Rozwiązywanie konfliktów w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-09 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwiązywanie konfliktów w szkole |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Zajęcia dla 4-5 roku; pierwszeństwo - studenci specjalizacji wychowawczej 5. rok Liczebność grupy: 15 osób Zasady obecności 2 nieobecności w semestrze zimowym, 1 nieobecność w semestrze letnim. Dodatkowa jedna nieobecność TYLKO usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim wymaga pisemnego nadrobienia tematyki zajęć. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia liczą 45h (30h w semestrze zimowym i 15 w letnim). W ramach zajęć studenci zdiagnozują sytuację pod kątem w szkole, a następnie zaplanują i przeprowadzą interwencję w tym zakresie. Zajęcia będą więc podzielone na cztery etapy: 1) Nabywanie umiejętności związanych z diagnozą konfliktów i technik rozwiązywania konfliktów. 2) Diagnoza sytuacji konfliktowej w konkretnej szkole. 3) Opracowanie planu interwencji 4) Przeprowadzenie interwencji. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza ◦ zna definicje konlfiktu ◦ zna wymiary kluczowe do opisu charakterystyki sytuacji konfliktowej ◦ zna trajektorie przebiegu rozwoju konfliktu – eskalacji i deeskalacji ◦ zna modele teoretyczne opisujące różne sytuacje konfliktowe ◦ zna metody analizy konfliktu ◦ zna zasady negocjacji pozycyjnych i problemowych ◦ zna zasady prowadzenia mediacji i arbitrażu ◦ zna sposoby i metody interwencji w konflictach szkolnych w zależności od czynników kontektowych ◦ zna metody diagnozowania sytuacji konfliktowych 2. Umiejętności ◦ analizuje sytuację konfliktową ◦ rozkłada strukturę konfliktu na czynniki pierwsze ◦ mapuje sytuację konfliktową ◦ stosuje metody rozwiązywania konfliktu ◦ używa narzędzi analizy konfliktu ◦ potrafi dobrać właściwy model sytuacji konfliktowej do rzeczywistej sytuacji (czyli taki, który pomoże zrozumieć naturę problemu i wskaże konstruktywne rozwiązanie) ◦ tworzy kwestionariusz diagnozy sytuacji konfliktowej ◦ dopasowuje metody i narzędzia naprawcze do specyfiki zdiagnozowanej sytuacji ◦ prowadzi działania naprawcze zaplanowane wobec konkretnej sytuacji konfliktowej ◦ umie prowadzić komunikację z osobą zdenerwowaną / negatywnie nastawioną w taki sposób, żeby ta osoba się uspokoiła. ◦ stosuje techniki aktywnego słuchania 3. Postawy ◦ Uważa, że konflikty towarzyszą zarówno negatywnym, jak i pozytywnym procesom. ◦ Uważa, że przemoc jest złym sposobem rozwiązywania problemów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Inga Borzęcka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia liczą 45h (30h w semestrze zimowym i 15 w letnim). W ramach zajęć studenci zdiagnozują sytuację pod kątem istnienia konfliktu w szkole, a następnie zaplanują i przeprowadzą interwencję w tym zakresie. Zajęcia będą podzielone na pięć etapów: 1) Nabywanie umiejętności związanych z diagnozą konfliktów i technik rozwiązywania konfliktów. 2) Analiza i diagnoza sytuacji konfliktowej, opracowanie planu interwencji i przeprowadzenie interwencji w wersji symulacyjnej. 3) Diagnoza sytuacji konfliktowej w konkretnej szkole. 4) Opracowanie planu i przygotowanie interwencji. 5) Przeprowadzenie interwencji w szkole. |
|
Literatura: |
Deutsch, M. & Coleman, P. (2005). Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Kraków, Wydawnictwo UJ Fisher, R., Ury, W., Patton, B., (2004). Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się. Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Nordhelle, G. (2010). Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów. Gdańsk, Fundacja Inicjatyw Społecznie Odpowiedzialnych Ury, W., (2004). Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji. Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Inga Borzęcka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest nabycie podstawowej wiedzy z zakresu konfliktów i metod ich rozwiązywania w kontekście szkoły oraz aktywne ćwiczenie umiejętności rozwiązywania konfliktów. |
|
Literatura: |
Czyżowska, N. (2018) Mediacje w szkole - narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli, Kwartalnik Naukowy 2(34)2018, Deutsch, M. & Coleman, P. (2005) Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków, Wydawnictwo UJ Fisher, R., Ury, W., Patton, B., (2004) Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Gasik, H. Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole, Ośrodek Rozwoju Edukacji Nordhelle, G. (2010) Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk, Fundacja Inicjatyw Społecznie Odpowiedzialnych Ury, W., (2004) Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Wojtanowicz, K., Mediacje rówieśnicze jako metoda wychowawcza, Studia Socialia Cracoviensia 8 (2016) nr 2 (15), s. 145–155 Jak uczyć młodzież rozwiązywania konfliktów? Praktyczny podręcznik, 2018, Kraków, Stowarzyszenie Rozwoju i Integracji Młodzieży STRIM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.