Historia Hiszpanii III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HH3-21W |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Hiszpanii III |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan hispanistyki stosowanej 2 rok 1 stopnia wiecz. Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, hispanistycznych wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z historią Hiszpanii XX i XXI wieku; ukazanie jej z perspektywy człowieka i społeczeństwa na Półwyspie Iberyjskim oraz naświetlenie wpływu wydarzeń i procesów historycznych na kształtowanie się kultury Hiszpanii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W oparciu o najnowszą historiografię, zostaną przedstawione dzieje Hiszpanii od wojny domowej do XXI wieku |
Pełny opis: |
Przedmiotem konwersatorium będzie historia Hiszpanii począwszy od hiszpańskiej wojny domowej z lat 1936–1939 aż po chwilę obecną. Prezentacja tematu będzie miała układ chronologiczno-rzeczowy. W ramach konwersatorium zostaną wykorzystane materiały źródłowe, opracowania historyczne, a także literatura piękna i filmy. Bloki tematyczne: 1. Geneza i przebieg hiszpańskiej wojny domowej 1936–1939. - wybory z lutego/marca 1936 r. i rząd Frontu Ludowego - zamach stanu z lipca 1936 r. i rewolucja - Hiszpania „republikańska” vs Hiszpania „narodowa” - interwencja zewnętrzna w konflikt 2. Dyktatura gen. Francisco Franco 1939–1975. - neutralność i no-beligerancia w czasie II wojny światowej - posguerra - ewolucja dyktatury 3. Transición española 1975–1978. - przejście do demokracji - Konstytucja i system autonomii 4. Demokracja - od 1978 r. - rządy UCD (1977–1982) - rządy PSOE (1982–1996) - rządy PP i PSOE (od 1996) - separatyzm baskijski - separatyzm kataloński |
Literatura: |
PODRĘCZNIKI T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009 Ch. Esdayle, La quiebra del liberalismo, 1808-1939, Critica, Barcelona 2000 J. Tusell, Dictadura franquista y democracia, 1939-2004, Critica, Barcelona 2005 DODATKOWE (wybranefragmenty) Paloma Aguilar Fernández, El resurgir del pasado en España, Taurus, Madrid 2018 José Álvarez Junco, Mater Dolorosa. La idea de España, Taurus, Madrid 2001 Bartolomé Bennassar, Historia de los españoles, Critica, Barcelona 1989 William Callahan, La Iglesia católica en España, Critica 2005 X. F. Coronado La censura franquista: crónica de un despropósito GAL. Actas del proceso (El Mundo) Eslava Galán, “Coitus interruptus” J.L. Martin Descalzo, Tarancon, el cardenal de cambio Tadeusz Miłkowski, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łąck 2006 Miguel Payán, La historia de España a través del cine , Cacitel, Madrid 2007 V. PérezDíaz, Powrót społeczeństwa obywatelskiego w Hiszpanii, Znak, Kraków 1996 Carlos Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu, Kraków 2001, TAiWPNUniversitas Ksawery Pruszyński, W czerwonej Hiszpanii Gabriel Tortella, El desarrolló de la España contemporánea, Alianza, Madrid 2004 Tusell Javier, "El Aznarato", Aguilar, Madrid 2005 C. García Santa Cecilia “Corresponsal en España” http://cvc.cervantes.es/actcult/corresponsales/sta_cecilia.htm D. Chacón La voz dormida (fragmentos) Leyes Fundamentales del Reino (fragmentos) Pilar Primo de Rivera “Guía de la buena esposa” B. Llopis “Así censuraba el franquismo” http://www.elmundo.es/cronica/2013/11/17/5284be6f63fd3d09408b457d.html X.F. Coronado La censura franquista: crónica de un despropósito, http://semanal.jornada.com.mx/2016/12/02/la-censura-franquista-cronica-de-un-desproposito-1712.html Ley Orgánica del Estado (fragmentos) artículos de prensa del día 21.12.1973: La Vanguardia Española, Mediterráneo: Prensa y Radio del Movimiento, Diario de Burgos Ch. T. Powell “El rey y la monarquía en la transición a la democracia en España” J. Medem, “La pelota vasca” Constitución española de 1978 (fragmentos) P. Almodóvar Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón M. Cerdón De aquel equipo solo quedamos tres https://www.lavozdegalicia.es/noticia/galicia/2015/04/19/equipo-solo-quedamos-tres/0003_201504G19P8992.htm Breve historia del consumo de drogas en el Estado español https://www.nodo50.org/ekintza/spip.php?article57 |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Hiszpanii XX i początku XXI wieku; najważniejsze wydarzenia i procesy z zakresu historii Hiszpanii oraz istotne aspekty kultury hiszpańskiej tego okresu (K_W03; K_W06). Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Hiszpanii; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią Hiszpanii; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej naukom historycznym; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu nauki o historii; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologie z zakresu nauki o historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07). Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze hiszpańskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i historiografii Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z przedmiotu składają się dwie oceny cząstkowe. Na początku każdych zajęć studenci muszą odpowiedzieć pisemnie na trzy pytania. Pytania są podawane studentom poprzez USOS mail z tygodniowym wyprzedzeniem. Suma punktów ze wszystkich sprawdzianów cząstkowych jest pierwszą oceną, która liczy się do średniej do oceny końcowej. Sprawdziany cząstkowe można napisać wyłącznie podczas zajęć i nie można ich poprawiać lub pisać w innym terminie. Na koniec semestru studenci będą musieli napisać test pisemny jednokrotnego wyboru. Jego wynik będzie stanowić drugą składową oceny końcowej. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Aktywność na zajęciach lub wygłoszenie referatu może alternatywą lub uzupełnieniem do punktacji ze sprawdzianów cząstkowych. Zasady takiego alternatywnego zaliczenia będą ustalane indywidualnie z chętnymi studentami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 28 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boguszewicz | |
Prowadzący grup: | Maria Boguszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Propaganda wojenna: piosenki, fotografia, wystawa w Paryżu. Reżim frankistowski: współpraca z nazistowskimi Niemcami Reżim frankistowski: katastrofa ekonomiczna autarkii Kultura popularna czasów dyktatury Frankism i relacje płci Muzyka jako forma oporu Katolicyzm hiszpański w XX w. Mit pokojowego przejścia do demokracji La movidamadrileña „Stracone pokolenie” lat 80 Neoliberalizm PSOE i postfrankizm PP. La ley de memoriahistórica Kryzys strukturalny gospodarki i systemu politycznego od 2008r. Oburzeni i pokolenie ani-ani Katalonia i Hiszpania Kryzysmonarchiihiszpańskiej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 28 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boguszewicz | |
Prowadzący grup: | Maria Boguszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Propaganda wojenna: piosenki, fotografia, wystawa w Paryżu. Reżim frankistowski: współpraca z nazistowskimi Niemcami Reżim frankistowski: katastrofa ekonomiczna autarkii Kultura popularna czasów dyktatury Frankism i relacje płci Muzyka jako forma oporu Katolicyzm hiszpański w XX w. Mit pokojowego przejścia do demokracji La movidamadrileña „Stracone pokolenie” lat 80 Neoliberalizm PSOE i postfrankizm PP. La ley de memoriahistórica Kryzys strukturalny gospodarki i systemu politycznego od 2008r. Oburzeni i pokolenie ani-ani Katalonia i Hiszpania Kryzysmonarchiihiszpańskiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.