Psychologia wychowania i edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia wychowania i edukacji |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kurs specjalizacyjny, obowiązkowy dla studentów IV roku studiów, realizujących specjalizację Psychologia Wychowawcza Stosowana |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w problematykę psychologii wychowania i psychologii wychowawczej jako nauki teoretycznej i stosowanej. Zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące ujęcia socjalizacji i wychowania w psychologii, pedagogice i socjologii oraz dyskusja zależności pomiędzy nimi na gruncie wybranych koncepcji. Następnie zostaną omówione najnowsze ujęcia procesu wychowania i socjalizacji, rodzaje metod wychowawczych i mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za efekty wychowawcze. Końcowe wykłady będą dotyczyły problematyki najważniejszych środowisk wychowawczych (rodzina, szkoła i klasa szkolna). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Rozumienie specyfiki psychologii wychowawczej jako dział psychologii i jej powiązań z innymi dziedzinami psychologii. - Wiedza o socjalizacji i wychowaniu. - Znajomość wybranych teorii i modeli wychowania. - Rozumienie podstawowych mechanizmów wychowania. Umiejętności: - Porównanie ujęć socjalizacji i wychowania w psychologii i naukach pokrewnych - Wyjaśnienie mechanizmów psychologicznych leżących u podłoża podstawowych metod wychowawczych - Porównanie modeli wychowania - Wyjaśnienie zależności pomiędzy wychowaniem a rozwojem podstawowych sfer funkcjonowania psychicznego Kompetencje społeczne: - Głębsze rozumienie zasad etyki pracy psychologa szkolnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Katra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką psychologii wychowania i edukacji oraz psychologii wychowawczej jako nauki teoretycznej i stosowanej. Zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące ujęcia socjalizacji i wychowania w psychologii, pedagogice i socjologii oraz dyskusja zależności pomiędzy nimi na gruncie wybranych koncepcji. Następnie zostaną omówione najnowsze ujęcia procesu wychowania i socjalizacji, rodzaje metod wychowawczych i mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za efekty wychowawcze. Końcowe wykłady będą dotyczyły problematyki najważniejszych środowisk wychowawczych (rodzina, szkoła i klasa szkolna). |
|
Literatura: |
Czerniawska, E. (2021). Szkoła a nauczanie uczenia się. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 17-39). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Czerniawska, E. (2021). Uczenie się – najważniejsze prawidłowości i ich zastosowanie. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 17-39). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Gurycka A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Warszawa: PWN. [r. II – Proces wychowawczy] Gurycka A. (1982). Monografia klasy. Metoda badań psychopedagogicznych. Psychologia Wychowawcza, 2, 145-155. Katra, G. (2020). Praca psychologa z nauczycielami-wychowawcami. W: H. Liberska, J. Trempała (red). Psychologia wychowawcza. Wybrane problemy (s. 330-340). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Katra, G. (2020). Socjalizacja i wychowanie na przestrzeni całego życia. W: K. Bargiel-Matusiewicz, M. Ledzińska (red.), Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy zdrowia i choroby (s. 17–45). Warszawa: Liberi Libri. Katra, G., Bilska, A. (2021). Nauczyciel jako lider. Styl kierowania klasą a efektywność uczenia się uczniów. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 203-224). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Katra, G., Sokołowska E. (2021). (red), The Role and Tasks of the Psychologist in a Contemporary School. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Wydawnictwo Naukowe PWN. [część I.; 21-86) Trusz. S. (2007). Pigmalion i Golem w szkole. Psychologia w Szkole. nr. 4 (16) (str. 85 - 99). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Katra | |
Prowadzący grup: | Grażyna Katra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką psychologii wychowania i edukacji oraz psychologii wychowawczej jako nauki teoretycznej i stosowanej. Zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące ujęcia socjalizacji i wychowania w psychologii, pedagogice i socjologii oraz dyskusja zależności pomiędzy nimi na gruncie wybranych koncepcji. Następnie zostaną omówione najnowsze ujęcia procesu wychowania i socjalizacji, rodzaje metod wychowawczych i mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za efekty wychowawcze. Końcowe wykłady będą dotyczyły problematyki najważniejszych środowisk wychowawczych (rodzina, szkoła i klasa szkolna). |
|
Literatura: |
Czerniawska, E. (2021). Szkoła a nauczanie uczenia się. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 17-39). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Czerniawska, E. (2021). Uczenie się – najważniejsze prawidłowości i ich zastosowanie. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 17-39). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Gurycka A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Warszawa: PWN. [r. II – Proces wychowawczy] Gurycka A. (1982). Monografia klasy. Metoda badań psychopedagogicznych. Psychologia Wychowawcza, 2, 145-155. Katra, G. (2020). Praca psychologa z nauczycielami-wychowawcami. W: H. Liberska, J. Trempała (red). Psychologia wychowawcza. Wybrane problemy (s. 330-340). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Katra, G. (2020). Socjalizacja i wychowanie na przestrzeni całego życia. W: K. Bargiel-Matusiewicz, M. Ledzińska (red.), Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy zdrowia i choroby (s. 17–45). Warszawa: Liberi Libri. Katra, G., Bilska, A. (2021). Nauczyciel jako lider. Styl kierowania klasą a efektywność uczenia się uczniów. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 203-224). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Katra, G., Sokołowska E. (2021). (red), The Role and Tasks of the Psychologist in a Contemporary School. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Wydawnictwo Naukowe PWN. [część I.; 21-86) Trusz. S. (2007). Pigmalion i Golem w szkole. Psychologia w Szkole. nr. 4 (16) (str. 85 - 99). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.