Praca psychologa z grupą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-08 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Praca psychologa z grupą |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs obowiązkowy, I rok specjalizacji |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: • zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową; • przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć; • rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi; • nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku, dla nauczycieli i dla rodziców; • zdobycie doświadczeń w roli trenera. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami pracy z grupą metodami warsztatowymi na podstawie przygotowanego scenariusza zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i/lub młodzieży oraz praktyczne doświadczenie poprowadzenia warsztatu w grupie szkolnej. Zakres tematów: 1. Zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową: - zasady i formy wprowadzania kontraktu; - ćwiczenia budujące dobry klimat w grupie; - techniki aktywizacji grupy – przegląd; - czynniki, którymi należy kierować się przy wyborze metod; - etapy uczenia się przez doświadczenie w praktyce szkolnej. 2. Przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć: - zasad konstruowania scenariuszy zajęć psychoedukacyjnych; - przygotowanie do projektowania własnego scenariusza (określenie grupy docelowej, wybór tematu, pomysły na ćwiczenia). 3. Rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi: - elementy prowadzenia wybranych fragmentów scenariuszy zajęć dla uczniów i nauczycieli. 4. Nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku: - stworzenie bazy sytuacji, które mogą pojawić się podczas pracy z grupą; - analiza technik pomocnych w trudnych sytuacjach; - możliwość przećwiczenia wybranych sytuacji (ewentualnie). 5. Specyfika pracy w grupach dzieci, młodzieży, nauczycieli. 6. Zdobycie doświadczeń w roli trenera - przeprowadzenie zajęć dla wybranej grupy (dzieci, młodzież). Metody dydaktyczne: Projekty zespołowe. Praca w grupach. Studia przypadków. Dyskusje. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Vopel, K. W. (2004). Warsztaty, skuteczna forma nauki, Kielce: Wydawnictwo Jedność. 2. Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo Jedność. Literatura uzupełniająca: 1. Buldioski G., Grimaldi C., Mitter S., Titley G., Wagner G. (2002) Zasadnicze elementy szkolenia. Pakiet szkoleniowy. Seria T-kit, Strasbourg: Publikacje Rady Europy 2. Łaguna M., Fortuna P. (2009). Przygotowanie szkolenia, czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Kozak, A., Łaguna, M. (2009). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Biech, E., Silberman M. (2016), Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. 5. Rae L. (2006), Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 6. Urban, M. (2014). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 7. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Unus. 8. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część II, Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza Unus. 9. Bowkett S., (2000), Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, Warszawa: WSiP. 10. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 1, Kielce: Wydawnictwo Jedność. 11. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 2, Kielce: Wydawnictwo Jedność. 12. Edie West (2015), Przełamywanie pierwszych lodów integracja i aktywizacja grupy. Materiały szkoleniowe. 201 ćwiczeń i gier, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. 13. Mary Scannell, Jim Cain (2014). Zbiór niedrogich gier szkoleniowych, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. 14. Mel Silberman (2015), Aktywne ćwiczenia szkoleniowe, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. |
Efekty uczenia się: |
W obszarze wiedzy: - student zna podstawowe zasady pracy z grupą metodami warsztatowymi; - student zna różne metody pracy z grupą. W obszarze umiejętności: - student potrafi przygotować i przeprowadzić scenariusz pracy grupowej dla dzieci i młodzieży z obszaru psychoedukacji; - student potrafi dobrać metody pracy z grupą odpowiednio do grupy. W obszarze kompetencji: - student jest otwarty na samodzielnie prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych w oparciu o metody warsztatowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: 1. Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność na całości zajęć (100%). Uwaga! Nie ma możliwości zaliczenia na podstawie częściowej obecności. 2. Przeprowadzenie trakcie semestru zajęć warsztatowych z obszaru psychoedukacji dla dzieci lub młodzieży w wybranej szkole. Warsztat trwa jednorazowo w jednej klasie 5 godz. lekcyjnych (+ przerwy). Studenci prowadzą zajęcia w parach. Klasy powyżej 16 osób są dzielone na pół i prowadzone równolegle w tym samym czasie (każda osoba z pary prowadzi zajęcia w swojej grupie). Uwaga! Nie ma możliwości zaliczenia zajęć bez przeprowadzenia warsztatu w szkole i według podanych kryteriów. Ważne: warsztaty odbywają się od poniedziałku do piątku. Jest możliwość prowadzenia warsztatów w szkołach wskazanych przez prowadzącego. Zwykle są to szkoły spoza Warszawy (do 150 km). Szkoły zwracają koszty dojazdu (równowartość biletu na trasie Warszawa – szkoła – Warszawa). 