Podstawowe umiejętności psychologiczne
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB1-1 |
| Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
| Nazwa przedmiotu: | Podstawowe umiejętności psychologiczne |
| Jednostka: | Wydział Psychologii |
| Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne Zajęcia obligatoryjne Psychologia 1 rok |
| Punkty ECTS i inne: |
0.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Założenia (opisowo): | Kurs przeznaczony dla studentów I roku jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia. |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć, prowadzonych w formie ćwiczeń o charakterze warsztatowym, jest doskonalenie podstawowych umiejętności niezbędnych w pracy psychologa, niezależnie od wyboru późniejszej specjalizacji. W pierwszym semestrze omawiane są predyspozycje osobowe do pracy z ludźmi. W drugim - umiejętności bazujące na owych predyspozycjach, dotyczące prowadzenia grupy oraz pracy z klientem indywidualnym. |
| Pełny opis: |
Semestr zimowy: Celem zajęć jest doskonalenie predyspozycji niezbędnych w pracy psychologicznej niezależnie od późniejszej specjalizacji, np. wglądu we własne emocje i procesy poznawcze biorące udział we wnioskowaniu (percepcja, interpretacja, ustosunkowanie, ocena), możliwości poszerzania repertuaru zachowań społecznych i zakresu kanałów komunikacji interpersonalnej itp. Kształcenie odbywa się przy pomocy metod aktywnych adresowanych do osobistego doświadczenia uczestników (warsztat), w bezpiecznej, swobodnej atmosferze. Poszczególne zajęcia odnoszą się do określonych predyspozycji osobowych istotnych w pracy z ludźmi. Opis szczegółowy: 1. Zajęcia wprowadzające, zawarcie kontraktu z grupą 2. Otwartość 3. Zaufanie 4. Myślenie twórcze 5. Reframing 6. Pełnienie ról w grupie 7. Pozycja aktora i obserwatora 8. Komunikacja niewerbalna – wprowadzenie 9. Poszerzanie zakresu percepcji – dotyk 10. Poszerzanie zakresu percepcji – słuch 11. Poszerzanie zakresu percepcji – wzrok 12. Obserwacja 13. Decentracja interpersonalna 14. Udzielenie informacji zwrotnej w grupie 15. Podsumowanie i zakończenie semestru Nakład czasu: uczestnictwo w zajęciach- 30 godzin Semestr letni: Celem zajęć jest omówienie i aktywne ćwiczenie umiejętności potrzebnych w pracy psychologa oraz możliwości ich wykorzystania w trakcie indywidualnej rozmowy psychologicznej i pracy z grupą. W ramach zajęć ćwiczona jest obserwacja ludzkich zachowań, bierne i aktywne słuchanie, parafrazowanie, komunikaty „ja” i odzwierciedlanie. Omawiany jest opór w psychoterapii, zasady konstruowania rozmowy psychologicznej oraz prowadzenia pracy z grupą. W drugiej części semestru studenci przeprowadzają samodzielnie fragment zajęć z grupą, zaplanowanych według własnego pomysłu. Opis szczegółowy: 1. Zajęcia wprowadzające 2. Struktura grupy (zadanie pracy pisemnej nr 1) 3. Aktywne słuchanie 4. Kwestionariusz stylów słuchania i odpowiadania 5. Parafraza, komunikaty „ja” i odzwierciedlanie 6. Opór i obiekcje 7. Pierwsza sesja z klientem 8. Interpretowanie zachowań ludzkich – hipotezy (zadanie pracy pisemnej nr 2) 9. Zasady prowadzenia grupy 10-14. Prezentacje studentów – prowadzenie grupy 15. Zakończenie zajęć. Nakład czasu: uczestnictwo w zajęciach 30 godzin; przygotowanie prac w oparciu o literaturę - nr 1: 10 godzin; nr 2 – 10 godzin; przygotowanie prezentacji - 3 godziny Razem: 53 godziny |
| Literatura: |
Rozmowa indywidualna: Enright, J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3 Johnson, D. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (2005) (red.) Wywiad psychologiczny (t.1). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. ð Stemplewska-Żakowicz, K. Jak zrobić dobry wywiad . (s. 90-109) ð Grzesiak-Feldman M. Kilka słów o sztuce interpretacji (s. 112-127). Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (2005) (red.) Wywiad psychologiczny (t.2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. ð Engel-Bernatowicz, A. Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. (s. 54-80) ð Zalewski, B. Kontrakt (s.102-130) ð Romanowska K. Opór, praca z oporem (s. 188-239). ð Zalewski, B. Informacje zwrotne (s.215-239) Steward, J. (2007). Mosty zamiast murów: Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sztander, W. (1999). Rozmowy które pomagają. Warszawa: Instytut psychologii Zdrowia PTP. