Wybrane formy pracy terapeutycznej z rodzinami, część II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane formy pracy terapeutycznej z rodzinami, część II |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (lista przedmiotów): | Wybrane formy pracy terapeutycznej z rodzinami, część I 2500-PL-PS-SP305-10 |
Założenia (opisowo): | Od uczestników zajęć wymagana jest znajomość podstawowych pojęć z zakresu psychologii rodziny oraz psychologii wychowawczej. Pożądana jest także wiedza dotycząca zasad pracy psychologicznej z pacjentami (osobami dorosłymi i dziećmi). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci zapoznają się z zasadami i wybranymi formami pracy z rodzinami w ujęciu teorii systemowej. Omówione zostaną wybrane techniki pracy z systemem rodzinnym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na konfliktowe, trudne sytuacje oraz problemy wychowawcze. Uczestnicy zajęć zdobędą także umiejętności z zakresu diagnozy rodziny, stawiania hipotez dotyczących mechanizmów funkcjonowania systemów rodzinnych oraz formułowania zaleceń (propozycji dla rodzin). Zajęcia trwają dwa semestry. |
Efekty uczenia się: |
Student: - opisuje funkcjonowanie rodziny, posługując się terminologią teorii systemowej - formułuje hipotezy odnośnie mechanizmów funkcjonowania systemu rodzinnego - zna wybrane metody służące diagnozie systemu rodzinnego - integruje wiedzę na temat systemu rodzinnego pochodzącą z różnych źródeł (techniki diagnostyczne, wywiad środowiskowy, opinie członków rodziny) - tworzy plan oddziaływań terapeutycznych - udziela informacji zwrotnej rodzinie (zalecenia) Postawy. Student: - interpretuje zachowania członków rodziny w kategoriach powiązań systemowych - argumentuje wybór określonych technik diagnozy oraz metod pracy terapeutycznej w danym systemie rodzinnym - przewiduje możliwe trudności w pracy z rodziną - ocenia efekty wspierania rozwoju systemu rodzinnego Umiejętności. Student: - analizuje dane zebrane w wyniku zastosowania wybranych technik diagnostycznych - potrafi zaplanować szczegółowo strukturę spotkania z rodziną - sporządza szczegółowe zalecenia dla rodziny, mające na celu wsparcie jej naturalnego potencjału rozwojowego |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Cierpka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Uczestnicy zajęć zdobędą umiejętności z zakresu rozumienia funkcjonowania rodziny, stawiania hipotez dotyczących mechanizmów funkcjonowania systemów rodzinnych, wspierania naturalnych zasobów rodziny oraz formułowania zaleceń (propozycji dla rodzin), z uwzględnieniem możliwości i ograniczeń oddziaływań psychologicznych na terenie placówki oświatowej. Ćwiczenia nastawione są na kształcenie praktycznych umiejętności w zakresie pracy z systemem rodzinnym oraz zdobywanie doświadczenia w pracy z rodzinami. Zawierają zatem elementy o charakterze warsztatowym i będą wymagały od studentów aktywnego uczestnictwa (dramy, opanowanie na podstawowym poziomie wybranych technik pracy z rodziną oraz prowadzenia sesji). |
|
Literatura: |
de Barbaro, B. (red). (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Collegium Medicum UJ. Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: A. Jurkowski (red.) Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Warszawa: Wyd. PAN Chrząstowski, Sz. (2014/2022). Nie tylko schemat. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat Katra, G., Sokołowska, E. (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Schier, K. (2005). Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorych na astmę oskrzelową. Gdańsk: GWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.