Chrześcijaństwo wobec problematyki czasu (od starożytności do czasów nowożytnych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-CWPC-qKR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chrześcijaństwo wobec problematyki czasu (od starożytności do czasów nowożytnych) |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Kultury i religie" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Umiejętność czytania tekstów w języku angielskim, mile widziana znajomość innych języków, w tym języków starożytnych Podstawowa wiedza z zakresu historii powszechnej i historii kultury |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest monograficzne ujęcie historycznych zagadnień dotykających związków między chrześcijaństwem a szeroko rozumianą chronologią. Kurs, mający formę hybrydową i łączący wykład monograficzny z konwersatorium, ma na celu zmapowanie kluczowych momentów w dziejach chrześcijaństwa, w których dochodziło do istotnych sporów dotyczących różnie pojmowanego czasu oraz wskazanie tego, w jaki sposób kontrowersje te przekładały się na poczucie tożsamości poszczególnych wspólnot chrześcijańskich i relacje pomiędzy nimi. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest monograficzne ujęcie historycznych zagadnień dotykających związków między chrześcijaństwem a szeroko rozumianą chronologią. Kurs, formę hybrydową i łączący wykład monograficzny z konwersatorium, ma na celu zmapowanie kluczowych momentów w dziejach chrześcijaństwa, w których dochodziło do istotnych sporów dotyczących różnie pojmowanego czasu oraz wskazanie tego, w jaki sposób kontrowersje te przekładały się na poczucie tożsamości poszczególnych wspólnot chrześcijańskich i relacje pomiędzy nimi. W ramach kursu poruszone zostaną problemy związane z kształtowaniem się sposobu funkcjonowania Kościoła w starożytności i kontrowersji związanych z rytmem świąt począwszy od soboru nicejskiego w roku 325, poprzez zagadnienia związane ze średniowieczną komputystyką i podejmowanymi w okresie średniowiecza próbami reformy kalendarza, wprowadzenie kalendarza gregoriańskiego i wynikające z tego faktu napięcia pomiędzy katolikami, protestantami i wyznawcami prawosławia, aż po podejmowane współcześnie próby załagodzenia różnic i ujednolicenia rachuby czasu. Tematyka chronologiczna zostanie przedstawiona w kontekście historii nauki, historii politycznej i społecznej oraz dziejów piśmiennictwa. Kolejne spotkania będą składać się z prezentacji wprowadzających i nakreślających szerszy kontekst, po których będzie następować dyskusja wokół zadanych uprzednio krótkich fragmentów tekstów źródłowych. |
Literatura: |
Podstawowe opracowania (w całości lub we wskazanych fragmentach) B. Blackburn, L. Holford-Strevens, The Oxford Companion to the Year: An Exploration of calendar customs and time-reckoning, Oxford: Oxford University Press, 1999 A. Borst, The Ordering of Time: From the Ancient Computus to the Modern Computer, London: Polity Press, 1993 P. Burke, Reflections on the Cultural History of Time, “Viator” 35 (2004), s. 1–10. E. Carlebach, Palaces of Time: Jewish Calendar and Culture in Early Modern Europe, Cambridge, MA–London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2011 Kalendarze, red. E. Gigilewicz, Lublin: TN KUL, 2003 J. Naumowicz, Geneza chrześcijańskiej rachuby lat. Historyczno-teologiczne podstawy systemu Dionizego Mniejszego, Kraków–Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów, 2000 J. Naumowicz, Prawdziwe początki Bożego Narodzenia, Warszawa: Wydawnictwo UKSW 2014 C.P.E. Nothaft, Dating the Passion: The Life of Jesus and the Emergence of Scientific Chronology (200–1600), Leiden–Boston: Brill, 2012 C.P.E. Nothaft, Medieval Latin Christian Texts on the Jewish Calendar, Leiden–Boston: Brill, 2014 H. Wąsowicz, Chronologia średniowieczna, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013. UWAGA: Lista tekstów źródłowych analizowanych w trakcie zajęć zostanie podana uczestnikom kursu w trakcie pierwszych zajęć |
Efekty uczenia się: |
-Uczestnik kursu ma wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w związku z ujmowaniem czasu w kulturze, w tym w jego aspekcie religijnym (K_W01) -Uczestnik kursu zna, rozumie i umie stosować metody badawcze nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w zakresie wiedzy na temat roli różnych sposobów ujmowania czasu w ramach chrześcijaństwa i innych religii -Uczestnik zna, rozumie i umie stosować metody badawcze w zakresie wiedzy o roli chrześcijaństwa w kulturze (K_W05) -Uczestnik kursu potrafi w szerokim zakresie selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych, a związanych z kulturowym wymiarem kategorii czasu jako istotnego elementu tradycji chrześcijaństwa i innych religii (K_U05) - Uczestnik potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów, obrazów i zjawisk społecznych związanych z rozwojem chrześcijaństwa, stosując oryginalne podejście, oparte o najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych i społecznych (K_U02) - Uczestnik potrafi samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony zanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych na temat związany ze specjalnością (K_U09) - Uczestnik rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (K_K03) - Rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych w odniesieniu do różnych religii (K_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Składowe oceny: (a) aktywność na zajęciach (wypowiedzi indywidualne, praca w grupach) (40%) (b) prezentacja wylosowanego zagadnienia w trakcie egzaminu (60%) Maksymalna ilość nieusprawiedliwionych nieobecności – 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Choptiany | |
Prowadzący grup: | Michał Choptiany | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.