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Praca z grupą: Rylke H., Klimowicz G., (1992). Szkoła dla ucznia: jak uczyć życia z ludźmi. Warszawa: WSIP. Kobiałka A. [red.], (1992). "Jak żyć z ludźmi" (umiejętności interpersonalne): program profilaktyczny dla młodzieży: ćwiczenia grupowe. Warszawa: na zlecenie MEN Agencja Informacji Użytkowej. Wiśniewska M., Cassidy E., [opracowanie], (1991). Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe. Warszawa: Wydawnictwa Instytutu Badań Edukacyjnych, seria Prezentacje Młodzieżowego Ośrodka Psychologicznego PTP |
| Efekty uczenia się: |
Student: Wiedza. - wymienia predyspozycje osobowe istotne w pracy z ludźmi oraz wynikające z nich umiejętności - jest świadomy poziomu własnych predyspozycji osobowych omawianych na zajęciach - rozumie, co to znaczy praca nad sobą w zakresie kształtowania omawianych umiejętności - zna zasady prowadzenia rozmowy psychologicznej w kontakcie indywidualnym - zna zasady pracy z grupą Postawy. - dostrzega związek między predyspozycjami osobowymi oraz umiejętnościami niezbędnymi do pracy z ludźmi a jakością pracy psychologicznej - szacuje poziom własnych umiejętności - dostrzega potrzebę pracę nad własnym warsztatem osobowym Umiejętności. - używa terminów dotyczących predyspozycji osobowych istotnych w pracy z ludźmi w trakcie rozmowy indywidualnej kończącej zajęcia (informacja zwrotna) - potrafi się ustosunkować wobec informacji zwrotnej udzielanej przez prowadzącego zajęcia - potrafi poprawnie napisać scenariusz rozmowy indywidualnej - potrafi zaplanować pracę z grupą (warsztaty) |
| Metody i kryteria oceniania: |
Z uwagi na specyfikę treści poruszanych w ramach spotkań zajęcia w semestrze zimowym nie są oceniane (wyjątek - za zgodą Rektora UW). Student otrzymuje zaliczenie (zal.) na podstawie: - aktywnego uczestnictwa w zajęciach - obecności na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności w czasie semestru) Semestr letni - podstawą zaliczenia jest wykonanie dwóch prac pisemnych (scenariusz rozmowy indywidualnej oraz pracy z grupą), a także obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach Ocena końcowa – 50% ocena za pracę nr 1, 50% ocena za pracę nr 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Cierpka | |
| Prowadzący grup: | Julia Barlińska, Magdalena Brzoza, Magdalena Budziszewska, Anna Cierpka, Ewa Dryll, Marta Jankowska-Rogowska, Dominika Pruszczak, Agnieszka Sternak, Jerzy Wojciechowski, Agnieszka Wojnarowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Egzamin lub zaliczenie |
|
| Pełny opis: |
Semestr zimowy: Celem zajęć jest doskonalenie predyspozycji niezbędnych w pracy psychologicznej niezależnie od późniejszej specjalizacji, np. wglądu we własne emocje i procesy poznawcze biorące udział we wnioskowaniu (percepcja, interpretacja, ustosunkowanie, ocena), możliwości poszerzania repertuaru zachowań społecznych i zakresu kanałów komunikacji interpersonalnej itp. Kształcenie odbywa się przy pomocy metod aktywnych adresowanych do osobistego doświadczenia uczestników (warsztat), w bezpiecznej, swobodnej atmosferze. Poszczególne zajęcia odnoszą się do określonych predyspozycji osobowych istotnych w pracy z ludźmi. Nakład czasu: uczestnictwo w zajęciach- 30 godzin |
|
| Literatura: |
Rozmowa indywidualna: Enright, J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3 Johnson, D. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (2005) (red.) Wywiad psychologiczny (t.1). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. ð Stemplewska-Żakowicz, K. Jak zrobić dobry wywiad . (s. 90-109) ð Grzesiak-Feldman M. Kilka słów o sztuce interpretacji (s. 112-127). Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (2005) (red.) Wywiad psychologiczny (t.2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. ð Engel-Bernatowicz, A. Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. (s. 54-80) ð Zalewski, B. Kontrakt (s.102-130) ð Romanowska K. Opór, praca z oporem (s. 188-239). ð Zalewski, B. Informacje zwrotne (s.215-239) Steward, J. (2007). Mosty zamiast murów: Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sztander, W. (1999). Rozmowy które pomagają. Warszawa: Instytut psychologii Zdrowia PTP. