Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zrozumieć operę (moduł II)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-ZO-KON
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zrozumieć operę (moduł II)
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: II rok I st. Muzykologia
Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł II)
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą operze werystycznej przełomu XIX i XX wieku. Dyskutowane będą wybrane

dzieła kompozytorów włoskich z tego okresu: Pietra Mascagniego, Umberta Giordana i Giacoma

Pucciniego.

Pełny opis:

Najważniejsze dzieła z nurtu werystycznego w operze włoskiej powstały się na przełomie wieków XIX i

XX. Kompozytorzy oper w tym nurcie dążyli do przedstawienia otaczającej ich rzeczywistość w sposób

podobny do tego, jak czyniono to w literaturze werystycznej w II połowie XIX wieku. Tacy twórcy oper

werystycznych jak Mascagni, Leoncavallo, Giordano, Cilea, Puccini i inni odeszli radykalnie od modelu

Verdiowskiego, odrzucili typowy dla włoskiego melodramma epoki romantyzmu prymat melodii i głosu

ludzkiego oraz konwencjonalizm form muzycznych. Libretta oper miały się odtąd cechować

gwałtownością, nierzadko brutalnością akcji, zaś ich język zbliżony był bardziej do mowy codziennej niż

do wyrafinowanej poezji oper romantycznych. Wypadki w operach werystycznych toczyły się wartko,

niczym w filmie. Rozbudowana orkiestra pełniła zaś bardzo ważną rolę, niemal równorzędną z głosem

ludzkim. Opery te niosły w sobie ogromny ładunek emocjonalny i silnie oddziaływały na publiczność.

Chociaż dzieła jak „Rycerskość wieśniacza” Mascagniego, „Pajace” Leoncavalla, „Andrea Chenier”

Giordana oraz cała niemal twórczość Pucciniego z takimi pozycjami jak „Cyganeria”, „Tosca”, „Madama

Butterfly” weszły na stałe do kanonu repertuaru operowego, zaskakująco mało uwagi poświęca się im

podczas zajęć z historii muzyki i w ogóle – w ramach polskiego dyskursu muzykologicznego.

Podczas zajęć dyskutowane i rozpoznawane będą cechy opery werystycznej, związki gatunku z

dramatem realistycznym, sposoby osiągania zamierzonych przez twórców efektów scenicznych,

akustycznych, emocjonalnych itd. Główna dyskusja w ramach zajęć toczyć się będzie wokół opery

„Tosca” Pucciniego. Na tym przykładzie omawiane będą problemy wykonawcze (wokalne),

inscenizacyjne (teatrologiczne), zagadnienia recepcji dzieł werystycznych, ich oddziaływania nie tylko na

publiczność, ale też na inne sztuki, w tym film oraz kulturę popularną. Zaproponowane zostanie

kompleksowe spojrzenie na to dzieło, zarówno w warstwie czysto muzycznej, jak i teatralnej.

Przewidziane jest wspólne wyjście na przedstawienie „Toski” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w

II połowie maja 2025.

Literatura:

Wiarosław Sandelewski, „Puccini”, Kraków: PWM 1973;

Krzysztof Żaboklicki, „Giovanni Verga i weryzm”, Warszawa: PWN 1989.

Piotr Kamiński, „Tysiąc i jedna opera”, 2 tomy, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA,

2008.

Dalsze lektury będą zadawane na bieżąco podczas kolejnych zajęć; mogą też być

dopasowywane do indywidualnych potrzeb uczestników zajęć

Efekty uczenia się:

Studenci zyskają podstawy wiedzy o operze werystycznej, jako nurtu o szczególnym znaczeniu

do historii opery europejskiej na przełomie XIX i XX wieku. Zapoznają się ze sztandarowymi

dziełami w tym gatunku. Nabędą kompetencji do samodzielnej oceny jakości przedstawień

operowych w zakresie omawianego repertuaru.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie obecności na wszystkich zajęciach w tym uczestnictwo

w spektaklu „Toski” w Teatrze Wielkim (dokładna data zostanie podana na początku kursu w

połowie kwietnia) oraz merytoryczna aktywność na zajęciach.

Zaliczenie odbędzie się na podstawie przedłożonej pracy pisemnej – recenzji ze spektaklu

„Toski”. Oceniana będzie trafność ujęcia treści, oryginalność oceny, kreatywność, podejście

kontekstowe, styl pisania i poprawność językowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Markuszewska, Szymon Paczkowski
Prowadzący grup: Szymon Paczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Markuszewska
Prowadzący grup: Aneta Markuszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcie maja na celu wprowadzenie w najważniejsze zagadnienia związane z gatunkiem operowym synkretycznym ze swej natury.

Pełny opis:

Podczas zajęć zostaną poruszone wybrane zagadnienia dotyczące m.in. definiowania gatunku operowego; impresariatu operowego; historii wokalistyki librecistów i librett; kompozytora jako twórcy operowego w różnych epokach; reżyserii operowej. Wybrane zagadnienia zostaną omówione na podstawie tekstów z epoki i literatury przedmiotu.

Literatura:

1. Glixon Beth L. i Glixon Jonathan E., Inventing the business of opera : the impresario and his world in seventeenth-century Venice, Oxford 2006.

2. Marcello B., Teatro alla moda, Venezia 1720.

3. Markuszewska A., Kastrat. Głos Rzymu, w: W cieniu korony. Muzyka w polityce Jakuba III Stuarta i jego żony Marii Klementyny Sobieskiej w Rzymie (1719-1735), Warszawa 2024.

4. Potter J., Sorrel N., Historia śpiewu, tłum. K. Wiwer, Kraków 2021.

5. Rutherford S., The Prima Donna and Opera, 1815-1930, Cambridge 2006.

6.Szarota P., Markuszewska A., Felicita Vestvali: Rebellious Prima Donna, Charismatic Actor, and LGBTQ Icon, w: „Journal of Musicological Research” 2024 nr 4.

Wywiad z Małgorzatą Komorowską o problemach reżyserii operowej, Teatr dla Was 2014.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-a1f734a9b (2025-06-25)