Historia Myśli Ekonomicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP1HE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Myśli Ekonomicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru jako 'Rozszerzenie Ekonomii' dla specjalności MSEM Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów licencjackich (Ekonomia) - Rozszerzenie Ekonomii |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne Pożądane, lecz nie obowiązkowe, zaliczenie przedmiotu: Wstęp do ekonomii. Założenia wstępne Pożądane zainteresowania historią idei ekonomicznych, podejściem interdyscyplinarnym w naukach społecznych. |
Skrócony opis: |
W nauczaniu ekonomii podstawowe znaczenie ma zrozumienie ekonomicznego punktu widzenia. Studia nad rozwojem koncepcji ekonomicznych od A. Smitha i ekonomii klasycznej do teorii J.M. Keynesa i M. Friedmana dają szczególną sposobność zrozumienia tego, przez jakie "okulary" patrzą ekonomiści na procesy społeczno-gospodarcze. Zajęcia będą mieć charakter problemowo-warsztatowy. Studenci poznają podstawowe pojęcia, koncepcje i teorie wybitnych ekonomistów, a także sposoby analizy i interpretacji tekstów, pisania referatów i przygotowywania prezentacji naukowych. Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest aktywność na zajęciach (w tym przedstawienie prezentacji), napisanie referatu i zdanie końcowego egzaminu. |
Pełny opis: |
I. WPROWADZENIE 1. Ekonomia, historia ekonomii i ekonomiczny punkt patrzenia 2. Początki myśli ekonomicznej, pierwsze systemy ekonomiczne (i) Pierwsze pojęcia, terminy i koncepcje ekonomiczne: Ksenofont, Arystoteles i ekonomia tomistyczna (ii) Pierwsze systemy ekonomiczne: Merkantylizm i Fizjokratyzm. II. EKONOMIA KLASYCZNA 3. Ekonomia Adama Smitha: bogactwo i czynniki bogactwa; teoria wartości; teoria podziału; teoria produkcji; filozofia społeczna "Bogactwa narodów"; "niewidzialna ręka" rynku. 4. Rozdział i wzrost bogactwa: D. Ricardo (i) Przedmiot ekonomii ricardiańskiej: podział bogactwa. Teoria wartości wymiennej; podstawowe prawa dystrybucji; akumulacja kapitału i wzrost gospodarczy. (ii) Debata o stabilności gospodarki: Ricardo vs. Malthus. 5. Kanoniczne prawa ekonomii klasycznej J.St.Mill i ekonomia instytucji liberalnych: rola państwa, własność prywatna i konkurencja. Kanoniczne prawa ekonomii klasycznej. Koncepcja homo-economicusa. III. REAKCJA NA EKONOMIĘ KLASYCZNĄ 6. Ekonomia jako teoria rozwoju społeczno-gospodarczego: K. Marks (i) Socjalizm utopijny; starsza szkoła historyczna. (ii) Dialektyka rozwoju społecznego. Wartość, wartość wymienna i dodatkowa. Sprzeczność pomiędzy pracą a kapitałem. Prawa ruchu kapitalizmu. IV. EKONOMIA NEOKLASYCZNA 7. Rewolucja marginalistyczna: gospodarowanie jako wybór (i) Pojawienie się analizy marginalistycznej: C. Menger, W.St. Jevons, L. Walras. Krytyka klasycznej teorii wartości i ceny. Teoria użyteczności krańcowej. Teoria wymiany. (ii) Rozwój analizy marginalistycznej: teoria produkcyjności krańcowej, postępowanie firmy, teoria dystrybucji. 8. Teoria równowagi ogólnej: L. Walras Zarys modelu równowagi ogólnej. Przesłanki formalizacji modelu. Model w ujęciu matematycznym. 9. Równowagi cząstkowe i neoklasyczny program badawczy: A. Marshall Teoria wartości i cen: użyteczność i koszty. Teoria wartości. Czynniki produkcji, podaż i koszty. Rynek: popyt - podaż - cena; cena bieżąca, cena krótkookresowa normalna, cena długookresowa normalna, teoria dystrybucji. V. INSTYTUCJONALIZM I SZKOŁA HISTORYCZNA 10. Instytucje i ujęcie historyczne: T. Veblen i M. Weber (i) Instytucjonalizm T. Veblen'a: krytyka ekonomii neoklasycznej, instytucjonalna analiza kapitalizmu, teoria klasy próżniaczej. (ii) Młodsza szkoła historyczna: M. Weber: protestantyzm a powstanie kapitalizmu. VI. EKONOMIA WSPÓŁCZESNA 11. Makroekonomia: rewolucja keynesowska Krytyka postulatów ekonomii klasycznej. Zasada popytu efektywnego. Teoria zatrudnienia. Teoria preferencji płynności. Zasady polityki ekonomicznej. Filozofia społeczna keynesizmu. 12. Makroekonomia: kontrewolucja monetarystyczna Neoklasyczne źródła monetaryzmu. M. Friedmana teoria popytu na pieniądz. Inflacja i bezrobocie w perspektywie monetarystycznej. Teoria naturalnej stopy bezrobocia. Zasady polityki ekonomicznej. 