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Praca z grupą: Rylke H., Klimowicz G., (1992). Szkoła dla ucznia: jak uczyć życia z ludźmi. Warszawa: WSIP. Kobiałka A. [red.], (1992). "Jak żyć z ludźmi" (umiejętności interpersonalne): program profilaktyczny dla młodzieży: ćwiczenia grupowe. Warszawa: na zlecenie MEN Agencja Informacji Użytkowej. Wiśniewska M., Cassidy E., [opracowanie], (1991). Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe. Warszawa: Wydawnictwa Instytutu Badań Edukacyjnych, seria Prezentacje Młodzieżowego Ośrodka Psychologicznego PTP |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Cierpka | |
| Prowadzący grup: | Julia Barlińska, Magdalena Brzoza, Magdalena Budziszewska, Anna Cierpka, Ewa Dryll, Marta Jankowska-Rogowska, Dominika Pruszczak, Agnieszka Sternak, Jerzy Wojciechowski, Agnieszka Wojnarowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Pełny opis: |
Semestr letni: Celem zajęć jest omówienie i aktywne ćwiczenie umiejętności potrzebnych w pracy psychologa oraz możliwości ich wykorzystania w trakcie indywidualnej rozmowy psychologicznej i pracy z grupą. W ramach zajęć ćwiczona jest obserwacja ludzkich zachowań, bierne i aktywne słuchanie, parafrazowanie, komunikaty „ja” i odzwierciedlanie. Omawiany jest opór w psychoterapii, zasady konstruowania rozmowy psychologicznej oraz prowadzenia pracy z grupą. W drugiej części semestru studenci przeprowadzają samodzielnie fragment zajęć z grupą, zaplanowanych według własnego pomysłu. Nakład czasu: uczestnictwo w zajęciach 30 godzin; przygotowanie prac w oparciu o literaturę - nr 1: 10 godzin; nr 2 – 10 godzin; przygotowanie prezentacji - 3 godziny Razem: 53 godziny |
|
| Literatura: |
Rozmowa indywidualna: Enright, J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3 Johnson, D. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (2005) (red.) Wywiad psychologiczny (t.1). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. ð Stemplewska-Żakowicz, K. Jak zrobić dobry wywiad . (s. 90-109) ð Grzesiak-Feldman M. Kilka słów o sztuce interpretacji (s. 112-127). Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (2005) (red.) Wywiad psychologiczny (t.2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. ð Engel-Bernatowicz, A. Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. (s. 54-80) ð Zalewski, B. Kontrakt (s.102-130) ð Romanowska K. Opór, praca z oporem (s. 188-239). ð Zalewski, B. Informacje zwrotne (s.215-239) Steward, J. (2007). Mosty zamiast murów: Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sztander, W. (1999). Rozmowy które pomagają. Warszawa: Instytut psychologii Zdrowia PTP. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Praca z grupą: Rylke H., Klimowicz G., (1992). Szkoła dla ucznia: jak uczyć życia z ludźmi. Warszawa: WSIP. Kobiałka A. [red.], (1992). "Jak żyć z ludźmi" (umiejętności interpersonalne): program profilaktyczny dla młodzieży: ćwiczenia grupowe. Warszawa: na zlecenie MEN Agencja Informacji Użytkowej. Wiśniewska M., Cassidy E., [opracowanie], (1991). Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe. Warszawa: Wydawnictwa Instytutu Badań Edukacyjnych, seria Prezentacje Młodzieżowego Ośrodka Psychologicznego PTP |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Cierpka | |
| Prowadzący grup: | Julia Barlińska, Paulina Bąk, Magdalena Brzoza, Magdalena Budziszewska, Anna Cierpka, Ewa Dryll, Agnieszka Sternak, Maria Warowny, Jerzy Wojciechowski, Agnieszka Wojnarowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Pełny opis: |
Semestr letni: Celem zajęć jest omówienie i aktywne ćwiczenie umiejętności potrzebnych w pracy psychologa oraz możliwości ich wykorzystania w trakcie indywidualnej rozmowy psychologicznej i pracy z grupą. W ramach zajęć ćwiczona jest obserwacja ludzkich zachowań, bierne i aktywne słuchanie, parafrazowanie, komunikaty „ja” i odzwierciedlanie. Omawiany jest opór w psychoterapii, zasady konstruowania rozmowy psychologicznej oraz prowadzenia pracy z grupą. W drugiej części semestru studenci przeprowadzają samodzielnie fragment zajęć z grupą, zaplanowanych według własnego pomysłu. Nakład czasu: uczestnictwo w zajęciach 30 godzin; przygotowanie prac w oparciu o literaturę - nr 1: 10 godzin; nr 2 – 10 godzin; przygotowanie prezentacji - 3 godziny Razem: 53 godziny |
