Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura dla dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-S1B1K-01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura dla dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 1 r.
Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r.
Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot i jest poświęcony najważniejszym konwencjom literatury dziecięcej i młodzieżowej. Ze względu na konwersatoryjny charakter zajęć lista lektur i szczegółowy zakres tematyczny zostaną ustalone w porozumieniu z uczestnikami. Planowane jest zarówno wspólne czytanie i interpretowanie tekstów dla dzieci, jak i tworzenie utworów dla odbiorcy niedorosłego.

Pełny opis:

Przedmiot i jest poświęcony najważniejszym konwencjom literatury dziecięcej i młodzieżowej. Ze względu na konwersatoryjny charakter zajęć lista lektur i szczegółowy zakres tematyczny zostaną ustalone w porozumieniu z uczestnikami. Planowane jest zarówno wspólne czytanie i interpretowanie tekstów dla dzieci, jak i tworzenie utworów dla odbiorcy niedorosłego.

Proponowane obszary tematyczne to:

- podstawowe pojęcia i problemy studiów nad dzieciństwem;

- baśnie ludowe i literackie, formy istnienia dziedzictwa baśniowego w literaturze najnowszej;

- fantastyka w odmianie fantasy i literatura grozy w dawnej i współczesnej kulturze literackiej dzieci i młodzieży;

- literatura dla dzieci wobec praw dziecka, pajdocentryzm literatury dziecięcej, antypedagogiczne aspekty literatury dla dzieci w XX i XXI wieku;

- powieść podróżniczo-przygodowa, sensacyjna, kryminalna dla niedorosłego odbiorcy;

- konwencje powieści obyczajowej i psychologicznej w literaturze dla dzieci i młodzieży;

- antyutopia i dystopia w tekstach dla młodych czytelników,

- tradycja antyczna, mit i dziedzictwo legendarne różnych kultur w literaturze dziecięcej i młodzieżowej,

- literatura young adult: kategoryzacja YA wobec dawnych konwencji;

- dawna i współczesna poezja dla dzieci;

- krytyka literacka, specjalistyczne czasopisma, najważniejsze nagrody literackie i ich wpływ na kulturę literacką dzieci i młodzieży.

Literatura:

wybrane baśnie ludowe i ich reinterpretacje

wybrane powieści fantastyczne

wybrane utwory Astrid Lindgren i Tove Jansson, Roalda Dahla, Neila Gaimana, J.K. Rowling, Lemony'ego Snicketta, Alana Bradleya, Ransoma Riggsa i in.

wybrane powieści dla dziewcząt

wybrane powieści dla młodych dorosłych

wybór polskiej i obcej poezji dla dzieci

wybór tekstów krytycznych

Efekty uczenia się:

Studentka/student zna i rozumie:

- najważniejsze konwencje literatury dziecięcej i młodzieżowej;

- procesy rozwojowe tej literatury i ich kulturowe uwarunkowania.

Studentka/student potrafi:

- dostrzec i zinterpretować zmiany, jakim na przestrzeni ostatniego stulecia ulegała literatura dla dzieci i młodzieży, dostrzec jej związki z przemianami kultury zachodniej;

- świadomie uczestniczyć w dialogu na temat literatur dla dzieci i młodzieży, formułować odpowiedzialne i rzetelne oceny tekstów adresowanych do czytelników niedorosłych;

Studentka/student jest gotów do:

- tworzenia tekstów dla dzieci i wypowiedzi krytycznych ze świadomością ich roli dla rozwoju odbiorcy dziecięcego oraz dla kształtowania wśród dorosłych postaw szacunku wobec dziecka i jego praw.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagany jest aktywny udział w zajęciach. Frekwencja nie podlega ocenie.

Podstawą oceny końcowej jest praca zaliczeniowa: samodzielnie stworzony obszerny utwór lub cykl małych utworów dla dzieci.

Rozważne i krytyczne korzystanie z narzędzi SI jest dozwolone i nie wymaga zgody prowadzącego, o ile student/ka jest gotów/gotowa ponosić odpowiedzialność za wady tekstów tworzonych maszynowo.

Podział nakładu pracy:

1 ECTS udział w zajęciach (30 godzin)

1 ECTS przygotowanie do zajęć w tym czytanie lektur i tworzenie własnych tekstów (30 godzin)

2 ECTS przygotowanie pracy zaliczeniowej (60 godzin)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Frużyńska, Piotr Sadzik
Prowadzący grup: Joanna Frużyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)