Kompozytorzy polscy XX w. (moduł III)
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 3106-KOMPL-KON |
| Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
| Nazwa przedmiotu: | Kompozytorzy polscy XX w. (moduł III) |
| Jednostka: | Instytut Muzykologii |
| Grupy: |
II rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł III) |
| Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Student powinien sprawnie czytać nuty oraz znać podstawowe metody analizy formy muzycznej i harmonii. |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Konwersatorium obejmuje historię muzyki Młodej Polski, ze szczególnym uwzględnieniem życia i twórczości Karola Szymanowskiego (okres młodopolski i neoklasyczny). Szczególna uwaga zostaje poświęcona gatunkom muzycznym szczególnie popularnym w muzyce młodopolskiej: poematowi symfonicznemu, pieśni i operze. Twórczość kompozytorów Młodej Polski zostaje przedstawiona w kontekście innych sztuk dostarczających im inspiracji, w szczególności literatury, poezji i malarstwa. |
| Pełny opis: |
Konwersatorium obejmuje historię muzyki Młodej Polski, ze szczególnym uwzględnieniem życia i twórczości Karola Szymanowskiego (okres młodopolski i neoklasyczny). Szczególna uwaga zostaje poświęcona gatunkom muzycznym szczególnie popularnym w muzyce młodopolskiej: poematowi symfonicznemu, pieśni i operze. Twórczość kompozytorów Młodej Polski zostaje przedstawiona w kontekście innych sztuk dostarczających im inspiracji, w szczególności literatury, poezji i malarstwa. Studenci zdobywają wiedzę o życiu i twórczości młodopolskich kompozytorów, ale także realizują indywidualny projekt w dowolnej technice artystycznej podejmujący twórczy dialog z dziedzictwem muzycznym Młodej Polski. |
| Literatura: |
Literatura: 1. Marcin Gmys, Harmonie i dysonanse. Muzyka Młodej Polski wobec innych sztuk, Poznań 2012. 2. Alistair Wightman, Karłowicz, Młoda Polska i muzyczny fin-de-siècle, tłum. Ewa Gabryś, Kraków 1996. 3. Leszek Polony, Poetyka muzyczna Mieczysława Karłowicza. Program literacki, ekspresja i symbol w poemacie symfonicznym, Kraków 1986. 4. Danuta Gwizdalanka, Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim, Kraków 2021. 5. Teresa Chylińska, Jak Karol Szymanowski pisał książkę o sobie, Kraków 2023. 6. Bartosz Dąbrowski, Szymanowski: muzyka jako autobiografia, Gdańsk 2010. 7. Bartosz Dąbrowski, Mit dionizyjski Karola Szymanowskiego, Gdańsk 2001. 8. Teresa Chylińska, Karol Szymanowski i jego epoka, t. 1 i 2, Kraków 2008. 9. Paweł Siechowicz, Wyobraźnia muzyczna Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa, Poznań 2016. 10. Oskar Łapeta, Morawski, Kraków 2024. 11. Zofia Helman, Szymanowski, Karol, w: Encyklopedia muzyczna PWM/Polska Biblioteka Muzyczna, https://polskabibliotekamuzyczna.pl/encyklopedia/szymanowski-karol/. 12. Sylwia Zabieglińska, Karol Szymanowski, Portal Muzyki Polskiej, https://portalmuzykipolskiej.pl/pl/osoba/493-Karol-Szymanowski. Literatura obcojęzyczna: 1. Didier van Moere, Karol Szymanowski, Paris 2008. 2. Alistair Wightman, Karol Szymanowski: his life and work, Aldershot 1999. 3. Michał Bristiger, Roger Scruton, Petra Weber-Bockholdt (red.), Karol Szymanowski in seiner Zeit, München 1984. |
| Efekty uczenia się: |
