Twórczość Fryderyka Chopina (moduł III)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-TWCHOP-KON |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Twórczość Fryderyka Chopina (moduł III) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
II rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł III) |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium poświęcone jest twórczości Fryderyka Chopina. W trakcie zajęć zapoznamy się z najważniejszymi gatunkami muzycznymi charakterystycznymi dla jego twórczości i utworami reprezentującymi te gatunki. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest twórczości Fryderyka Chopina. W trakcie zajęć zapoznamy się z najważniejszymi gatunkami muzycznymi charakterystycznymi dla jego twórczości i utworami reprezentującymi te gatunki. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną przedstawione najważniejsze gatunki muzyczne charakterystyczne dla twórczości Fryderyka Chopina. Zdobywanie wiedzy o twórczości kompozytora uzupełnimy wspólną lekturą i dyskusją na temat współczesnych interpretacji jego wybranych utworów. Zadaniem studentów będzie opanowanie podstawowych informacji na temat życia i twórczości kompozytora, a także wykonanie indywidualnego projektu dowolną techniką artystyczną podejmującego dialog z muzyką Chopina. |
Literatura: |
1. Jean-Jacques Eigeldinger, Fryderyk Chopin, Warszawa 2008. 2. Mieczysław Tomaszewski, Fryderyk Chopin: człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998. 3. Mieczysław Tomaszewski. Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne, Warszawa-Kraków 2016. 4. Jeffrey Kallberg, Poza granice poznania Chopina, Warszawa 2013. 5. John Rink, Chopin. Koncerty fortepianowe, Warszawa 2015. 6. Dariusz Czaja, Woda, czas, płaszcz ciemnozielony. Muzyka i metafora, w: Idem: Znaki szczególne, s. 139–155. 7. Paweł Siechowicz, Chopin między literaturą i malarstwem. O literackim kontekście Ballady g-moll op. 23 i malarskiej interpretacji Poloneza-fantazji As-dur op. 61, w: Alina Borkowska-Rychlewska, Radosław Okulicz-Kozaryn (red.), Oddźwięki – odbicia – odcienie. Wiek XIX wobec sztuk, Poznań 2020. 8. Karol Berger, Chopin i rewolucja intelektualistów, „Zeszyty literackie” 109 (2010), s. 45–59. 9. Jakub Puchalski, Chopin, Kraków 2022. 10. Alan Walker, Fryderyk Chopin: a life and times, New York 2018. 11. Annik LaFarge, Chasing Chopin. A Musical Journey Across Three Centuries, Four Countries, and a Half-Dozen Revolutions, New York: Simon & Schuster 2020. 12. Chopin Forever, Google Arts & Culture: https://artsandculture.google.com/project/chopin. |
Efekty uczenia się: |
Student zna najważniejsze fakty z biografii Fryderyka Chopina, gatunki muzyczne charakterystyczne dla jego twórczości oraz współczesne interpretacje jego wybranych utworów. Student zabiera głos w dyskusji o interpretacjach wybranych utworów Fryderyka Chopina, potrafi rozpoznać je ze słuchu. Student podejmuje twórczy dialog z dziedzictwem muzycznym Fryderyka Chopina. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiedzy (50%): ocenia znajomość biografii Fryderyka Chopina, charakterystycznych gatunków muzycznych oraz współczesnych interpretacji jego utworów. Projekt indywidualny (50%): twórcze zadanie, w którym student realizuje projekt w dowolnej technice artystycznej, podejmując dialog z dziedzictwem muzycznym Chopina. |
Praktyki zawodowe: |
– |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Siechowicz | |
Prowadzący grup: | Michał Bruliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest twórczości Fryderyka Chopina. W trakcie zajęć zapoznamy się z najważniejszymi gatunkami muzycznymi charakterystycznymi dla jego twórczości i utworami reprezentującymi te gatunki. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną przedstawione najważniejsze gatunki muzyczne charakterystyczne dla twórczości Fryderyka Chopina. Zdobywanie wiedzy o twórczości kompozytora uzupełnimy wspólną lekturą i dyskusją na temat współczesnych interpretacji jego wybranych utworów. Zadaniem studentów będzie opanowanie podstawowych informacji na temat życia i twórczości kompozytora, a także wykonanie indywidualnego projektu dowolną techniką artystyczną podejmującego dialog z muzyką Chopina. |
|
Literatura: |
1. Jean-Jacques Eigeldinger, Fryderyk Chopin, Warszawa 2008. 2. Mieczysław Tomaszewski, Fryderyk Chopin: człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998. 3. Mieczysław Tomaszewski. Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne, Warszawa-Kraków 2016. 4. Jeffrey Kallberg, Poza granice poznania Chopina, Warszawa 2013. 5. John Rink, Chopin. Koncerty fortepianowe, Warszawa 2015. 6. Dariusz Czaja, Woda, czas, płaszcz ciemnozielony. Muzyka i metafora, w: Idem: Znaki szczególne, s. 139–155. 7. Paweł Siechowicz, Chopin między literaturą i malarstwem. O literackim kontekście Ballady g-moll op. 23 i malarskiej interpretacji Poloneza-fantazji As-dur op. 61, w: Alina Borkowska-Rychlewska, Radosław Okulicz-Kozaryn (red.), Oddźwięki – odbicia – odcienie. Wiek XIX wobec sztuk, Poznań 2020. 8. Karol Berger, Chopin i rewolucja intelektualistów, „Zeszyty literackie” 109 (2010), s. 45–59. 9. Jakub Puchalski, Chopin, Kraków 2022. 10. Alan Walker, Fryderyk Chopin: a life and times, New York 2018. 11. Annik LaFarge, Chasing Chopin. A Musical Journey Across Three Centuries, Four Countries, and a Half-Dozen Revolutions, New York: Simon & Schuster 2020. 12. Chopin Forever, Google Arts & Culture: https://artsandculture.google.com/project/chopin. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.