2 rok - przedmioty dla specjalności BSS Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 2 semestr 2 rok - przedmioty wszystkie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Analiza głównych problemów myśli strategicznej przez pryzmat dzieł głównych, klasycznych przedstawicieli myśli strategicznej, od Sun Zi do Lawrence'a Freedmana. Przydatność dorobku myśli strategicznej do objaśniania współczesnych wyzwań polityki bezpieczeństwa. |
Pełny opis: |
Przegląd krytyczny według wybranych zagadnień: 1. Jako strategia pośrednia 2. Jako relacja polityka-wojna oraz wojna absolutna 3. Jako strategia rewolucji 4. Jako strategia państwowa 5. Jako strategia globalna wielkiego (super-) mocarstwa 6. Jako współczesny klasyk oraz problemy strategiczne i dziś i jutro. 7. Jako strategia polska, powstańcza, państwa słabego, wybijającego się na niepodległość. |
Literatura: |
• Sun tze, Sztuka wojny, najlepiej w tłumaczeniu R. Stillera. • Karl von Clausewitz, O wojnie, 1995. R.I, s. 2-26; R.II.2.27; s. 102-103; cz. VIII,s. 726-771. • W.I. Lenin, Co robić, R.V,c; Zadania rewolucji z IX/X 1917; Rady człowieka postronnego (list) z 8 (21) X 1917; List do członków KC z 24 X/6 XI 1917; Państwo a rewolucja z VIII/IX 1917, r. III. • Ch. de Gaulle, Pamiętniki nadziei, 1974, z T.I, rozdziały: Instytucje oraz Szef państwa. • Z. Brzeziński, Wielka szachownica, R.2, pkt.1 (Geopolityka i geostrategia), R. 7 (Wnioski, p.1 Geostrategia wobec Eurazji); Strategiczna wizja, Cz. II i Podsumowanie. (dodatkowo: Power and Principle, r. 15 z Conclusions • L. Freedman, Przyszła wojna, 2019. Cz. III koniecznie, cz. II przyda się bardzo, cz. I warto! • J. Piłsudski, Rok 1863; Rok 1920; przemówienie w Sali Malinowej Bristolu (na odejście z wojska, 3 lipca 1923; ewent. Przemówienie na 10 rocznicę Legionów. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: • podstawowe elementy strategii bezpieczeństwa międzynarodowego, • procesy działania i zmian struktur oraz instytucji międzynarodowych, zwłaszcza w sferze działania strategicznego ukierunkowanego na zapewnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa państwa, • metody analizy i interpretacji dokumentów w zakresie bezpieczeństwa • międzynarodowego i strategii bezpieczeństwa państw, • prawne i etyczne uwarunkowania działalności zawodowej w zakresie bezpieczeństwa i strategii bezpieczeństwa. Student potrafi: • wykorzystywać wiedzę teoretyczną i faktograficzną z zakresu nauk o bezpieczeństwie do formułowania i rozwiązywania problemów bezpieczeństwa; • formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami bezpieczeństwa; • rozwiązywać problemy z zakresu bezpieczeństwa poprzez dobór właściwych źródeł i informacji, krytyczną analizę, syntezę i interpretację tych informacji; • komunikować się i prowadzić debatę na tematy związane z bezpieczeństwem, w tym języku obcym na poziomie B2+, posługując się specjalistyczną terminologią; Student jest gotów do : • uznawania znaczenia i wagi wiedzy na temat bezpieczeństwa w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Do prezentacji w poszczególnych tematach zgłaszają się ochotnicy (po 2-3 os.), lub są typowani. Ocena na podstawie prezentacji oraz udziału w dyskusji. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Kuźniar | |
Prowadzący grup: | Roman Kuźniar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.