Historia literatury węgierskiej IV
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-LLW78 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.203
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury węgierskiej IV |
Jednostka: | Katedra Hungarystyki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - literaturoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | węgierski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość literatury starowęgierskiej do okresu Oświecenia, literatury XIX wieku oraz zjawisk kultury i literatury polskiej i światowej. Zalecane są wszelkie zajęcia literaturoznawcze z oferty UW, które ułatwiają studentowi samodzielne uprawienie refleksji komparatystycznej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie dziejów literatury węgierskiej XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych zjawisk kulturalnych i dorobku najwybitniejszych autorów okresów modernizmu awangardy, literatury międzywojennej, powojennej aż do okresu postmodernizmu. Poprzez analizę i interpretację utworów literackich w języku oryginalnym, wymienionych w kanonie lektur obowiązkowych wskazujemy na paralelne bądź odmienne zjawiska literacko-kulturalne w odniesieniu do polskiej literatury omawianej epoki. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentów IV roku hungarystyki z literaturą węgierską XX wieku. Zakres tematów semestru letniego: 1. Proza po roku 1945: Ottlik Géza, Déry Tibor 2. Główne nurty w rozwoju poezji okresu powojennego: Pilinszky János, Nagy László 3. Dramat węgierski w okresie powojennym: Sarkadi Imre, Örkény István 4. Proza w latach 60.: Mészöly Miklós, Konrád györgy 5. Dążenia nowatorskie w rozwoju poezji w latach 70/80.: Csoóri Sándor, Tandori Dezső, Petri György 6. Postmodernizm w prozie węgierskiej w ostatnich dekadach XX wieku..: Hajnóczy József, Nádas Péter, Esterházy Péter. |
Literatura: |
Lista lektur obowiązkowych: VIII. A 2. világháború utáni próza: 1. Ottlik Géza: Iskola a határon 2. Déry Tibor: Niki, Szerelem, (Képzelt riport egy amerikai pop-fesztiválról, G. A.úr X-ben - 1 kötelező) IX. A 2. világháború utáni költészet: 1. Pilinszky János Halak a hálóban, Őszi vázlat, Trapéz és korlát, Ravensbrücki passió, Harmadnapon, Francia fogoly, Apokrif, Négysoros 2. Nagy László Ki viszi át a szerelmet? Menyegző, Himnusz minden időben, Csodafiú-szarvas X. A 2. világháború utáni dráma: 3. Sarkadi Imre Elveszett paradicsom, (Oszlopos Simeon, A gyáva – 1 kötelező) 4. Örkény István Egyperces novellák – Az utolsó meggymag, Legmerészebb álmaink is megvalósíthatók, Információ. Dráma: Tóték, Macskajáték. XI. Modern törekvések a 1960/70-es évek prózájában: 1. Mészöly Miklós Az atléta halála 2. Konrád György A látogató (kiválasztott részlet) XII. A 70/80-as évek költészete: 1. Csoóri Sándor Anyám feket rózsa, Ekkora szerelem előtt, Senkid, barátod, Hosszú tél zsoltára 2. Tandori Dezső (Kortárs magyar irodalom. Szöveggyűjtemény. BBI, 2004.) 3. Petri György (Kortárs magyar irodalom. Szöveggyűjtemény. BBI, 2004.) XIII. A posztmodern próza az 1980/90-es években: 1. Hajnóczy Péter Temetés (Jézus menyasszonya c.kötetben), A halál kilovagolt Perzsiából (ajánlott) 2. Nádas Péter Egy családregény vége 3. Esterházy Péter A szív segédigéi, Harmonia caelestis (ajánlott). Literatura przedmiotu: Erdődy – Magyar – Tverdota: Magyar irodalom a XX. században. Tanulmányok I., Bp., 1995. Erdődy – Magyar – Tverdota: Magyar irodalom a XX. században.Szöveggyűjtemény II., Bp., 1995. Gintli Tibor: Magyar Irodalom. Akadémiai K. Bpest 2010. Grendel Lajos: A modern magyar irodalom története. Magyar líra és epika a 20. században. Pozsony, 2010. Kulcsár Szabó Ernő: A magyar irodalom története 1945-1991. Bp., 1993. Rónay László: Erkölcs és irodalom. A magyar irodalom rövid története. Bp., 2006. Sz. Molnár Szilvia: Bevezetés a kortárs magyar irodalomba. Bp. 2005. Szegedy-Maszák Mihály (szerk.): A magyar irodalom történetei. 1920-tól napjainkig, III. köt. Bp., 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: • orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego, właściwego dla XX wieku na Węgrzech; • posiada zdolność krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla tego okresu; • posiada umiejętność, wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji; • interpretuje dzieła literackie tego okresu, zarówno w dyskusji, jak i pisemnie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy; • Wymienia, umiejscawia na osi czasu i przedstawia sylwetki i dorobek czołowych węgierskich twórców okresu romantyzmu • Analizuje różnorodne języki, którymi mówi literatura XX wieku, takie jak: realizm, naturalizm, symbolizm, impresjonizm, surrealizm, ekspresjonizm, tendencyjność, groteska, absurd. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Kontrola obecności, - Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć – przeczytanie za pomocą słownika z góry podanych przez wykładowcy utworów literackich) - aktywność na zajęciach może podnieść końcową ocenę o 20 %, - końcowe zaliczenia pisemne Warunkiem zaliczenie przedmiotu na podstawie egzaminu na końcu roku akademickiego jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę po obu semestrach. Egzamin końcowy składa się z części pisemnej i ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu ustnego jest napisanie testu kontrolnego sprawdzającego znajomość lektur obowiązkowych z wynikiem min. 50%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Csilla Gizińska | |
Prowadzący grup: | Csilla Gizińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.