Zrozumieć operę (moduł II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-ZO-KON |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Zrozumieć operę (moduł II) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
II rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł II) |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą operze werystycznej przełomu XIX i XX wieku. Dyskutowane będą wybrane dzieła kompozytorów włoskich z tego okresu: Pietra Mascagniego, Umberta Giordana i Giacoma Pucciniego. |
Pełny opis: |
Najważniejsze dzieła z nurtu werystycznego w operze włoskiej powstały się na przełomie wieków XIX i XX. Kompozytorzy oper w tym nurcie dążyli do przedstawienia otaczającej ich rzeczywistość w sposób podobny do tego, jak czyniono to w literaturze werystycznej w II połowie XIX wieku. Tacy twórcy oper werystycznych jak Mascagni, Leoncavallo, Giordano, Cilea, Puccini i inni odeszli radykalnie od modelu Verdiowskiego, odrzucili typowy dla włoskiego melodramma epoki romantyzmu prymat melodii i głosu ludzkiego oraz konwencjonalizm form muzycznych. Libretta oper miały się odtąd cechować gwałtownością, nierzadko brutalnością akcji, zaś ich język zbliżony był bardziej do mowy codziennej niż do wyrafinowanej poezji oper romantycznych. Wypadki w operach werystycznych toczyły się wartko, niczym w filmie. Rozbudowana orkiestra pełniła zaś bardzo ważną rolę, niemal równorzędną z głosem ludzkim. Opery te niosły w sobie ogromny ładunek emocjonalny i silnie oddziaływały na publiczność. Chociaż dzieła jak „Rycerskość wieśniacza” Mascagniego, „Pajace” Leoncavalla, „Andrea Chenier” Giordana oraz cała niemal twórczość Pucciniego z takimi pozycjami jak „Cyganeria”, „Tosca”, „Madama Butterfly” weszły na stałe do kanonu repertuaru operowego, zaskakująco mało uwagi poświęca się im podczas zajęć z historii muzyki i w ogóle – w ramach polskiego dyskursu muzykologicznego. Podczas zajęć dyskutowane i rozpoznawane będą cechy opery werystycznej, związki gatunku z dramatem realistycznym, sposoby osiągania zamierzonych przez twórców efektów scenicznych, akustycznych, emocjonalnych itd. Główna dyskusja w ramach zajęć toczyć się będzie wokół opery „Tosca” Pucciniego. Na tym przykładzie omawiane będą problemy wykonawcze (wokalne), inscenizacyjne (teatrologiczne), zagadnienia recepcji dzieł werystycznych, ich oddziaływania nie tylko na publiczność, ale też na inne sztuki, w tym film oraz kulturę popularną. Zaproponowane zostanie kompleksowe spojrzenie na to dzieło, zarówno w warstwie czysto muzycznej, jak i teatralnej. Przewidziane jest wspólne wyjście na przedstawienie „Toski” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w II połowie maja 2025. |
Literatura: |
Wiarosław Sandelewski, „Puccini”, Kraków: PWM 1973; Krzysztof Żaboklicki, „Giovanni Verga i weryzm”, Warszawa: PWN 1989. Piotr Kamiński, „Tysiąc i jedna opera”, 2 tomy, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, 2008. Dalsze lektury będą zadawane na bieżąco podczas kolejnych zajęć; mogą też być dopasowywane do indywidualnych potrzeb uczestników zajęć |
Efekty uczenia się: |
Studenci zyskają podstawy wiedzy o operze werystycznej, jako nurtu o szczególnym znaczeniu do historii opery europejskiej na przełomie XIX i XX wieku. Zapoznają się ze sztandarowymi dziełami w tym gatunku. Nabędą kompetencji do samodzielnej oceny jakości przedstawień operowych w zakresie omawianego repertuaru. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie obecności na wszystkich zajęciach w tym uczestnictwo w spektaklu „Toski” w Teatrze Wielkim (dokładna data zostanie podana na początku kursu w połowie kwietnia) oraz merytoryczna aktywność na zajęciach. Zaliczenie odbędzie się na podstawie przedłożonej pracy pisemnej – recenzji ze spektaklu „Toski”. Oceniana będzie trafność ujęcia treści, oryginalność oceny, kreatywność, podejście kontekstowe, styl pisania i poprawność językowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Markuszewska, Szymon Paczkowski | |
Prowadzący grup: | Szymon Paczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Markuszewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Markuszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcie maja na celu wprowadzenie w najważniejsze zagadnienia związane z gatunkiem operowym synkretycznym ze swej natury. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną poruszone wybrane zagadnienia dotyczące m.in. definiowania gatunku operowego; impresariatu operowego; historii wokalistyki librecistów i librett; kompozytora jako twórcy operowego w różnych epokach; reżyserii operowej. Wybrane zagadnienia zostaną omówione na podstawie tekstów z epoki i literatury przedmiotu. |
|
Literatura: |
1. Glixon Beth L. i Glixon Jonathan E., Inventing the business of opera : the impresario and his world in seventeenth-century Venice, Oxford 2006. 2. Marcello B., Teatro alla moda, Venezia 1720. 3. Markuszewska A., Kastrat. Głos Rzymu, w: W cieniu korony. Muzyka w polityce Jakuba III Stuarta i jego żony Marii Klementyny Sobieskiej w Rzymie (1719-1735), Warszawa 2024. 4. Potter J., Sorrel N., Historia śpiewu, tłum. K. Wiwer, Kraków 2021. 5. Rutherford S., The Prima Donna and Opera, 1815-1930, Cambridge 2006. 6.Szarota P., Markuszewska A., Felicita Vestvali: Rebellious Prima Donna, Charismatic Actor, and LGBTQ Icon, w: „Journal of Musicological Research” 2024 nr 4. Wywiad z Małgorzatą Komorowską o problemach reżyserii operowej, Teatr dla Was 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.