Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca psychologa z grupą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP305-08
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praca psychologa z grupą
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia wychowawcza stosowana
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Kurs obowiązkowy, I rok specjalizacji

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest:

• zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową;

• przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć;

• rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi;

• nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku, dla nauczycieli i dla rodziców;

• zdobycie doświadczeń w roli trenera.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami pracy z grupą metodami warsztatowymi na podstawie przygotowanego scenariusza zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i/lub młodzieży oraz praktyczne doświadczenie poprowadzenia warsztatu w grupie szkolnej.

Zakres tematów:

1. Zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową:

- zasady i formy wprowadzania kontraktu;

- ćwiczenia budujące dobry klimat w grupie;

- techniki aktywizacji grupy – przegląd;

- czynniki, którymi należy kierować się przy wyborze metod;

- etapy uczenia się przez doświadczenie w praktyce szkolnej.

2. Przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć:

- zasad konstruowania scenariuszy zajęć psychoedukacyjnych;

- przygotowanie do projektowania własnego scenariusza (określenie grupy docelowej, wybór tematu, pomysły na ćwiczenia).

3. Rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi:

- elementy prowadzenia wybranych fragmentów scenariuszy zajęć dla uczniów i nauczycieli.

4. Nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku:

- stworzenie bazy sytuacji, które mogą pojawić się podczas pracy z grupą;

- analiza technik pomocnych w trudnych sytuacjach;

- możliwość przećwiczenia wybranych sytuacji (ewentualnie).

5. Specyfika pracy w grupach dzieci, młodzieży, nauczycieli.

6. Zdobycie doświadczeń w roli trenera

- przeprowadzenie zajęć dla wybranej grupy (dzieci, młodzież).

Metody dydaktyczne:

Projekty zespołowe.

Praca w grupach.

Studia przypadków.

Dyskusje.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Vopel, K. W. (2004). Warsztaty, skuteczna forma nauki, Kielce: Wydawnictwo Jedność.

2. Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Literatura uzupełniająca:

1. Buldioski G., Grimaldi C., Mitter S., Titley G., Wagner G. (2002) Zasadnicze elementy szkolenia. Pakiet szkoleniowy. Seria T-kit, Strasbourg: Publikacje Rady Europy

2. Łaguna M., Fortuna P. (2009). Przygotowanie szkolenia, czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

3. Kozak, A., Łaguna, M. (2009). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Biech, E., Silberman M. (2016), Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

5. Rae L. (2006), Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

6. Urban, M. (2014). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Unus.

8. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część II, Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza Unus.

9. Bowkett S., (2000), Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, Warszawa: WSiP.

10. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 1, Kielce: Wydawnictwo Jedność.

11. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 2, Kielce: Wydawnictwo Jedność.

12. Edie West (2015), Przełamywanie pierwszych lodów integracja i aktywizacja grupy. Materiały szkoleniowe. 201 ćwiczeń i gier, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

13. Mary Scannell, Jim Cain (2014). Zbiór niedrogich gier szkoleniowych, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

14. Mel Silberman (2015), Aktywne ćwiczenia szkoleniowe, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Efekty uczenia się:

W obszarze wiedzy:

- student zna podstawowe zasady pracy z grupą metodami warsztatowymi;

- student zna różne metody pracy z grupą.

W obszarze umiejętności:

- student potrafi przygotować i przeprowadzić scenariusz pracy grupowej dla dzieci i młodzieży z obszaru psychoedukacji;

- student potrafi dobrać metody pracy z grupą odpowiednio do grupy.

W obszarze kompetencji:

- student jest otwarty na samodzielnie prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych w oparciu o metody warsztatowe.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

1. Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność na całości zajęć (100%). Uwaga! Nie ma możliwości zaliczenia na podstawie częściowej obecności.

2. Przeprowadzenie trakcie semestru zajęć warsztatowych z obszaru psychoedukacji dla dzieci lub młodzieży w wybranej szkole. Warsztat trwa jednorazowo w jednej klasie 5 godz. lekcyjnych (+ przerwy). Studenci prowadzą zajęcia w parach. Klasy powyżej 16 osób są dzielone na pół i prowadzone równolegle w tym samym czasie (każda osoba z pary prowadzi zajęcia w swojej grupie).

Uwaga! Nie ma możliwości zaliczenia zajęć bez przeprowadzenia warsztatu w szkole i według podanych kryteriów.

