Język muzyczny baroku (moduł 1)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1JMBA-KON |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Język muzyczny baroku (moduł 1) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla studentów studiów stacjonarnych Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot „Język muzyczny baroku” łączy w sobie wykład (15 g.) i ćwiczenia (15 g.). Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego rozpoznawania elementów właściwych dla stylu komponowania właściwego dla czasów baroku. Zajęcia mają przygotować studentów do samodzielnego odczytania i zrozumienia w dziełach muzycznych epoki baroku ich przesłania i funkcji. Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach: 1/ wykłady, podczas których postawione i wyjaśnione zostaną podstawowe problemy, zaprezentowane właściwe metody i narzędzia analityczne 2/ ćwiczenia, podczas których studenci pod kontrolą prowadzącego analizować będą wybrane kompozycje epoki baroku z wykorzystaniem przedstawionych metod i narzędzi analitycznych Analiza będzie się koncentrować na zagadnieniach formalnych, problemach technik kompozytorskich, sprawach tonalnych oraz symbolice i przesłaniu analizowanych dzieł. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Język muzyczny baroku” łączy w sobie wykład i ćwiczenia. Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach: 1/ wykłady, podczas których postawione i wyjaśnione zostaną podstawowe problemy, zaprezentowane właściwe metody i narzędzia analityczne 2/ ćwiczenia, podczas których studenci pod kontrolą prowadzącego analizować będą wybrane kompozycje epoki baroku z wykorzystaniem przedstawionych metod i narzędzi analitycznych |
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały charakter analityczny. Podjęta zostanie problematyka stylu (styl koncertujący, recytatywny i dramatyczny, style narodowe, stile antico i moderno itd.), nauki o afektach i retoryki muzycznej. Zagadnienia teoretyczne zostaną skonfrontowane z wybranymi dziełami muzycznymi, które będą przedmiotem szczegółowej analizy. Przedmiot "Język muzyczny baroku" ma charakter wykładu i ćwiczeń. Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach: 1/ przygotowawczej (wykłady), kiedy to postawione zostaną podstawowe problemy badawcze i zaprezentowane metody i narzędzia analityczne oraz 2/ praktycznej (ćwiczenia), kiedy to studenci pod kontrolą prowadzącego będą analizować wybrane kompozycje epoki baroku z wykorzystaniem przedstawionych metod i narzędzi analitycznych. Analiza koncentrować się będzie na zagadnieniach formalnych, problemach techniki kompozytorskiej, kwestiach tonalnych oraz symbolice i znaczeniu analizowanych dzieł Zajęcia będą miały charakter analityczny. Podjęte zostaną następujące zagadnienia teoretyczne przygotowujące do analizy: a) Problemy stylu w muzyce baroku 1/ styl koncertujący - polichóralność wenecka i rzymska - pojęcie concerto - koncert wokalny w połowie wieku XVII - koncert instrumentalny w epoce baroku 2/ stile antico i stile moderno 3/ style kościelny, kameralny i instrumentalny 4/ style narodowe: włoski, francuski, niemiecki, polski i inne 5/ tańce w muzyce baroku b) Retoryka muzyczna w epoce baroku 1/ podstawy teorii afektów w muzyce 2/ klasyfikacje figur retorycznych 3/ związek nauki o figurach z nauką o afektach c) Problemy tonalności muzyki w epoce baroku 1/ system modalny około roku 1600 2/ etos tonacji 3/ problemy stroju muzycznego Zagadnienia teoretyczne zostaną skonfrontowane z wybranymi dziełami muzycznymi, które będą przedmiotem szczegółowej analizy. W zależności od liczny studentów uczestniczących w zajęcaich, analizowane będą następujące dzieła: Vespro della Beatae Vergine Claudia Monteverdiego, wybrane koncerty wokalne Heinricha Schütza, wybrane kantaty i inne dzieła wokalne Johanna Sebastiana Bacha wybrane fragmenty z dzieł Georga Friedricha Händla, Henry'ego Purcella i in. |
Literatura: |
Manfred Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970; Danuta Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998, Szymon Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, Lublin 1998 Zygmunt M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t.1-5, Kraków 2000-2007 Alfred Dürr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum.pol. A. Teske, Lublin 2004; Christoph Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony, tłum. pol. B. Świderska, Warszawa 2011. dodatkowa literatura (wybrane artykuły i rozdziały kiążek) będą podawane na poszczególnych zajęciach dodatkowa literatura do prac pisemnych będzie ustalana indywidualnie |
Efekty uczenia się: |
1/ Studenci zapoznają się z podstawowymi problemami analizy muzyki wokalno-instrumentalnej epoki baroku. 2/ Po zajęciach (wykładach) wprowadzających do zagadnień związanych z prezentacją podstawowych kwestii teoretycznych, takich m.in. jak cele i zadania, jakie sobie stawiali kompozytorzy epoki baroku; sposoby powiązania treści literackich z warstwą dźwiękową; symbolika muzyczna; retoryka muzyczna; faktura dzieła muzycznego; tonalność muzyki w epoce baroku, style muzyczne itp., otrzymują podstawową wiedzę do wykorzystania w praktyce analizy muzycznej. 3/ Studenci potrafią zastosować otrzymany aparat analityczny w praktyce; rozumieją jak identyfikować najważniejsze zadania analityczne w konfrontacji z zadanymi do analizy dziełami; potrafią dostrzec wszystkie warstwy semantyczne dzieła wokalno-instrumentalnego, odczytać przesłanie symboliczne utworu itd. 4/ Studenci potrafią przedstawić wyniki swojej analizy w formie referatu oraz w formie pracy pisemnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny na zaliczenie jest przedstawienie analizy wybranego dzieła w formie ustnej (prezentacja podczas zajęć) i pisemnej (jako pracy zaliczeniowej). Przedstawiona praca musi odpowiadać wymogom stawianym wobec tego typu prac na poziomie uniwersyteckim. 