Wybrane zagadnienia literatury fińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-ZLF71-WZLF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia literatury fińskiej |
Jednostka: | Katedra Hungarystyki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - literaturoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | fiński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość literatury fińskiej w zakresie przewidzianym przez zajęcia z historii literatury fińskiej na II i III roku studiów I stopnia. |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone literaturze fińskiej, omawianej w ujęciu problemowym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie znajomości literatury fińskiej, jej specyfiki lokalnej i uwarunkowań społeczno-kulturowych. Konwersatorium stanowi przegląd ważniejszych zagadnień obecnych w literaturze fińskiej i dla niej charakterystycznych. Pełni także funkcję uzupełniającą wobec odbytego w ciągu poprzednich dwóch lat kursu historii literatury fińskiej, ponieważ kompetencje językowe studentów IV roku umożliwiają im bezpośrednie zapoznanie się z tekstami ważnymi dla literatury fińskiej, a zarazem niedostępnymi w tłumaczeniach. W ciągu dwóch semestrów studenci zapoznają się z tekstami literackimi oraz historyczno- i krytycznoliterackimi, dobieranymi pod kątem omawianych zagadnień, a na zajęciach referują i dyskutują ich treść. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Arlander, Annette 2016. "Mitä tekijä voi tehdä?" Annette Arlander, Laura Gröndahl and Marja Silde (toim.) Tekijä - teos, esitys ja yhteiskunta. TeaTS, Helsinki. Bahtin, Mihail 1995. Rabelais: keskiajan ja renessanssin nauru. Taifuuni, Helsinki Eskelinen, Markku 2016. Raukoilla rajoilla. Suomenkielisen proosakirjallisuuden historiaa, Siltala, Helsinki. Foucault, Michel 2006. “Mikä tekijä on?” (orig. Qu’est-ce qu’un auteur? Editions Gallimard, Paris 1994) Suom. Markku Lehtinen. Nuori Voima 1/ 2006, 7-14. Heikkonen, Elias & Mäkikalli, Aino 2018. Jukola. Suomen kieli ja kirjallisuus Sanoma pro, Helsinki. Hemming, Mia (2008) Vihreää kirjallisuutta ja tutkimusta. Tieteessä tapahtuu 6/2008 Kaarto, Tomi 2003. Romanttinen tekijäkäsitys, tekijän kuolema ja kirjailijafunktio. Teoksessa Alanko, Outi & Käkelä-Puumala, Tiina (toim.) Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä. Helsinki: SKS. 163–183. Kainulainen, Anna (2007) “What a perverse crew we are” Queer-teoreettinen luenta Michael Cunninghamin romaanista A Home at the End of the World, Pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto Korsisaari, Eva Maria (2003) Keskeisiä kirjallisuudentutkimuksen suuntauksia, Outi Alanko and Tiina Käkelä-Puumala (toim.): Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä. Helsinki: SKS. 290-309. Korhonen, Kuisma (2003). Kirjallisuudentutkimuksen alue, in Outi Alanko and Tiina Käkelä-Puumala (toim.): Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä. Helsinki: SKS. 11-40. Koskela, L., & Rojola, L. (1997). Lukijan ABC-kirja: Johdatus kirjallisuuden nyjkyteorioihin ja kirjallisuudentutkimuksen suuntauksiin. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Lahtinen, Aino-Maija (2017) Psykoanalyysi ja kirjallisuus (PSYKOANALYYTTINEN KESÄKOULU 3.-5.8.2017 Helsinki, Suomen Psykoanalyyttinen yhdistys) Laine, T.: ”Miten kokemusta voi tutkia? Fenomenologinen näkökulma.” Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toimittaneet Juhani Aaltola ja Raine Valli. Jyväskylä: PS-kustannus. Lassila, Pertti (toim.) (1999) Suomen kirjallisuushistoria 3 - Rintamakirjeistä tietoverkkoihin. Helsinki: SKS. Lukács, György (Georg) 2013. "Kertoa vai kuvailla – naturalismista ja formalismista", suom. Sanna Isto-Rodenkirschen, Nuori Voima 3/99:9-13. Minkkinen Hanna-Kaisa (2011) Jälkikoloniaalisen teorian vastaanotto Viron kirjallisuustieteessä. Pro gradu -tutkielma Jyväskylän yliopisto. Paavolainen, Olavi 1932. Suursiivous eli kirjallisessa lastenkamarissa. Jyväskylä. Gummerus. Sallamaa, Kari (1994) Kansarintaman valo. Helsinki: SKS. Utwory literackie związane z omawianymi zagadnieniami. Teksty krytycznoliterackie z czasopism fińskich (Valvoja, Parnasso, Nuori Voima, Books from Finland, Tuli&savu, Kiiltomato.net i in.) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student umie wskazać charakterystyczne dla literatury fińskiej zjawiska. Umie poddać je analizie poprzez odniesienie do konkretnych przykładów, a także w szerszym kontekście literackim i kulturowo-społecznym. Potrafi przygotować i wykonać krótką prezentację ustną oraz napisać krótką pracę o tematyce literaturoznawczej w języku fińskim. Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W05 zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach literatury, kultury i historii oraz elementarną terminologię używaną w opisie literatury, kultury i historii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania K_W06 ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kierunkach badań w literaturoznawstwie K_W07 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury fińskiej, potrafi ją odnieść do procesów i faktów z historii Finlandii w kontekście europejskim K_W08 ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów / także w języku fińskim K_W09 ma wiedzę o współczesnych zjawiskach w literaturze fińskiej oraz orientację w zakresie współczesnych procesów i zjawisk w kulturze fińskiej w odniesieniu do literatury K_W12 ma podstawową wiedzę o projektowaniu, metodologii, pragmatyce i prezentacji badań naukowych zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego UMIEJĘTNOŚCI : absolwent potrafi K_U02 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa i kulturoznawstwa K_U03 potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod K_U04 potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach K_U08 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i fińskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U16 Stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do K_K02 ma nawyk samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze, kulturze Finlandii, ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego K_K05 jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji wytyczonego przez siebie i innych zadania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K06 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy K_K07 potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Finlandii) korzystając z różnych mediów i form, aktywnie uczestniczyć w inicjatywach społecznych, działać w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność, przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział; test końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Bator | |
Prowadzący grup: | Ewelina Bator | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.