13. Dominacja ekonomii neoklasycznej (i) Rozwój mikroekonomii: teoria konkurencji niedoskonałej i monopolistycznej. Teoria równowagi ogólnej. Imperializm ekonomiczny. (ii) Rewolucja formalistyczna w ekonomii: Zastosowania matematyki w ekonomii. Narodziny i rozwój ekonometrii. Teoria gier. 14. Szkoła austriacka i nowa ekonomia instytucjonalna (i) Popodstawy metodologiczne szkoły austriackiej: indywidualizm i subiektywizm; ekonomiczna analiza instutucji; koordynacja i proces rynkowy; teoria spontanicznego porządku F.A. Hayek'a. (ii) Instytucjonalizm od Veblena do Galbraitha. (iii) Nowa ekonomia instytucjonalna: R. Coase i O. Williamson. 15. Ewolucja ekonomicznego punktu widzenia: programy badawcze ekonomii |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: H. Landreth i D.C. Colander, Historia myśli ekonomicznej, Wyd. Naukowe PWN, Wydanie II, uzupełnione, Warszawa 2005. Ponadto, studentów będzie obowiązywać literatura źródłowa. Informacja o materiałach źródłowych zostanie przekazana studentom na pierwszych zajęciach. Materiały źródłowe będą dostępne na stronie internetowej zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student rozumie kontekst, w jakim powstawały i były formułowane teorie ekonomiczne, które poznaje m.in. na zajęciach z mikro- i makroekonomii. Student wie, jak przebiegały procesy rozwoju idei ekonomicznych w perspektywie historycznej, rozumie znaczenie kontekstu w rozwoju teorii ekonomii. Student zna najważniejsze systemy ekonomiczne, w tym m.in. merkantylizm, fizjokratyzm, ekonomię klasyczną i neoklasyczną, jak też różne szkoły heterodoksyjne (instytucjonalizm, niemiecką szkołę historyczną, czy też ekonomię austriacką). Student rozumie przyczyny najważniejszych zmian teoretycznych w ekonomii (m.in. rewolucji subiektywno-marginalistycznej i rewolucji keynesowskiej). Umiejętności: Student nabywa umiejętności pracy nad tekstem, formułowania hipotez badawczych, wyszukiwania i porządkowania wiedzy, informacji, analizy i interpretacji danych. Student potrafi przeprowadzić analizę porównawczą wybranych teorii ekonomicznych, z uwzględnieniem kontekstu ich powstania. Kompetencje społeczne: Studenci potrafią samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu. Studenci potrafią wyszukiwać dane i je odpowiednio przetwarzać. Student potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy a następnie przygotować pracę na zadany temat. Studenci potrafią zorganizować zespół badawczy i zaplanować pracę w tym zespole. Potrafią wyszukiwać informacje i je analizować. KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KU04, |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się dwa elementy - egzamin (60%) oraz zaliczenie zajęć (40%) 1. Egzamin Pisemny egzamin składa się z eseju oraz krótkich pytań (testowych lub opisowych) punktowanych każde po 50% ogólnej oceny z egzaminu. W przypadku eseju studenci mają opracować jeden temat spośród trzech zaproponowanych przez egzaminatora. Zdanie egzaminu jest warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu. Progiem zaliczającym jest uzyskanie 50% punktów. 2. Zajęcia Zaliczenie zajęć (referat, prezentacja, aktywność podczas zajęć, obecność) jest obok egzaminu drugim warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu. Ocena zajęć składa się z dwóch części: oceny z referatu oraz oceny prezentacji i aktywności na zajęciach Aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotów z grupy Rozszerzenie Ekonomii student musi uzyskać pozytywną ocenę zarówno z referatu, jak i z prezentacji i aktywności. Z 40% przypisanych do zaliczenia zajęć, na referat przypada 25%, a na prezentację i aktywność 15%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
KON
KON
KON
KON
KON
KON
ŚR CZ KON
KON
KON
KON
KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Hardt, Katarzyna Peryt-Kowalska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baszczak, Łukasz Hardt, Katarzyna Peryt-Kowalska, Dariusz Standerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
KON
KON
KON
ŚR KON
KON
KON
KON
CZ KON
KON
PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Hardt, Katarzyna Peryt-Kowalska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baszczak, Łukasz Hardt, Maciej Nogaj, Krzysztof Nowak-Posadzy, Katarzyna Peryt-Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.