Diagnoza trudności szkolnych i terapia pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-K305N9 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza trudności szkolnych i terapia pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | TYLKO DLA SPECJALIZACJI |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami teoretycznymi, dotyczącymi trudności w nauce oraz z wypracowanymi metodami diagnostyki i terapii. |
Pełny opis: |
Wymagania: specjalizacja Psychologia Wychowawcza 1. Wprowadzenie. 1. 1. Przyczyny, mechanizmy i symptomy niepowodzeń szkolnych - przegląd podejść teoretycznych do zagadnienia) 1. 2. Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych 2. Diagnoza psychologiczna w szkole. 2. 1. Modele diagnozy psychologicznej 2. 2. Metody diagnozy (diagnoza dojrzałości szkolnej, zdolności umysłowych, kompetencji społecznych i dojrzałości emocjonalnej ucznia) 3. Niespecyficzne trudności w nauce 3. 1. Przegląd podstawowych zagadnień (zdefiniowanie): obniżenie ogólnej inteligencji i upośledzenie umysłowe, zaburzenia emocjonalne, fobia szkolna, nadpobudliwość psychoruchowa i zahamowanie psychoruchowe 3. 2. Mechanizmy powstawania i utrwalania się niespecyficznych trudności w nauce. 3. 3. Modele diagnozy 3. 4. Metody pracy (w tym terapii) pedagogicznej i psychologicznej 4. Specyficzne trudności w nauce. 4. 1. Podstawowe pojęcia, definicje, charakterystyka funkcjonowania ucznia: dysharmonie rozwoju (parcjalne, fragmentaryczne deficyty rozwojowe), dysleksja, dysgrafia, dysortografia, trudności i niepowodzenia w nauce matematyki. 4. 2. Etiologia i mechanizm powstawania i utrwalania się specyficznych trudności w nauce 5. Problematyka diagnozy 5.1 Przegląd dostępnych narzędzi diagnostycznych inteligencji, percepcji wzrokowej, słuchowej, lateralizacji, sprawności ruchowej 6.Pedagogiczne metody reedukacji (m in. sylabowa i "znaczeniowa" metoda usprawnianie techniki czytania) |
Literatura: |
Zostanie podana na pierwszych zajęciach |
Efekty uczenia się: |
- umiejętność wyszukania i prawidłowego zaprezentowania wybranych zagadnień dotyczących trudności szkolnych z uwzględnieniem zmiany w stanie wiedzy na ich temat. - sprawne posługiwanie się dostępnymi w PTP testami służącymi do diagnozy inteligencji, percepcji wzrokowej , słuchowej, lateralizacji, sprawności ruchowej, uczniów klas 0-3 (znajomość psychometrycznych własności danego testu, przeprowadzenia diagnozy tym testem, opracowania wyników oraz poprawnego sformułowania opinii wydawanej na jego podstawie) . |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie prezentacji na jeden z tematów związanych z przyczynami trudności w nauce 20 punków Zaprezentowanie wybranego testu diagnostycznego 10 punktów Prace domowe 20 punktów 90 -100% bardzo dobry 86 - 89% dobry+ 80 - 85% dobry 76 - 79 % dostateczny + 60 - 75% dostateczny 0 - 59% niedostateczny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.