Ważne: warsztaty odbywają się od poniedziałku do piątku. Jest możliwość prowadzenia warsztatów w szkołach wskazanych przez prowadzącego. Zwykle są to szkoły spoza Warszawy (do 150 km). Szkoły zwracają koszty dojazdu (równowartość biletu na trasie Warszawa – szkoła – Warszawa).

3.Napisanie raportu z przeprowadzonych w szkole zajęć - wg. wytycznych podanych na zajęciach i na przesłanym wzorze.

4.Przesłanie zaświadczenia ze szkoły potwierdzającego przeprowadzenie zajęć.

Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie spełniania wszystkich warunków (1-4). Osoby, które nie spełnią któregokolwiek warunku nie zaliczają zajęć.

Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na zajęciach.

Uzupełnienie:

W przypadku zajęć realizowanych on-line/hybrydowych warunkiem uznania obecności na zajęciach jest zalogowanie się do wskazanego classroomu oraz włączenie kamery. W przypadku braku możliwości połączenia się i/lub braku kamery proszę o zgłoszenie się do o zgłoszenie się minimum tydzień wcześniej do prowadzącego w celu zgłoszenia na uczelni konieczności przygotowania stanowiska do pracy zdalnej na terenie Wydziału.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Monika Gregorczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest:

• zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodami aktywnymi;

• przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć;

• zapoznanie ze specyfiką pracy w grupach dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców;

• rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi;

• nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku, dla nauczycieli i dla rodziców;

• zdobycie doświadczeń w roli trenera.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chełpa S., Witkowski T. 1999. Psychologia konfliktów. Oficyna Wydawnicza UNUS.

Covey S. 1997. Zasady działania skutecznego przywódcy. Warszawa. Medium.

Czwartosz E. 2003. Negocjacje i mediacje konfliktów w edukacji. Psychologiczna analiza celowości kształcenia umiejętności rozwiązywania konfliktów. W: A. Jurkowski (red.). Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Warszawa. Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Ghazal M. 1995. Zjedz zupkę i ...bądź cicho. Nowe spojrzenie na konflikty rodzice-dzieci. W-wa. PWN.

Gordon T. 1996. Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców. W-wa. PAX

Hammer H. 1999. Rozwój umiejętności społecznych - jak skuteczniej dyskutować i pracować. W-wa. Wydawnictwo VEDA

Hartley P. 2000. Komunikacja w grupie. Poznań. Zysk i s-ka.

Jak żyć z ludźmi. Program profilaktyczny dla młodzieży. 1999. Wyd. MEN

Stewart J. (red). 2000. Mosty zamiast murów. Rozdz. XIV. s. 490-512

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Gregorczuk
Prowadzący grup: Monika Gregorczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami pracy z grupą metodami warsztatowymi na podstawie przygotowanego scenariusza zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i/lub młodzieży oraz praktyczne doświadczenie poprowadzenia warsztatu w grupie szkolnej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest:

• zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową;

• przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć;

• rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi;

• nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku;

• zdobycie doświadczeń w roli trenera.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Vopel, K. W. (2004). Warsztaty, skuteczna forma nauki, Kielce: Wydawnictwo Jedność.

2. Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Literatura uzupełniająca:

1. Buldioski G., Grimaldi C., Mitter S., Titley G., Wagner G. (2002) Zasadnicze elementy szkolenia. Pakiet szkoleniowy. Seria T-kit, Strasbourg: Publikacje Rady Europy

2. Łaguna M., Fortuna P. (2009). Przygotowanie szkolenia, czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

3. Kozak, A., Łaguna, M. (2009). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Biech, E., Silberman M. (2016), Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

5. Rae L. (2006), Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

6. Urban, M. (2014). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Unus.

8. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część II, Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza Unus.

9. Bowkett S., (2000), Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, Warszawa: WSiP.

10. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 1, Kielce: Wydawnictwo Jedność.

11. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 2, Kielce: Wydawnictwo Jedność.

12. Edie West (2015), Przełamywanie pierwszych lodów integracja i aktywizacja grupy. Materiały szkoleniowe. 201 ćwiczeń i gier, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

13. Mary Scannell, Jim Cain (2014). Zbiór niedrogich gier szkoleniowych, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

14. Mel Silberman (2015), Aktywne ćwiczenia szkoleniowe, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Uwagi:

Zajęcia zblokowane.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-7ba4b2847 (2024-06-12)