3.Napisanie raportu z przeprowadzonych w szkole zajęć - wg. wytycznych podanych na zajęciach i na przesłanym wzorze. 4.Przesłanie zaświadczenia ze szkoły potwierdzającego przeprowadzenie zajęć. Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie spełniania wszystkich warunków (1-4). Osoby, które nie spełnią któregokolwiek warunku nie zaliczają zajęć. Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na zajęciach. Uzupełnienie: W przypadku zajęć realizowanych on-line/hybrydowych warunkiem uznania obecności na zajęciach jest zalogowanie się do wskazanego classroomu oraz włączenie kamery. W przypadku braku możliwości połączenia się i/lub braku kamery proszę o zgłoszenie się do o zgłoszenie się minimum tydzień wcześniej do prowadzącego w celu zgłoszenia na uczelni konieczności przygotowania stanowiska do pracy zdalnej na terenie Wydziału. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest: • zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodami aktywnymi; • przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć; • zapoznanie ze specyfiką pracy w grupach dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców; • rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi; • nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku, dla nauczycieli i dla rodziców; • zdobycie doświadczeń w roli trenera. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chełpa S., Witkowski T. 1999. Psychologia konfliktów. Oficyna Wydawnicza UNUS. Covey S. 1997. Zasady działania skutecznego przywódcy. Warszawa. Medium. Czwartosz E. 2003. Negocjacje i mediacje konfliktów w edukacji. Psychologiczna analiza celowości kształcenia umiejętności rozwiązywania konfliktów. W: A. Jurkowski (red.). Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Warszawa. Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Ghazal M. 1995. Zjedz zupkę i ...bądź cicho. Nowe spojrzenie na konflikty rodzice-dzieci. W-wa. PWN. Gordon T. 1996. Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców. W-wa. PAX Hammer H. 1999. Rozwój umiejętności społecznych - jak skuteczniej dyskutować i pracować. W-wa. Wydawnictwo VEDA Hartley P. 2000. Komunikacja w grupie. Poznań. Zysk i s-ka. Jak żyć z ludźmi. Program profilaktyczny dla młodzieży. 1999. Wyd. MEN Stewart J. (red). 2000. Mosty zamiast murów. Rozdz. XIV. s. 490-512 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gregorczuk | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami pracy z grupą metodami warsztatowymi na podstawie przygotowanego scenariusza zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i/lub młodzieży oraz praktyczne doświadczenie poprowadzenia warsztatu w grupie szkolnej. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest: • zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową; • przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć; • rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi; • nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku; • zdobycie doświadczeń w roli trenera. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Vopel, K. W. (2004). Warsztaty, skuteczna forma nauki, Kielce: Wydawnictwo Jedność. 2. Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo Jedność. Literatura uzupełniająca: 1. Buldioski G., Grimaldi C., Mitter S., Titley G., Wagner G. (2002) Zasadnicze elementy szkolenia. Pakiet szkoleniowy. Seria T-kit, Strasbourg: Publikacje Rady Europy 2. Łaguna M., Fortuna P. (2009). Przygotowanie szkolenia, czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Kozak, A., Łaguna, M. (2009). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Biech, E., Silberman M. (2016), Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. 5. Rae L. (2006), Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 6. Urban, M. (2014). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 7. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Unus. 8. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część II, Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza Unus. 9. Bowkett S., (2000), Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, Warszawa: WSiP. 10. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 1, Kielce: Wydawnictwo Jedność. 11. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 2, Kielce: Wydawnictwo Jedność. 12. Edie West (2015), Przełamywanie pierwszych lodów integracja i aktywizacja grupy. Materiały szkoleniowe. 201 ćwiczeń i gier, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. 13. Mary Scannell, Jim Cain (2014). Zbiór niedrogich gier szkoleniowych, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. 14. Mel Silberman (2015), Aktywne ćwiczenia szkoleniowe, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. |
|
Uwagi: |
Zajęcia zblokowane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.