Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Adorno albo otwarta rana nowoczesności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-AORN-QSP Kod Erasmus / ISCED: 14.0 / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne
Nazwa przedmiotu: Adorno albo otwarta rana nowoczesności
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty do modułu społecznego - 2021 (rok akademicki 2021/22)
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 6.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą.

Oczekuje się zasadniczo nabycia dwóch rodzajów wiedzy: (1) orientacji w historii filozofii oraz filozofii XX wieku; (2) orientacji w współczesnych sposobach interpretowania głównych pojęć filozoficznych. Umiejętnością, która będzie na zajęciach szczególnie stymulowana to umiejętność aktywnego, intensywnego „czytania” tekstu filozoficznego.

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone będzie analizie myśli znanego filozofa i muzykologa z Frankfurtu – Theodora W. Adorno. Pojęcie „rany po nowoczesności” lub „zranionej nowoczesności” stanie się kluczem dla analizy jego twórczości. Zadaniem seminarium będzie nie tyle odpowiedź na pytanie, czym jest nowoczesność, ile raczej, jak możliwa jest „nowoczesność po zranieniu”. Wedle antycznej formuły, oszczep, który zadał ranę, również ją uleczy. Co jednak jest oszczepem, który zadaje ranę nowoczesności? I w jakim sensie możemy oczekiwać od narzędzia zranienia ratunku? Czy oszczepem jest tutaj „technika”, „racjonalność panowania”, czy też może oszczepem jest sama „nowoczesność”, która demitologizując świat, zadaje światu nieodwracalną ranę? Czy tam gdzie rośnie, wyzwolone przez nowoczesność, „niebezpieczeństwo” rośnie także „ratunek”? Jak uniknąć powrotu do idei pharmakonu J. Derridy i myślenia w oparciu o ambiwalencje, wzbudzając motywy myślenia „wokół rany”?

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-15
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 60 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Cichoń, Szymon Wróbel
Prowadzący grup: Szymon Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Pełny opis:

1.-2. Żargon autentyczności i jego kres

Literatura: Theodor W. Adorno, Żargon autentyczności, przeł. M. Werner „Kronos. Metafizyka, kultura, religia” nr 3 (22) 2012. Theodor W. Adorno, The Jargon of Authenticity, Translated by Knut Tarnowski, Frederic Will, Routledge & Kegan Paul: 1973.

3.-4. Sztuka jako niedotrzymana obietnica szczęścia

Literatura: Theodor W. Adorno, Teoria estetyczna, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa: PWN 1986.

5.-6. Literatura nieszczęścia od Goethego do Becketta

Literatura: Theodor W. Adorno, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, przeł. Krystyna Krzemień-Ojak, wybór i wstęp K. Sauerland Warszawa: PIW 1990.

7.-8. Rany i ich imiona: Goethe, Heine, Hölderlin, George

Literatura: Theodor W. Adorno, O literaturze. Wybór esejów, przeł. Anna Wołkowicz, Warszawa: Czytelnik 2005.

9.-10. Okruchy muzyki

Literatura: Theodor W. Adorno, Filozofia nowej muzyki, przeł. Fryderyka Wayda, Warszawa: PIW 1974.

10.-11 Autorefleksja dialektyki jako destrukcja dialektyki

Literatura: Theodor W. Adorno, Dialektyka negatywna, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa: PWN 1986.

13. Nieustępliwość w mówieniu o Kafce

Literatura: Theodor W. Adorno, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, przeł. Krystyna Krzemień-Ojak, wybór i wstęp K. Sauerland Warszawa: PIW 1990.

14. Pożegnanie z wolnością. Powitanie wolności

Literatura: Theodor W. Adorno, History and Freedom: Lectures 1964-1965, Rolf Tiedemann (Editor), Rodney Livingstone (Translator), Polity: 2006.

Literatura:

Theodor W. Adorno, Żargon autentyczności, przeł. M. Werner „Kronos. Metafizyka, kultura, religia” nr 3 (22) 2012. Theodor W. Adorno, The Jargon of Authenticity, Translated by Knut Tarnowski, Frederic Will, Routledge & Kegan Paul: 1973. Theodor W. Adorno, Teoria estetyczna, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa: PWN 1986. Theodor W. Adorno, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, przeł. Krystyna Krzemień-Ojak, wybór i wstęp K. Sauerland Warszawa: PIW 1990. Theodor W. Adorno, O literaturze. Wybór esejów, przeł. Anna Wołkowicz, Warszawa: Czytelnik 2005. Theodor W. Adorno, Filozofia nowej muzyki, przeł. Fryderyka Wayda, Warszawa: PIW 1974. Theodor W. Adorno, Dialektyka negatywna, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa: PWN 1986. Theodor W. Adorno, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, przeł. Krystyna Krzemień-Ojak, wybór i wstęp K. Sauerland Warszawa: PIW 1990. Theodor W. Adorno, History and Freedom: Lectures 1964-1965, Rolf Tiedemann (Editor), Rodney Livingstone (Translator), Polity: 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.