Kultura muzyczna miast, dworów i ośrodków kościelnych (moduł III)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1KULMU-KON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura muzyczna miast, dworów i ośrodków kościelnych (moduł III) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
II rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł III) |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone kulturze muzycznej Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wiekach. Przegląd zjawisk zostanie dokonany chronologicznie – omówiona będzie organizacja kultury w naszym kraju za rządów kolejnych dynastii królewskich: Jagiellonów-Wazów-Sasów. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone kulturze muzycznej Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wiekach. Przegląd zjawisk zostanie dokonany chronologicznie – omówiona będzie organizacja kultury w naszym kraju za rządów kolejnych dynastii królewskich: Jagiellonów-Wazów-Sasów. Organizacja życia muzycznego: - na dworze królewskim (funkcje i rodzaje uprawianej muzyki, kapelmistrzowie, zmiany w składzie zespołu, koszty utrzymania artystów, warunki bytowe muzyków, rozwój mecenatu muzycznego) - na dworach magnackich i dostojników kościelnych (najważniejsze ośrodki, rodzaje utrzymywanych zespołów muzycznych) - w ośrodkach kościelnych (katedry, kolegia, kościoły diecezjalne); muzyka w klasztorach i przyklasztornych ośrodkach kultu religijnego - w wielkich miastach (organizacje zawodowe muzyków, artyści zatrudniani przez władze miejskie, wędrowni muzycy) Ponadto uwaga zostanie poświęcona: - Artystycznym kontaktom zagranicznym - Szkolnictwu i edukacji muzycznej - Skryptorom i kopistom związanym z różnego rodzaju ośrodkami - Drukarstwo. Druki polskie i obce |
Literatura: |
Irena Bieńkowska, Muzyka na dworze księcia Hieronima Floriana Radziwiłła, Warszawa 2013. Andrzej Ciechanowiecki, Michał Kazimierz Ogiński und sein Musenhof zu Slonim, Kolonia 1961. Głuszcz-Zwolińska Elżbieta, Muzyka nadworna ostatnich Jagiellonów, Kraków 1988. Alina Mądry, Historia muzyki polskiej, t. III, Barok, część druga 1697-1795, Warszawa 2014. Katarzyna Morawska, Historia muzyki polskiej, t. II, Renesans 1500-1600, Warszawa 2002. Przybyszewska-Jarmińska Barbara, Historia muzyki polskiej, t III. Barok, część pierwsza. 1595–1696, Warszawa 2006. Żórawska-Witkowska Alina, Kapela Antoniego Tyzenhauza w Grodnie, „Muzyka” 1977/2, s. 3–37. Alina Żórawska –Witkowska, Muzyka na dworze Augusta II w Warszawa, Warszawa 1997. Alina Żórawska – Witkowska, Muzyka na dworze i w teatrze Stanisława Augusta, Warszawa 1995. Alina Żórawska-Witkowska, Muzyka na polskim dworze Augusta III, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Student po zaliczeniu przedmiotu: - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu kultury muzycznej Rzeczypospolitej XVI-XVIII - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie kultury muzycznej Staropolszczyzny - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów badawczych w muzykologii - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków - posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł - posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę na podstawie przedstawionej pracy pisemnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Irena Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Irena Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Jeż | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jeż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest lektura, analiza i interpretacja wybranych tekstów kultury, odnoszących się do tradycji muzycznych wybranego regionu Europy środowo-wschodniej, charakteryzującego się cechami reprezentatywności zarówno w domenie lokalnej, jak i uniwersalnej. |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć w tegorocznej edycji są tradycje muzyczne dawnego Śląska rozpatrywane z perspektywy instytucji kultury, w których pielęgnowane były rozmaite formy sztuki dźwięku. Do instytucji najważniejszych dla pielęgnowania muzyki należały tam kościoły diecezjalne i zakonne, zbory ewangelickie i reformowane, kręgi humanistyczne i placówki dydaktyczne różnego szczebla, zespoły podlegające administracji miejskich magistratów oraz kapele książąt i dostojników hierarchów kościelnych. Wymienione instytucje kultury będą omawiane w perspektywie diachronicznej, co pozwoli na prześledzenie dynamiki historycznych procesów modyfikacji tradycji i wyciągnięcie wniosków. 1. Tum – katedra św. Jana 2. Ołbin i Piasek 3. Żagań 4. Lubiąż, Trzebnica i Henryków 5. Kamieniec, Rudy i Krzeszów 6. kościół św. Macieja 7. kościoły św. Wojciecha i Klary 8. kościół św. Marii Magdaleny 9. kościół św. Elżbiety 10. kościół św. Bernardyna 11. kościół Najświętszego Imienia Jezus 12. Wrocław miasto władców 13. Nysa 14. Brzeg 15. Legnica |
|
Literatura: |
Fritz Feldmann, Die schlesische Kirchenmusik im Wandel der Zeiten, Lübeck: Unser Weg 1975 (Das evangelische Schlesien, Band 6, Teil 2); Lothar Hoffman-Erbrecht, Geistliche Musik in Schlesien, Dülmen: Laumann-Verlag 1988; Lothar Hoffman-Erbrecht (ed.), Schlesisches Musiklexikon, Wißner-Verlag 2001; Tomasz Jeż, Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581–1776), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2013; Tomasz Jeż, Śląska Republika Muzyki. Muzyczne imaginaria nadodrzańskich humanistów, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika 2024;; Remigiusz Pośpiech, Muzyka wielogłosowa w celebracji eucharystycznej na Śląsku w XVII I XVIII wieku, Opole: Redakcja Wydawnictwo Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2004; |
|
Uwagi: |
Metody pracy na zajęciach: 1. lektura i interpretacja tekstów źródłowych; 2. słuchanie i analiza wybranych kompozycji; 3. porównywanie modeli organizacji kultury muzycznej Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach, nieobecność wymaga usprawiedliwienia. Przedmiot zaliczany jest na podstawie pracy semestralnej, której temat wiąże się z zagadnieniami omawianymi podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.