|
| Literatura: |
Rozmowa indywidualna: Enright, J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3 Johnson, D. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (2005) (red.) Wywiad psychologiczny (t.1). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. ð Stemplewska-Żakowicz, K. Jak zrobić dobry wywiad . (s. 90-109) ð Grzesiak-Feldman M. Kilka słów o sztuce interpretacji (s. 112-127). Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (2005) (red.) Wywiad psychologiczny (t.2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. ð Engel-Bernatowicz, A. Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. (s. 54-80) ð Zalewski, B. Kontrakt (s.102-130) ð Romanowska K. Opór, praca z oporem (s. 188-239). ð Zalewski, B. Informacje zwrotne (s.215-239) Steward, J. (2007). Mosty zamiast murów: Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sztander, W. (1999). Rozmowy które pomagają. Warszawa: Instytut psychologii Zdrowia PTP. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Praca z grupą: Rylke H., Klimowicz G., (1992). Szkoła dla ucznia: jak uczyć życia z ludźmi. Warszawa: WSIP. Kobiałka A. [red.], (1992). "Jak żyć z ludźmi" (umiejętności interpersonalne): program profilaktyczny dla młodzieży: ćwiczenia grupowe. Warszawa: na zlecenie MEN Agencja Informacji Użytkowej. Wiśniewska M., Cassidy E., [opracowanie], (1991). Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe. Warszawa: Wydawnictwa Instytutu Badań Edukacyjnych, seria Prezentacje Młodzieżowego Ośrodka Psychologicznego PTP |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Cierpka | |
| Prowadzący grup: | Julia Barlińska, Paulina Bąk, Magdalena Brzoza, Magdalena Budziszewska, Anna Cierpka, Ewa Dryll, Agnieszka Sternak, Maria Warowny, Jerzy Wojciechowski, Agnieszka Wojnarowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Pełny opis: |
Semestr letni: Celem zajęć jest omówienie i aktywne ćwiczenie umiejętności potrzebnych w pracy psychologa oraz możliwości ich wykorzystania w trakcie indywidualnej rozmowy psychologicznej i pracy z grupą. W ramach zajęć ćwiczona jest obserwacja ludzkich zachowań, bierne i aktywne słuchanie, parafrazowanie, komunikaty „ja” i odzwierciedlanie. Omawiany jest opór w psychoterapii, zasady konstruowania rozmowy psychologicznej oraz prowadzenia pracy z grupą. W drugiej części semestru studenci przeprowadzają samodzielnie fragment zajęć z grupą, zaplanowanych według własnego pomysłu. Nakład czasu: uczestnictwo w zajęciach 30 godzin; przygotowanie prac w oparciu o literaturę - nr 1: 10 godzin; nr 2 – 10 godzin; przygotowanie prezentacji - 3 godziny Razem: 53 godziny |
|
| Literatura: |
Rozmowa indywidualna: Enright, J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3 Johnson, D. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (2005) (red.) Wywiad psychologiczny (t.1). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. ð Stemplewska-Żakowicz, K. Jak zrobić dobry wywiad . (s. 90-109) ð Grzesiak-Feldman M. Kilka słów o sztuce interpretacji (s. 112-127). Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (2005) (red.) Wywiad psychologiczny (t.2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. ð Engel-Bernatowicz, A. Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. (s. 54-80) ð Zalewski, B. Kontrakt (s.102-130) ð Romanowska K. Opór, praca z oporem (s. 188-239). ð Zalewski, B. Informacje zwrotne (s.215-239) Steward, J. (2007). Mosty zamiast murów: Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sztander, W. (1999). Rozmowy które pomagają. Warszawa: Instytut psychologii Zdrowia PTP. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Praca z grupą: Rylke H., Klimowicz G., (1992). Szkoła dla ucznia: jak uczyć życia z ludźmi. Warszawa: WSIP. Kobiałka A. [red.], (1992). "Jak żyć z ludźmi" (umiejętności interpersonalne): program profilaktyczny dla młodzieży: ćwiczenia grupowe. Warszawa: na zlecenie MEN Agencja Informacji Użytkowej. Wiśniewska M., Cassidy E., [opracowanie], (1991). Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe. Warszawa: Wydawnictwa Instytutu Badań Edukacyjnych, seria Prezentacje Młodzieżowego Ośrodka Psychologicznego PTP |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
