Literatura dla dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1B1K-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura dla dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 1 r. Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot i jest poświęcony najważniejszym konwencjom literatury dziecięcej i młodzieżowej. Ze względu na konwersatoryjny charakter zajęć lista lektur i szczegółowy zakres tematyczny zostaną ustalone w porozumieniu z uczestnikami. Planowane jest zarówno wspólne czytanie i interpretowanie tekstów dla dzieci, jak i tworzenie utworów dla odbiorcy niedorosłego. |
Pełny opis: |
Przedmiot i jest poświęcony najważniejszym konwencjom literatury dziecięcej i młodzieżowej. Ze względu na konwersatoryjny charakter zajęć lista lektur i szczegółowy zakres tematyczny zostaną ustalone w porozumieniu z uczestnikami. Planowane jest zarówno wspólne czytanie i interpretowanie tekstów dla dzieci, jak i tworzenie utworów dla odbiorcy niedorosłego. Proponowane obszary tematyczne to: - podstawowe pojęcia i problemy studiów nad dzieciństwem; - baśnie ludowe i literackie, formy istnienia dziedzictwa baśniowego w literaturze najnowszej; - fantastyka w odmianie fantasy i literatura grozy w dawnej i współczesnej kulturze literackiej dzieci i młodzieży; - literatura dla dzieci wobec praw dziecka, pajdocentryzm literatury dziecięcej, antypedagogiczne aspekty literatury dla dzieci w XX i XXI wieku; - powieść podróżniczo-przygodowa, sensacyjna, kryminalna dla niedorosłego odbiorcy; - konwencje powieści obyczajowej i psychologicznej w literaturze dla dzieci i młodzieży; - antyutopia i dystopia w tekstach dla młodych czytelników, - tradycja antyczna, mit i dziedzictwo legendarne różnych kultur w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, - literatura young adult: kategoryzacja YA wobec dawnych konwencji; - dawna i współczesna poezja dla dzieci; - krytyka literacka, specjalistyczne czasopisma, najważniejsze nagrody literackie i ich wpływ na kulturę literacką dzieci i młodzieży. |
Literatura: |
wybrane baśnie ludowe i ich reinterpretacje wybrane powieści fantastyczne wybrane utwory Astrid Lindgren i Tove Jansson, Roalda Dahla, Neila Gaimana, J.K. Rowling, Lemony'ego Snicketta, Alana Bradleya, Ransoma Riggsa i in. wybrane powieści dla dziewcząt wybrane powieści dla młodych dorosłych wybór polskiej i obcej poezji dla dzieci wybór tekstów krytycznych |
Efekty uczenia się: |
Studentka/student zna i rozumie: - najważniejsze konwencje literatury dziecięcej i młodzieżowej; - procesy rozwojowe tej literatury i ich kulturowe uwarunkowania. Studentka/student potrafi: - dostrzec i zinterpretować zmiany, jakim na przestrzeni ostatniego stulecia ulegała literatura dla dzieci i młodzieży, dostrzec jej związki z przemianami kultury zachodniej; - świadomie uczestniczyć w dialogu na temat literatur dla dzieci i młodzieży, formułować odpowiedzialne i rzetelne oceny tekstów adresowanych do czytelników niedorosłych; Studentka/student jest gotów do: - tworzenia tekstów dla dzieci i wypowiedzi krytycznych ze świadomością ich roli dla rozwoju odbiorcy dziecięcego oraz dla kształtowania wśród dorosłych postaw szacunku wobec dziecka i jego praw. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagany jest aktywny udział w zajęciach. Frekwencja nie podlega ocenie. Podstawą oceny końcowej jest praca zaliczeniowa: samodzielnie stworzony obszerny utwór lub cykl małych utworów dla dzieci. Rozważne i krytyczne korzystanie z narzędzi SI jest dozwolone i nie wymaga zgody prowadzącego, o ile student/ka jest gotów/gotowa ponosić odpowiedzialność za wady tekstów tworzonych maszynowo. Podział nakładu pracy: 1 ECTS udział w zajęciach (30 godzin) 1 ECTS przygotowanie do zajęć w tym czytanie lektur i tworzenie własnych tekstów (30 godzin) 2 ECTS przygotowanie pracy zaliczeniowej (60 godzin) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Frużyńska, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Joanna Frużyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.