Redakcja tekstów naukowych w języku hiszpańskim II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-RTNH2-31W |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Redakcja tekstów naukowych w języku hiszpańskim II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan hispanistyki stosowanej 3 rok 1 stopnia wiecz. Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, hispanistycznych wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu wsparcie procesu redakcji prac licencjackich, zarówno poprzez wykonywanie w ich trakcie korekty fragmentów prac Osób studiujących, jak również za pomocą lektury prac wzorcowych i innego rodzaju tekstów naukowych. Podczas ćwiczeń rozwiązywane będą także, w trybie priorytetowym, wszelkie trudności redakcyjne, które będą zgłaszały ich Uczestniczki i Uczestnicy. |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą rozpoznawaniu i wykorzystywaniu praktyk dyskursywnych właściwych dla dyskursu naukowego, rozumianego jako praktyka umożliwiająca odnoszenie się do zjawisk dwojako: jako odmiennych na sposób inny, niż dychotomiczny, a więc niesprowadzalnych do ujednoliconych kategorii, oraz jako poddających się, mimo to, procedurom łączenia w spójną całość. Nauka posługiwania się językiem naukowym będzie polegała na obserwacji i poszukiwaniu takiej dynamiki pracy z tekstem, która umożliwi potraktowanie go jako medium doświadczenia, co w praktyce oznacza, min.: wydobywanie i nazywanie "ukrytych" przesłanek, jak najpełniejsze wyrażanie treści powiązanych z opracowywanym pojęciem oraz otwarte i zniuansowane określanie relacji między pojęciami. Tekst badawczy ma się w ten sposób okazać tekstem "badającym", w dystansie do przekazu wcześniej ustalonych treści. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć Osoby studiujące będą przedstawiać plany swoich prac, ich tematykę, bibliografię, stosowane metody badawcze, oraz gotowe fragmenty. W odniesieniu do nich, wspólnie będziemy omawiali następujące kwestie: 1. Możliwe sposoby ujęcia badanego zagadnienia. Jaką funkcję pełni metoda badawcza? 2. Porządkowanie w sposób logiczny całości zebranego materiału. 3. Strategie rozwoju argumentacji, z zastosowaniem elementów analizy semiotycznej. Weryfikacja stopnia, w jakim poszczególne zdania pomagają odnieść się do sensu opisywanych zjawisk oraz logiki cechującej sposób ich uporządkowania w ramach akapitu, podrozdziału i rozdziału. 4. Poprawność zastosowania instrumentarium narzędziowego właściwego danemu przedmiotowi badań. 5. Etyczny wymiar pisania prac naukowych: krytyka i korekta jako wskazywanie potencjału pracy. Studenci otrzymają konkretne wskazówki dotyczące możliwości pełniejszego naświetlenia stawianych tez oraz nadania klarowności przeprowadzanym wywodom. Alternatywą dla pracy nad elementami powstających rozpraw będzie dyskusja na bazie prezentacji wykonanych przez Studentów w oparciu o ich zainteresowania naukowe. |
Literatura: |
Osoby studiujące będą prezentować źródła leżące u podstaw ich prac badawczych. Pozostali uczestnicy zajęć oraz nauczyciel prowadzący będą mogli zaproponować dodanie do nich harmonizujących z tematem pracy pozycji. Poniższa lista lektur, o charakterze wyłącznie orientacyjnym, zawiera opracowania mogące posłużyć ugruntowaniu argumentacji prowadzonej w ramach badań humanistycznych. Barba, Eugenio, Savarese, Nicola (1990): "El arte secreto del actor", México, Pórtico de la Ciudad de México. Benjamin, Walter (2003): "La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica", México, Editorial Itaca. Berger, Peter L., Luckmann, Thomas (2003): "La construcción social de la realidad", Buenos Aires, Amorrortu editores S.A. Diaz Salas, Sonia, Rojas Gómez, Miguel (2019): "El hecho artístico musical y su carácter multidimensional", Pensamiento palabra y obra (Facultad de Bellas Artes Universidad Pedagógica Nacional), núm. 21, pp. 10-25. Facultad de Bellas Artes Universidad Pedagógica Naciona Didi-Huberman, George (2004): "Imágenes pese a todo. Memoria visual dei Holocausto", Barcelona, Paidós. Ibarretxe-Antuñano, Iraide, Valenzuela, Javier (2012): Lingüística Cognitiva, Barcelona, Antrophos Editorial. Lozano, Jorge (s.f.): "Umberto Eco: la mirada semiótica", Camp de l'arpa. Revista de literatura (Barcelona), pp. 46-49. Wittgenstein, Ludwig (2003): "Sobre la certeza", Barcelona, Editorial Gedisa. |
Efekty uczenia się: |
Osoba kończąca studia zna i rozumie: K_W02 metody analizy tekstów źródłowych wykonywanej w ramach badań naukowych K_W03 sposoby zastosowania narzędzi badawczych podczas pisania pracy licencjackiej Osoba kończąca studia potrafi: K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim posiadające charakter teoretyczny i odnoszące się do badanego zagadnienia K_U02 odnieść się do uwag krytycznych na temat przedstawianych przez siebie ustaleń o charakterze naukowym K_U03 dokonać, w ramach dyskursu naukowego, adekwatnej i koherentnie wyłożonej interpretacji wybranego tekstu kultury K_U04 skutecznie umieszczać w pracy licencjackiej odpowiedzi na stawiane w niej pytania badawcze w oparciu o dostępne źródła naukowe K_U05 wskazywać na relacje pomiędzy faktami zaczerpniętymi z różnorakich źródeł przypisanych do dyscypliny w ramach której umiejscowione jest badanie prowadzone w celu zredagowania pracy licencjackiej K_U06 wykonać, także spontanicznie, prezentację całości lub fragmentu prowadzonych badań K_U07 definiować pojęcia stosowane w tekście będącym częścią pracy badawczej K_U08 zachować poprawność językową w wypowiedzi złożonej pod względem merytorycznym Osoba kończąca studia jest gotowa do: K_K01 korygowania niejasności we własnych wypowiedziach, pojmując korektę jako rozwijanie zawartego w nich potencjału K_K02 włączania do własnego tekstu sformułowań sugerowanych przez innych uczestników zajęć K_K03 wykorzystywania tekstów kultury jako ilustracji lub uzupełnienia podjętego przez siebie toku rozumowania K_K04 włączenia do swojej pracy licencjackiej informacji o charakterze diachronicznym, dotyczących procesów zachodzących w ramach badanego zagadnienia oraz zmian w jego pojmowaniu przez innych badaczy |
Metody i kryteria oceniania: |
W procesie oceniania zastosowane zostaną następujące kryteria: 1. Obecność na zajęciach (25%). 2. Aktywność, np. udział w dyskusjach i/lub przedstawienie fragmentu pracy licencjackiej (25%). 3. Wynik egzaminu końcowego, w formie rozmowy mającej stanowić symulację obrony pracy licencjackiej (50%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Brykczyńska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Brykczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.