1/ Musi spełniać warunki formalne (poprzez zastosowanie właściwej edycji, umiejętność poprawnego formułowania myśli w języku polskim, prawidłowe stosowanie przypisów, prawidłowe posługiwanie się bibliografią, określenie źródeł muzycznych stanowiących podstawę analizy, prawidłową i estetyczną edycję przykładów nutowych itd.) . 2/ Praca musi spełniać warunki merytoryczne (poprzez treść adekwatną do zadania analitycznego, poprzez adekwatne do analizowanego dzieła zastosowanie metod analitycznych wyuczonych w trakcie zajęć, poprzez właściwą analizę warstwy literackiej dzieła i właściwą analizę warstwy muzycznej, poprzez rozpatrywanie dzieła we właściwym mu kontekście historycznym i społecznym itd.). Praca musi być oddana terminowo i w zasadzie nie powinna przekraczać 6 stron znormalizowanego maszynopisu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot „Język muzyczny baroku” łączy w sobie wykład (15 g.) i ćwiczenia (15 g.). Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego rozpoznawania elementów właściwych dla stylu komponowania właściwego dla czasów baroku. Zajęcia mają przygotować studentów do samodzielnego odczytania i zrozumienia w dziełach muzycznych epoki baroku ich przesłania i funkcji. Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach: 1/ wykłady, podczas których postawione i wyjaśnione zostaną podstawowe problemy, zaprezentowane właściwe metody i narzędzia analityczne 2/ ćwiczenia, podczas których studenci pod kontrolą prowadzącego analizować będą wybrane kompozycje epoki baroku z wykorzystaniem przedstawionych metod i narzędzi analitycznych Analiza będzie się koncentrować na zagadnieniach formalnych, problemach technik kompozytorskich, sprawach tonalnych oraz symbolice i przesłaniu analizowanych dzieł. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały charakter analityczny. Podjęta zostanie problematyka stylu (styl koncertujący, recytatywny i dramatyczny, style narodowe, stile antico i moderno itd.), nauki o afektach i retoryki muzycznej. Zagadnienia teoretyczne zostaną skonfrontowane z wybranymi dziełami muzycznymi, które będą przedmiotem szczegółowej analizy. Przedmiot "Język muzyczny baroku" ma charakter wykładu i ćwiczeń. Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach: 1/ przygotowawczej (wykłady), kiedy to postawione zostaną podstawowe problemy badawcze i zaprezentowane metody i narzędzia analityczne oraz 2/ praktycznej (ćwiczenia), kiedy to studenci pod kontrolą prowadzącego będą analizować wybrane kompozycje epoki baroku z wykorzystaniem przedstawionych metod i narzędzi analitycznych. |
|
Literatura: |
Manfred Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970; Danuta Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998, Szymon Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, Lublin 1998 Zygmunt M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t.1-5, Kraków 2000-2007 Alfred Dürr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum.pol. A. Teske, Lublin 2004; Christoph Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony, tłum. pol. B. Świderska, Warszawa 2011. dodatkowa literatura (wybrane artykuły i rozdziały kiążek) będą podawane na poszczególnych zajęciach dodatkowa literatura do prac pisemnych będzie ustalana indywidualnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot „Język muzyczny baroku” łączy w sobie wykład (15 g.) i ćwiczenia (15 g.). Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego rozpoznawania elementów właściwych dla stylu komponowania właściwego dla czasów baroku. Zajęcia mają przygotować studentów do samodzielnego odczytania i zrozumienia w dziełach muzycznych epoki baroku ich przesłania i funkcji. Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach: 1/ wykłady, podczas których postawione i wyjaśnione zostaną podstawowe problemy, zaprezentowane właściwe metody i narzędzia analityczne 2/ ćwiczenia, podczas których studenci pod kontrolą prowadzącego analizować będą wybrane kompozycje epoki baroku z wykorzystaniem przedstawionych metod i narzędzi analitycznych Analiza będzie się koncentrować na zagadnieniach formalnych, problemach technik kompozytorskich, sprawach tonalnych oraz symbolice i przesłaniu analizowanych dzieł. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały charakter analityczny. Podjęta zostanie problematyka stylu (styl koncertujący, recytatywny i dramatyczny, style narodowe, stile antico i moderno itd.), nauki o afektach i retoryki muzycznej. Zagadnienia teoretyczne zostaną skonfrontowane z wybranymi dziełami muzycznymi, które będą przedmiotem szczegółowej analizy. Przedmiot "Język muzyczny baroku" ma charakter wykładu i ćwiczeń. Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach: 1/ przygotowawczej (wykłady), kiedy to postawione zostaną podstawowe problemy badawcze i zaprezentowane metody i narzędzia analityczne oraz 2/ praktycznej (ćwiczenia), kiedy to studenci pod kontrolą prowadzącego będą analizować wybrane kompozycje epoki baroku z wykorzystaniem przedstawionych metod i narzędzi analitycznych. |
|
Literatura: |
Manfred Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970; Danuta Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998, Szymon Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, Lublin 1998 Zygmunt M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t.1-5, Kraków 2000-2007 Alfred Dürr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum.pol. A. Teske, Lublin 2004; Christoph Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony, tłum. pol. B. Świderska, Warszawa 2011. dodatkowa literatura (wybrane artykuły i rozdziały kiążek) będą podawane na poszczególnych zajęciach dodatkowa literatura do prac pisemnych będzie ustalana indywidualnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki.