Między staropolszczyzną a współczesnością (moduł III)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-MSW-KON |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Między staropolszczyzną a współczesnością (moduł III) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
II rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł III) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu historii muzyki polskiej XIX w. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są muzyce polskiej XIX wieku i polskim artystom, którzy wnieśli wkład zarówno w kulturę polską, jak i kulturę innych narodów. |
Pełny opis: |
Motywem przewodnim konwersatorium będzie twórczość wybitnych artystów polskich, wykonawców i kompozytorów, którzy w okresie zaborów działali w różnych krajach Europy i promowali polską sztukę. Ważne znaczenie w ich dorobku mają charakterystyczne dla polskiej muzyki gatunki i ideowe wątki, zaczerpnięte z polskiej literatury, filozofii, życia społecznego i reprezentujące topos narodowy. Omówione i zaprezentowane zostaną dzieła Józefa Kozłowskiego, Antoniego i Apolinarego Kątskich, Henryka i Józefa Wieniawskich, Wiktora Każyńskiego, Teodora Leszetyckiego, Emila Młynarskiego, Henryka Pachulskiego, Feliksa Blumenfelda, Witolda Maliszewskiego i innych. Zagadnienia te zostaną ukazane na tle szerszej panoramy twórczości muzycznej epoki romantyzmu. |
Literatura: |
E. Chamczyk, Podbijając muzyczne centrum Europy: paryska dekada Apolinarego Kątskiego (1838-1848), „Muzyka” nr 4 (2018), s. 65-87. Z. Chechlińska, Historia Muzyki Polskiej, t. V, cz. 1: Romantyzm 1795 – 1850, Warszawa 2013 H. Dorabialska, Polonez przed Chopinem, Warszawa 1938. S. Dybowski, Słownik pianistów polskich, Warszawa 2003. J. Mechanisz, Młynarski, Suwałki 1994. I. Poniatowska, Romantyzm, cz. 2A: Twórczość muzyczna w drugiej połowie XIX wieku, Warszawa 2010 J. W. Reiss, Muzyka i muzycy polscy: Statkowski – Melcer – Młynarski – Stojowski, Łódź 1949. R. Suchowiejko, Henryk Wieniawski: kompozytor na tle wirtuozowskiej tradycji skrzypcowej XIX wieku, Poznań 2005. E. Szczepańska-Lange, Emil Młynarski życie i działalność w Warszawie i Wielkiej Brytanii do 1916 roku, Warszawa 2013. S. Świerzewski, J. I. Kraszewski i polskie życie muzyczne XIX wieku, Kraków 1963. Lista lektur będzie uzupełniana w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Zajęcia realizowane w formule konwersatoryjnej mają za zadanie nie tylko zaznajomienie studentów z ważnymi zjawiskami polskiej kultury muzycznej XIX wieku, ale także zachęcenie ich do podjęcia w przyszłości badań nad wypełnianiem wciąż licznych białych plam w jej historii i animowania przedsięwzięć mających na celu jej popularyzację. |
Metody i kryteria oceniania: |
– obecność; – aktywny udział w zajęciach, w tym przygotowanie krótkiego referatu na podstawie wskazanej literatury przedmiotu; – końcowe zaliczenie na ocenę: test pisemny. W przypadku większej liczby nieobecności wymagane jest opracowanie dodatkowego materiału wskazanego przez prowadzącego (minimum 4 strony znormalizowane, przypisy oraz bibliografia). |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Spurgjasz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Spurgjasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia będą dotyczyły wybranych zagadnień historii muzyki polskiej XVIII i XIX wieku. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie wybranych zagadnień historii muzyki polskiej XVIII i XIX wieku. W sposób szczególny chcemy skupić się na zagadnieniach warsztatowych w badaniu muzyki i kultury muzycznej tego okresu – dlatego pojawią się m.in. elementy źródłoznawstwa (muzycznego i nie tylko), archiwistyki, neografii, genealogii, prasoznawstwa. Część zajęć odbędzie się w bibliotekach, archiwach i muzeach (m.in. w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, Bibliotece Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, Muzeum Fryderyka Chopina). |
|
Literatura: |
literatura zostanie podana na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.