Student zna najważniejszych twórców Młodej Polski kompozytorskiej i potrafi scharakteryzować ich twórczość, wskazuje powiązania muzyki młodopolskiej z innymi sztukami, rozpoznaje ze słuchu wybrane utwory reprezentatywne dla omawianego okresu. Student podejmuje twórczy dialog z dziedzictwem muzycznym Młodej Polski. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Test wiedzy (50%): ocenia znajomość twórczości kompozytorów Młodej Polski. Projekt indywidualny (50%): twórcze zadanie, w którym student realizuje projekt w dowolnej technice artystycznej, podejmując dialog z dziedzictwem muzycznym Młodej Polski. |
| Praktyki zawodowe: |
– |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Paweł Siechowicz | |
| Prowadzący grup: | Paweł Siechowicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Konwersatorium obejmuje historię muzyki Młodej Polski, ze szczególnym uwzględnieniem życia i twórczości Karola Szymanowskiego (okres młodopolski i neoklasyczny). Szczególna uwaga zostaje poświęcona gatunkom muzycznym szczególnie popularnym w muzyce młodopolskiej: poematowi symfonicznemu, pieśni i operze. Twórczość kompozytorów Młodej Polski zostaje przedstawiona w kontekście innych sztuk dostarczających im inspiracji, w szczególności literatury, poezji i malarstwa. |
|
| Pełny opis: |
Konwersatorium obejmuje historię muzyki Młodej Polski, ze szczególnym uwzględnieniem życia i twórczości Karola Szymanowskiego (okres młodopolski i neoklasyczny). Szczególna uwaga zostaje poświęcona gatunkom muzycznym szczególnie popularnym w muzyce młodopolskiej: poematowi symfonicznemu, pieśni i operze. Twórczość kompozytorów Młodej Polski zostaje przedstawiona w kontekście innych sztuk dostarczających im inspiracji, w szczególności literatury, poezji i malarstwa. Studenci zdobywają wiedzę o życiu i twórczości młodopolskich kompozytorów, ale także realizują indywidualny projekt w dowolnej technice artystycznej podejmujący twórczy dialog z dziedzictwem muzycznym Młodej Polski. |
|
| Literatura: |
Literatura: 1. Marcin Gmys, Harmonie i dysonanse. Muzyka Młodej Polski wobec innych sztuk, Poznań 2012. 2. Alistair Wightman, Karłowicz, Młoda Polska i muzyczny fin-de-siècle, tłum. Ewa Gabryś, Kraków 1996. 3. Leszek Polony, Poetyka muzyczna Mieczysława Karłowicza. Program literacki, ekspresja i symbol w poemacie symfonicznym, Kraków 1986. 4. Danuta Gwizdalanka, Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim, Kraków 2021. 5. Teresa Chylińska, Jak Karol Szymanowski pisał książkę o sobie, Kraków 2023. 6. Bartosz Dąbrowski, Szymanowski: muzyka jako autobiografia, Gdańsk 2010. 7. Bartosz Dąbrowski, Mit dionizyjski Karola Szymanowskiego, Gdańsk 2001. 8. Teresa Chylińska, Karol Szymanowski i jego epoka, t. 1 i 2, Kraków 2008. 9. Paweł Siechowicz, Wyobraźnia muzyczna Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa, Poznań 2016. 10. Oskar Łapeta, Morawski, Kraków 2024. 11. Zofia Helman, Szymanowski, Karol, w: Encyklopedia muzyczna PWM/Polska Biblioteka Muzyczna, https://polskabibliotekamuzyczna.pl/encyklopedia/szymanowski-karol/. 12. Sylwia Zabieglińska, Karol Szymanowski, Portal Muzyki Polskiej, https://portalmuzykipolskiej.pl/pl/osoba/493-Karol-Szymanowski. Literatura obcojęzyczna: 1. Didier van Moere, Karol Szymanowski, Paris 2008. 2. Alistair Wightman, Karol Szymanowski: his life and work, Aldershot 1999. 3. Michał Bristiger, Roger Scruton, Petra Weber-Bockholdt (red.), Karol Szymanowski in seiner Zeit, München 1984. |
|
| Uwagi: |
– |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
